welk hoofdstel voor manege ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

welk hoofdstel voor manege ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:46

kan even geen betere titel verzinnen, weet dat manege ruiter nogal stereotyperent is, maar ik heb niet echt een ander woord om de situatie duidelijk te maken. het zit zo:

Mijn buurmeisje is(toen ze nog mijn buurmeisje was), wel eens mee geweest paardrijden met mijn verzorgpony. Toen had ze nog nooit gereden, dus toen heb ik haar aan de longe een beetje rondgeslingerd. Dat ging erg goed, ze vond het zo leuk dat ze op een manege is gaan rijden. Dat doet ze nu al bijna 2 jaar ofzo denk. Ik heb haar alleen nog nooit zien rijden, en nu komt ze volgende week(als het een keer droog is) weer rijden.

maar nu weet ik even niet welk hoofdstel ik moet pakken, ik rij zelf altijd zonder neusriem, want dan loopt ze veel meer ontspannen. maar ik heb wel eens gelezen dat als de ruiter geen stille hand heeft, dat dat bit dan alle kanten op kan stuiteren. dat is niet de bedoeling.
dus vraag 1: zal ik haar gewoon zonder neusriem laten rijden? of zal ik een neusriem met sperriem eraan doen?

ik rij ook altijd met enkel gebroken bit, daar loopt ze ook fijner op, maar kan ik in dit geval niet beter een dubbel gebroken pakken?

alvast bedankt!

eclair98

Re: welk hoofdstel voor manege ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:48

ik zou het zekere voor het onzekere kiezen ;)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:49

Waarom vanalles veranderen? Zou haar uitleggen dat jouw paard geen manegepaard is en ze met heel stille hand moet rijden (al vind ik wel dat ze dat op een manegepaard ook zou moeten).
Met neusriem geef je je paard juist geen mogelijkheid meer om te protesteren tegen het bit...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 14:54

ja dat denk ik ook, ik heb nu de goede combinatie gevonden voor het paard, en kan het misschien beter zo laten.
daarom vraag ik het nu ook, wat is nu beter, voor de veilige combi kiezen of voor de gebruikelijke combi kiezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:56

Met delerium eens.

En persoonlijk zou ik het bit pakken waar het paard het fijnst op loopt.
Dus ik zou zeggen de gebruikelijke combi.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:58

Je kan het toch gewoon proberen met je normale hoofdstel en als het niet lukt je buurmeisje helpen en als het dan nog niet lekker gaat alsnog die met neusriem omdoen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:00

Het is ook afhankelijk van hoe jou paardje reageert op een andere ruiter die waarschijnlijk niet zo'n stille hand heeft als jou.

Heb je een paard dat netjes een andere ruiter verteld dat hoe hij of zij het doet niet goed/gewenst is dan zou ik zeggen gebruik je paard als leer paard om zo'n ruiter te leren wanneer ze een stille hand hebben.
Maar wordt je paard er vervelend van dan kan je voor zijn rust kiezen voor wellicht een combi, neusriem er aan en daar ook een paar teugels aan maken, dus eerst op de neusriem laten rijden. Lage neusriem is dan wel makkelijk.

Mooiste zou ik vinden voor jou dilemma is de micklem hoofdstel

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:00

Ik denk dat dat juist hetzelfde is... Het paard weet wat-ie heeft aan het hoofdstel dat altijd gebruikt wordt, dus is veilig. Veranderingen maken het imo alleen nog maar onveilig. (want stel dat ze echt te veel zit te plukken en jouw paard weet dat het zijn mond kan openen om er minder last van te hebben. En hij doet zijn mond open en dat blijkt niet te kunnen want er zit een neusriem om, terwijl hij daar altijd al ongelukkig van werd -want ontspant beter zonder- , dan heb je toch een recept voor ellende?

Wat je evt nog kunt overwegen is het gebruiken van elastieken. 2 op de hoogte waar ze de teugels moet vasthouden (zodat ze ze niet te strak pakt) en als ze écht erop zit als een dirigent dan een elastiek om beide teugels zodat ze niet alle kanten op kan trekken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:52

Ik zou gewoon het gebruikelijke doen en het meisje aanwijzingen geven hoe ze je paard moet rijden. Lijkt me toch het meest prettige voor het paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:59

Niks hoofdstel, trek maar een halster uit de kast dat netjes aansluit en niet schuift.
(Mits je pony daar braaf naar luisterd, of naar kan leren luisteren.)
Ik rijd zelf ook regelmatig bitloos op ponylief, en toen de kinderen van mijn vriend er ook op gingen rijden was het eerste dat ik uitlegde, dat er zonder bit gereden word, omdat je daar pas mee mag rijden als je het heel goed kan en hele stille handjes hebt.

Pony hoeft geen geruk in de mond te dulden omdat iedereen het maar moet leren. :n

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:00

delerium schreef:
Waarom vanalles veranderen? Zou haar uitleggen dat jouw paard geen manegepaard is en ze met heel stille hand moet rijden (al vind ik wel dat ze dat op een manegepaard ook zou moeten).
Met neusriem geef je je paard juist geen mogelijkheid meer om te protesteren tegen het bit...

Eens.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:59

Sjors schreef:
delerium schreef:

Eens.

Ik ook. Ik ben ook maar een "manegeruiter" maar reed met het zelfde type tuig op de haflinger (nu mijn verzorgpony) als de eigenaren. En het is een bitloos hoofdstel, op de manege doen we dat niet hoor.