geen dresuurzadel tog liever een veelzijdigheidszadel wat nu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofie189

geen dresuurzadel tog liever een veelzijdigheidszadel wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:26

Hallo,
Volgens mij ben ik hier op het goede topic.
Ik rij momenteel gewoon B springen en B dressuur nou heb ik gewoon een springzadel, maar wil tog wel een keer L1 gaan starten, ik wil nu een veelzijdigheidszadel gaan aanschaffen omdat ik een keer op het dressuurzadel van mijn nicht heb gezeten en het toen niet bepaald lekker vond zitten.
Nu wil ik dus een VZ zadel gaan aanschaffen maar wil wel echt verder in de dresuur is dit wel gewoon mogelijk om met een VZ zadel te starten in Bijvoorbeeld de M1 ?
Groetjes Sofie

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:29

Het ene dressuurzadel is het andere niet. Probeer er eens een paar, waarschijnlijk zul je wel merken dat je op de ene heerlijk zit en op de andere voor geen meter.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:36

_Dune_ schreef:
Het ene dressuurzadel is het andere niet. Probeer er eens een paar, waarschijnlijk zul je wel merken dat je op de ene heerlijk zit en op de andere voor geen meter.

Owkee bedankt voor tip heb er nu ongeveer 4 gepast maar vind het VZ zadel tog wel echter fijner, maar is het wel mogelijk met een VZ zadel te rijden ?
Ik geloof van wel zag laatst iemand in de L2 met zo'n zadel rijden maar is hoger ook mogelijk??
Groetjes sofie /3

corientjuhh

Re: geen dresuurzadel tog liever een veelzijdigheidszadel wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:37

Jahoor waarom niet?
Maar of t mooi lijkt weet ik niet..
Zoals dune al zegt het ene zadel is het andere niet
Waarom niet nog een paar proberen?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:40

Waarom zou je niet in een VZ zadel dressuur kunnen rijden? 40 jaar geleden reed iedereen dressuur in een vz. zadel! en ook in de Z hoor! Ik zit zelf ook niet prettig in een dressuurzadel door mijn lange dijen.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:41

Met een VZH kun je ook prima dressuurwedstrijden rijden. Ik zie alleen vaak dat VZH zadels de ruiter in een stoelzit zetten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:43

ja hoor het kan wel. maar op een dressuur zadel kun je meestal beter doorzitten
maar mag ik vragen op wat voor zadel je hebt gezegten, en wat je er niet fijn aan vond?

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:45

oke bedankt heb antwoord op mijn vraag gekregen ik dacht zelf ook al waarom niet, dat word dus in de winter een VZ zadel aanschaffen. 2 van daaleman geloof ik en de andere merken zou ik niet meer weten ik vind het niet fijn zitten omdat je hellemaal naar voren word gedrukt en bij VZ zadel heb je ook nog een boogje een klein beetje en het dressuurzadel is hellemaal recht ik heb ook wat langere benen en rij graag wat korter zo dat ik wat beter bij de buik kom ;)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:50

Je kan ook eenveelzijdigheidszadel die nijgt naar dressuur aanschaffen.

Of een dressuurzadelmet veel kniewrong, vaak wil dit nog wel extra steun geven, en (persoonlijk) zit dit ook erg fijn :j

Dan kan je je springzadel daarnaast nog gewoon houden voor het springen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:00

Ik ga binnen kort ook met een vz zadel staten. Helaas het nadeel is dat dit zadel voor geen ene **** zit, maar maar 't kan wel! Springzadels mogen weer niet in de dressuur sport...

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:01

Janedieene schreef:
Je kan ook eenveelzijdigheidszadel die nijgt naar dressuur aanschaffen.

Of een dressuurzadelmet veel kniewrong, vaak wil dit nog wel extra steun geven, en (persoonlijk) zit dit ook erg fijn :j

Dan kan je je springzadel daarnaast nog gewoon houden voor het springen.

oke bedankt haha ja mijn springzadel blijft zekerweten voor het springen, een VZH dat nijgt naar dressuur wil ik graag had net een hele mooie gevonden stuur zo wel even een link

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:02

is goed ;)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:04

1997suus schreef:
Ik ga binnen kort ook met een vz zadel staten. Helaas het nadeel is dat dit zadel voor geen ene **** zit, maar maar 't kan wel! Springzadels mogen weer niet in de dressuur sport...

haha is het zo erg ik denk dat het wel went in de B rij ik gewoon met mijn springzadeltje haha krijg soms wel het commentaar beugels langer moet ik overmorgen maar is verandering in brengen haha. die mensen denken allemaal amateur met haar springzadel whaha maar later kijken ze wel anders wie er boven op de lijst staat :j haha grapje maar soms wel :j

dit zadel nijgt naar de spring kant vind ik zelf
http://www.google.nl/imgres?q=VZH+zadel ... 3,s:0,i:81
woow wat een link maar het is wel een VZH zadel persoonlijk niet zo mooi maar voorbeeld

http://www.google.nl/imgres?q=VZH+zadel ... 1,s:0,i:75
deze vind ik zelf naar de dressuurkant nijgen heb ook zo'n zadel geprobeert beviel me wel goed! maar dan van een ander merk ;)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 05-07-12 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 Berichten samengevoegd tot 1.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:09

ik denk dat als je op een goed dressuurzadel gaat zitten dat je daar een stuk fijner in zit. maar dat moet je wel een A merk hebben en niet een B merk.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:09

sofie189 schreef:
1997suus schreef:

haha is het zo erg ik denk dat het wel went in de B rij ik gewoon met mijn springzadeltje haha krijg soms wel het commentaar beugels langer moet ik overmorgen maar is verandering in brengen haha. die mensen denken allemaal amateur met haar springzadel whaha maar later kijken ze wel anders wie er boven op de lijst staat :j haha grapje maar soms wel :j

Haha! Ja wie weet, mensen oordelen veel te snel de laatste tijd....

Dat zadel is zoon neplerig ponyzadeltje licht op een haf, licht overigens wel goed hoor! Maar doordat er geen echte boom in zit + haf in rond schuift die de hele tijd bij mij. En ik die dressuur zadels gewent is zit heel niet lekker op een vz zadel :o

Idd went wel maar de dressuurzadels blijven de beste haha

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:10

Ja, denk alleen dat je niet erg opschiet met zo'n zadel (je eerste link) , aangezien het zweetblad dan net een slagje langer is dan je springzadel, de zadels die ik net liet zien, lijken mij geschikte zadels voor de dressuur, waar je ook comfortabel in zit, een daarnaast niet meteen recht naar beneden zoals bij veel dressuurzadels :)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:13

haha klopt oke, oke mensen ik ga dan tog maar nog een keertje en dressuurzadel proberen maar ik denk tog dat het VZH zadeltje word

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:14

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:18

je moet een keer op een hulsebos zadel gaan zitten die vind ik het fijnst. ik weet niet waar je woont maar anders mag je die bij mij wel een keer proberen?

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:20

haha :eerst werden we gebombadeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik: whaha volgens mij heeeel dicht bij jou in de buurt ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:22

Weet je wat het is, het zijn niet voor niets dressuur zadels of spring zadels. Ze bepalen voor een heel groot deel hoe je houding en zit is. In een springzadel met lange beugels zit niet, net als in een dressuurzadel met korte beugels. Het is een kwestie van wennen, nadat ik 10 jaar recreatief met een vz zadel gereden had, ben ik overgegaan op een dressuurzadel, van hetzelfde merk. Heb echt wel een maandje nodig gehad om te wennen.
Het laatste zadel neigt inderdaad wat naar dressuur. Toch zou ik eens vragen bij een zadelverkoper of het mogelijk is dat je een zadel een paar weken mag uitproberen. Dan kun je pas goed zeggen of het wat is.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:24

Als je je springzadel houdt, zou ik absoluut voor een dressuurzadel ernaast gaan :j Dat is best ff wennen, je moet er niet vanuit gaan dat je er gelijk mee wegrijdt hoor, als je je springzadel gewend bent. Maar uiteindelijk rijdt het echt veel fijner als een vz :j

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 21:26

kleinvosje schreef:
Weet je wat het is, het zijn niet voor niets dressuur zadels of spring zadels. Ze bepalen voor een heel groot deel hoe je houding en zit is. In een springzadel met lange beugels zit niet, net als in een dressuurzadel met korte beugels. Het is een kwestie van wennen, nadat ik 10 jaar recreatief met een vz zadel gereden had, ben ik overgegaan op een dressuurzadel, van hetzelfde merk. Heb echt wel een maandje nodig gehad om te wennen.
Het laatste zadel neigt inderdaad wat naar dressuur. Toch zou ik eens vragen bij een zadelverkoper of het mogelijk is dat je een zadel een paar weken mag uitproberen. Dan kun je pas goed zeggen of het wat is.

daar heb je gelijk in, ik ga het in ieder geval proberen, ik ga nu nog even rijden met mijn springzadel en met indoor ga ik L1 dressuur starten dus dan kan ik nu alvast het een en ander proberen ik laat jullie nog wel een keer wat fotos zien van de zadels die ik dan ga proberen maar dat duurt nog even

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:14

1997suus schreef:
Springzadels mogen weer niet in de dressuur sport...

Dat is onzin. B t/m Z mag gewoon met een springzadel...

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:55

Wil je dan je veelzijdigheidszadel ook gebruiken voor het springen, of houd je dan gewoon je springzadel? Want als je al een springzadel hebt zou ik toch een dressuurzadel aanschaffen, en een beetje kijken welke wel lekker zitten. Ik heb ook wel eens op een dressuurzadel gezeten wat niet lekker zat, maar een ander dressuurzadel zat wel lekker. Maar je mag wel gewoon dressuur rijden met veelzijdigheidszadel hoor.