Een zadel waarin je stevig en comfortabel zit..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Een zadel waarin je stevig en comfortabel zit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 10:27

Ik zit bijna te twijfelen om dit bij aangepast rijden te doen.. maar toch maar hier omdat het echt om een zadel gaat.

Ik heb lang naar een westernzadeltje gekeken voor mij en m'n pony. Maar die zoektoch heb ik voorlopig even afgesloten, en heb nu een hunter/springzadeltje.
Dat zit nou niet bepaald stabiel.. :')
Ik rij prima zonder zadel, maar hiermee glij ik alle kanten op :')

Nou heb ik van de week voor het eerst in een dressuurzadel gezeten, dat zit super stabiel, ook kwa beugels.

Er zijn 1000 en 1 soorten zadels.. maar ik ben opzoek naar een zadel waarmee ik lekker recreatief kan rondhobbelen.
En mijn belangrijkste zoekeis is op dit moment: Comfort, stabiliteit en gewicht!

Ik heb een vermoeidheidsziekte en lage bloeddruk, en wil met een buitenritje gewoon rondgedragen worden en zo stabiel mogelijk kunnen zitten. en ook niet in een gespannen houding hoeven zitten.
Wat voor type zadel is voor mij fijn?
Waar moet ik in het algemeen op letten? Dingen als knievrongen en diepe zit ofzo?

Ik hoor graag tips en ideen!

Ik zou haast zo'n kamelen-stoel moeten hebben hahaha.. :')

pmarena

Re: Een zadel waarin je stevig en comfortabel zit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:32

Waarom probeer je geen Fellsattel van Christ :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:42

Misschien kun je de trekker pro endurance eens proberen.. daar zit je echt heerlijk in.. Heeft ook een redelijke cantle, en een voorboogje, dus je zit lekker opgesloten.
Verder is het lekker zacht, en super stabiel.

Je kunt ze ook testen voor een weekje..

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 10:47

Mijn stalgenootje heeft een anatomica dressuurzadel in buffelleder... Die heeft een diepe zit, veel wrong en buffelleer is erg stroef waardoor je echt vast in je zadel zit..

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:37

massimo trail.

comfort,stevige zit voor zeer korte ruggetjes,8 kilo.geschikt voor jonge paarden i.v.m. boom kan verbreed worden.

ik heb dit zadel nu voor zoe omdat ik evenwicht stoornissen heb in mijn linkerbeen.
massimo eerder gehad bij moeder van zoë en nooit problemen gehad .
ik zit erg onstabiel in draf en de massimo bied mij erg veel steun wat ik bij gewoon engels zadel niet heb.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:52

pmarena schreef:

Denk dat dit best eens een idee kan zijn :)

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:34

Spaanse zadels zitten ook echt heerlijk en als een huis. Sommige modellen liggen wel erg hoog op je paard, vind ik niet zo prettig, en de meeste zijn ook niet heel geschikt om mee te lichtrijden. Ik heb nu een monturas lucas doma elastica. Die ligt niet zo super hoog op je paard, is semi flexibel en de panelen aan de voorzijde zijn niet zo lang waardoor je er ook beter mee kan lichtrijden.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:39

Ik vind boomloze (barefoot!) zadels geweldig lekker zitten... ik heb een paardje waar je heel moeilijk op blijft zitten aangezien hij zo hoog opgooit, maar hierin zit ik echt geweldig! Ik heb de barefoot Cheyenne maat 1 (wat echt PERFECT om mn kontje heen past, lijkt wel op maat gemaakt :P ) maar misschien is voor jou een ander model wat fijner omdat daar wel kniewrongen in kunnen? Je zou even op http://www.boomloosrijden.nl moeten kijken, daar staan alle modellen :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:52

Zoals je aan de bovenstaande posts kan zien heeft iedereen een eigen voorkeur. Logische ,iedereen heeft weer een ander lijf waardoor 1 een hetzelfde zadel door iedereen anders beleefd wordt. Ik zou je adviseren om naar een zadelmaker/passervice te gaan waar je je paard mee naar toe kan nemen waar je heel veel verschillende zadels kan proberen.(bijvoorbeeld Country Mill in Nijkerk)
Je kan letten op diverse dingen. Hoe breed is de zitting? Voor mij zijn bijvoorbeeld redelijk wat zittingen te breed,heb een smal bekken, waardoor ik niet stabiel kan zitten. De balans van/in een zadel maakt voor mij veel meer uit of ik ontspannen in een zadel kan zitten dan een diepe zit met veel wrong. Heb je hele lange benen of korte? Stevige bovenbenen of dunne? Maakt allemaal verschil in hoe je de zit van een zadel beoordeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:59

Kijk ook wel naar de korte rug van je pony,dit maakt het niet makkelijk een goed passend zadel voor te vinden natuurlijk,waar jij óók nog eens prettig in zit..
Misschien boomloos?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:03

Na al die zadels is het misschien eens de moeite waard een zadelpasser te laten komen. Dan kan je van alles uitproberen en vragen stellen totdat je het zadel hebt gevonden dat zowel bij jou als je paard past. Je zou daarvoor een dressuurzadel kunnen overwegen met een hoge dikke wrong, maar wel een halfdiepe zit. Over het algemeen is een hele diepe zit namelijk ook niet bevorderlijk voor de doorbloeding in je benen omdat je zo vast zit. Eventueel kan je ook een stockzadel of endurance zadel overwegen, maar nogmaals, zoek een zadelpasser die je de gelegenheid biedt van alles wat te proberen, voordat je weer een miskoop doet ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 20:20

Hebben zadelpassers meerdere typen zadels? Want ik dacht dat je dan een keus moest maken voor eerst een soort.. boomloos, dressuur, trail. En dan pas naar een model/maat gaat zoeken.

Ik zie nu weer een stockzadel genoemd worden, die was ik even vergeten..
Dat lijkt me een beetje zitten als een perfecte kruising tussen een westernzadel en een dressuurzadel?

Zijn er ook zadelpassers met stockzadels?

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:26

Bij de meeste zaken die zadels verkopen kun je aan huis passen en uitproberen.
Als je aangeeft dat je verschillende type zadels wilt proberen nemen ze verschillende mee en kun je dus
gelijk proberen of het voor jezelf en je paard goed is.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:27

stock zadels zijn in mijn weten (maar praat ik jaren terug) erg lang en smal.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:29

pmarena schreef:

<3 ik kan beamen dat het heerlijk zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:31

Stockzadels zijn helaas behoorlijk lang en ook zwaar. Er is wel een kunststof versie (norton), maar die is zeker te smal voor jouw tinker.
Je zit er inderdaad wel lekker stevig in.
Arthur of country mill zal er wel wat hebben liggen, maar er is weinig keus in NL op dit gebied. Duitsland is stukken verder in recreatiezadels voor korte paarden, maar hoe en wat geen idee. Ik zit alleen te kwijlen bij deze, maar dat zal echt 2e hands moeten worden :
http://www.logos-innovation.eu/catalog, ... 23,64.html , zijn 6kg 45cm en door narrow twist comfortabel voor vrouwenbekken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:23

Diaz schreef:
Hebben zadelpassers meerdere typen zadels? Want ik dacht dat je dan een keus moest maken voor eerst een soort.. boomloos, dressuur, trail. En dan pas naar een model/maat gaat zoeken.

Dat lijkt me een beetje zitten als een perfecte kruising tussen een westernzadel en een dressuurzadel?

Er zijn genoeg passers die ook endurance zadels verkopen. Als je aangeeft dat je zowel endurance als boomloos als engels wil proberen kan zo iemand die zadels voor je meenemen. Je zal alleen even moeten rondbellen om een passer te vinden die ook in endurancemodellen handelt of een pasmodel voor je kan regelen.

Stocksaddles zijn er overigens in vele vormen en maten, alleen op de Nederlandse markt is de keuzevrijheid niet zo groot. Er zijn ook 17" zadels met korte kussens, maar dat is niet de standaard goedkope troep die je veelal in Nederland treft. Qua gewicht zijn ze redelijk te vergelijken met westernzadels.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:45

Diaz schreef:

Dat zitten ze ook, mits je een goede hebt en niet voor de goedkope prularia gaat.
Echter op je tinker zal zo'n zadel denk ik te smal zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:50

Diaz schreef:

Country Mill verkoopt idd verschillende typen zadels. Is in vele disciplines thuis en is heel kundig op dit gebied.

Zoals hierboven al genoemd is: de Massimo Trail. Hoewel ik er wel aan moest wennen toen ik van een Hulseboszadel (dressuur/endurance) kwam waar ik nóg meer steun aan had, maar alles bij elkaar vind ik de Massimo Trail toch meer comfort bieden.

De boom kan idd aangepast worden, maar niet onbeperkt: max. twee maten beide kanten op (breder en smaller). Het zadel is er wel in heel veel verschillende boommaten, uit mijn hoofd zeg ik van 27 t/m 42.