zadel hoge schoft, puntige ruggegraad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

zadel hoge schoft, puntige ruggegraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 14:12

Ik ben voor mijn paard op zoek naar een zadel voor een paard met hoge schoft en verder heeft ze een puntige ruggegraad (weet even niet hoe ik dit anders moet omschrijven)

Ik heb diverse zadels geprobeerd maar tot op heden geen goed zadel via de zadelpasser kunnen vinden. Het laatste zadel was een Kent & Masters maar dit ligt ook niet goed (het helt achterover)

Iemand tips? bedankt

O ja verder nog handig om te melden dat mijn paard hoog opgooit dus een zadel met wat steun is fijn

Mayflower_

Re: zadel hoge schoft, puntige ruggegraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:56

Klinkt als de rug van mijn paard! Ik heb er nu een Fryso legato opliggen. Past perfect en zit als een huis!

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:58

Ken je probleem,
heb mijn zadel aan laten meten door arno brandt, ben zo blij dat ik die keuze gemaakt heb.

er zouden weinig zadels zijn, die op mijn paard pas gemaakt zouden worden.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:03

Welke zadels heb je al geprobeert?

Kieffer is goed geschikt voor paarden met een hoge schoft en ik heb zelf een Kentaur die heel fijn ligt op paarden met een hoge schoft. Of eventueel nog Ainsley, die heben ook een teruggesneden kamer geloof ik. Als het zadel al snel de neiging heeft achterover te hellen (ook bij de juiste boombreedte) zal je wss op zoek moeten naar een zadel met keilkussens.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 07:43

Kieffer hebben we geprobeerd, KN Allegro en een tweedehands Passier. Kentaur en Fryso kan ik proberen ( bij andere zadelpasser)

Hebben deze zadels een stevige zit dus met wat steun?

Bedankt voor jullie antwoorden

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:47

Mijn oude pony had dit ook. Heb toen een Euroriding Diamant zadel gekocht en de kussens
achter wat op laten vullen. Heeft altijd super gelegen.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:11

mijn paard heeft dit ook. en had ook nog atrofie, een lang doorlopende schoft, een brede schoft...
wij hebben de zadelmaker er bijgehaald en van haar een thorowgood gekocht.
hij ligt super op mijn paard, paard ik er echt beter van gaan lopen !
echt een aanrader :)

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:56

Mijn paard heeft ook een super hoge schoft en een uitstekende ruggegraat door nog weinig bespiering. Ik heb een tijdje een euroriding op die van mij gehad, heeft helaas niet zo lang heel goed gepast. Nu ligt er een prestige op (met een verstelbare boom). Deze ligt als een huis en is dus gemakkelijk aan te passen.

IrisNots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:04

Heb je al eens een Knightrider erop gehad? Ik heb zelf ook een paard met een hoge schoft. Wellicht voel je hem al aankomen.. ik heb het zadel, in nette staat verkerend, ook voor een te koop staan. ;-) Pb me als je interesse hebt.
Daarnaast heeft een vriendin van me, welke ook een paard heeft met een soortgelijke omschrijving, laatst een Crown zadel gekocht. Waar ze erg tevreden over is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:47

Het klinkt alsof je paar bespiering mist.
Misschien is het een idee om aan de bespiering in de bovenlijn te gaan werken door middel van longeren/onbelast trainen en als de bespiering beter op orde is, zal de ruggengraad veel minder puntig zijn en de schoft waarschijnlijk ook wat minder smal en hoog (naar verhouding) en zullen zadels gemakkelijker passen.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:57

Hoi,
Mijn paard had ook zo'n rug, ik heb een excelle erop gelegen, heerlijk zadel, biedt ook veel steun. Engels merk. Veel ruimte tussen de kussens dus goed voor spieropbouw. Succes! Ik weet nog dat het een hele zoektocht was.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:59

Zoals je alles omschrijft is het bij mijn paard exact hetzelfde. Hoge schoft, puntige ruggengraat, gooit hoog op.

Ik heb een Kentaur Medea II, boommaat 2. Zadel lag zonder aan te passen perfect!! Diepe zit met goede kniewrong voor stille zit.

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:02

Marije_jiplover schreef:
Het klinkt alsof je paar bespiering mist.
Misschien is het een idee om aan de bespiering in de bovenlijn te gaan werken door middel van longeren/onbelast trainen en als de bespiering beter op orde is, zal de ruggengraad veel minder puntig zijn en de schoft waarschijnlijk ook wat minder smal en hoog (naar verhouding) en zullen zadels gemakkelijker passen.

Inderdaad is dat waar. Paard houdt graag zijn rug vast. Ik ben mijn paard heel erg over zijn rug gaan rijden door middel van lang en laag. De ruggengraat ligt nauwelijk meer hoog. Schoft blijft natuurlijk wel want is zijn bouw.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:05

Als je echt goed ruggebruik weet te creëren bij het paard, zal ook de bespiering langs de schoft toenemen.
Toen ik mijn haflinger kreeg, was hij vermagerd en zeer arm bespierd.
Hij had een hoge schoft en deuken langs de schoft, maar nog wel brede schouders.
Inmiddels is hij zeer mooi bespierd, bovenlijn is netjes en de schoft is meer ingebed in de bespiering en valt niet meer op als hoge schoft.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:08

Maar aan die bespiering kan je pas gaan werken met een goed passend zadel, anders wordt het tegen gehouden..
Mijn paard had dit ook, ik heb er verschillende zadels op gehad. Alles leek een poos goed te liggen (ook nagekeken door erkende zadelpassers), maar uiteindelijk kreeg hij toch overal plekjes van.
Toen ben ik voor een WOW gaan kijken en heb deze aan laten meten. Nooit meer problemen gehad (heb het zadel inmiddels zo'n 4 jaar). Schoft steekt tegenwoordig veel minder uit, en de bespiering in de bovenlijn is heel mooi teruggekomen. Hij heeft nu gewoon een rug waar weer veel meer zadels op zouden passen.
Mijn WOW zit trouwens niet zo stevig, maar je kan allerlei verschillende wrongen/zitkussens kiezen, dus er is vast wat stevigs van te maken :)

Tevens heb ik tijdelijk, toen ik op mijn WOW wachtte, met een Hulsebos zadel gereden, beviel ook heel fijn en zat echt als een huis. Paard leek er ook goed mee te lopen, maar heb er niet lang genoeg mee gereden om echte problemen tegen te kunnen komen (ong 4 of 5 maanden denk ik).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:43

Je kunt ook aan bespiering werken zonder zadel, vanaf de grond (longeren, werken aan de hand). Dat schreef ik ook al in mijn eerste post.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:11

Mijn paard heeft precies hetzelfde, hoge schoft, een puntige ruggegraat en hij gooit zijn rug hoog op. Ik heb er nu een Barefoot Cheyenne op liggen (boomloos dus). Rijd geweldig! Wil je toch meer steun, kun je nog kiezen voor andere Barefoot-modellen, die hebben bijvoorbeeld ook kniewrongen (wat de Cheyenne niet heeft). Zul je er nog meer steun aan hebben :)
Veel succes nog iig! :)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:35

Mijn paard heeft ook een 'puntige' schoft, heb voor haar een passier zadel met dikke kussens achter, en uit gesneden van voor..