prolite pad en boomloos??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

prolite pad en boomloos??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 18:56

Vandaag is de zadelmaakster geweest.
Mijn pony rij ik met een boomlooszadel: de barefoot london.
Dacht dat het altijd wel goed ging, maar toch licht het zadel niet 100%.
Mijn pony heeft een ver naar achter doorlopende schoft en een vrij korte rug, waardoor het laatste stukje net te ver op de lendenen ligt.
Ookal komt hier niet veel gewicht op, ze is daar toch een beetje gespannen in de spieren.

Nu vertelde de zadelmaakster me van de prolite pad en wel die met 6 vakken (tripad?)
deze zou ik dan zo kunnen vullen dat in het midden de stukken erin zitten en zo dus meer gewicht gaan dragen. (tjee ik hoop dat ik t allemaal goed heb onthouden).

Is het mogelijk om onder een barefoot zo een pad te gebruiken ipv de grandeur pads?
En waar kan ik zoiets vinden (behalve bij de zadelmaker dan)?

furyke

Re: prolite pad en boomloos??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 07:14

Niemand?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:17

Hm, zou niet mijn oplossing zijn geloof ik. Dan krijg je eerder drukplekken op het dikke gedeelte, dan dat je drukverlichting krijgt op het dunne gedeelte, lijkt me?
De pads zijn volgens mij ook niet echt handig onder een BF, er zitten geen lusjes aan of niks.

Wat heb je er nu onder liggen en hoe lang is het te lange gedeelte?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 07:31

Ik gebruik nu die inlages van barefoot/ grandeur.
T is echt maar een klein stukje, cm of 2/3.
Maar blijkbaar is haar spierspanning in de lendenen verhoogt daardoor. Omdat ze gaat compenseren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:16

En een kleinere maat is niet mogelijk? Mijn pony reageert ook altijd heftig op een te lang zadel, dan loopt ze echt niet meer fijn.

Wat je zou kunnen proberen met je eigen inlages is dat je ze aan de achterkant ietsje ronder laat aflopen, gewoon met een schuurpapiertje. Dan loopt ie beter met de rug mee en verminder je hopelijk de druk wat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:18

Heb je wellicht een foto van ponybeest met zadel, en dat je daar dan met Paint een rood streepje in kunt zetten om welk deel het gaat, dat te lang is...? :)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:14

Britt: ik heb nu maat 1, maar ben wel aan t denken over een cheyenn of zo. Die zijn toch ietsjes korter.
En dat afronden, naar boven of naar beneden toe?

Pmarena: dan zal ik dit weekend eens met paint gaan stoeien, moet wel ergens een duidelijke foto hebben.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 08:23

hier dan eindelijk de foto
Afbeelding

het laatste stukje duwt dus in haar rug/lendenen.
Hier had ik de grandeur halfpad eronder om te passen.
deze is dus veel te groot. de pad waar ik nu mee rijd is net zo lang/ ietsjes langer dan het zadel.

haar schoft loopt redelijk ver door en ze is overbouwd, dus het draagvlak van het zadel ligt eigenlijk iets te diep.
heb eventueel nog wel de tekening van de zadelmaakster voor de duidelijkheid.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:29

Ik ben bang dat het probleem voorkomt uit het feit dat bij dit zadel jouw gewicht te ver achterop haar rug komt te liggen en ik kan me goed voorstellen dat ze dat uit in de lendenen. Ik denk niet dat dit op te lossen is met inlages of zo'n prolitepad, dit zadel past (zo op het oog van dit plaatje) gewoon niet...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:32

Prolite pad is erg lang hoor, die komt namelijk onder mijn zadel uit dus heel zeker ruim voor en achter jouw zadel. Denk niet dat dat wat oplost en daarbij denk ik ook dat ie onder jouw zadel gaat schuiven.....

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 08:33

ze uit het niet, het is (nog) niet zichtbaar.
ze heeft blijkbaar een verhoofde spierspanning in dit stuk.
Zou een korter, boomloos zadel dan helpen?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:35

Ik denk dat je echt heel erg kritisch moet gaan kijken op welk punt je gewicht dan komt te liggen. Dit is toch al een maat 1? Misschien is boomloos dan gewoon niet geschikt voor haar rug?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 08:43

daffodil: heb je daar misschien een foto van?
Maeve: ja dit is een maat 1, maar dacht aan een cherokee, die is net iets korter.
begin ook te twijfelen of er wel iets op haar rug past.
want met boom gaat ook niet, wil ik er ook nog inpassen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:57

Je kan een ghost proberen, die heeft een draagvlak van 28 cm. Die heb ik ook op mijn korte pony gehad en die lag erg fijn :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:58

Oef, dat is een erg lastig ruggetje inderdaad...maar als jij goed in dit zadel past, dan komt er eigenlijk geen gewicht op dat rode gebied te liggen. Ben je niet "gewoon" wat aan de grote kant voor dit zadel waardoor er teveel gewicht op die achterkant van de cantle komt? Want dan zou het wel kloppen dat je daar door gaat drukken als het ware.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:10

Geen foto te paard, maar als je googlet op prolite tripad en dan op afbeeldingen, dan zie je hoe lang dat ding is. Ik rij op een paard van 1.84 met een 18 inch zadel en daar komt ie voor en achter onderuit hoor.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:39

Wat vervelend dat ze zo'n moeilijke rug heeft zeg! Tsjah als je dan toch veroordeeld bent tot het boomloosrijden, kun je misschien eens rond gaan kijken bij andere merken?? Mij is verteld dat Barefoots toch wel vrij ''lange'' boomloze zadels zijn? En pmarena, denk jij dan niet dat nu op dit moment het zitvlak van het zadel te ver naar achter ligt? Dan past TS misschien wel goed, maar dan komt het gewicht op het verkeerde punt uit...

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 14:40

Pmarena: ja klopt, geen makkelijke rug.
Even alle feiten over mij: 1.65 groot en 55 kg. Lijkt me niet te groot toch?

Ik ga eens een ghost bekijken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:29

De Barefoot is qua ruglengte inderdaad vrij lang. Maar als de ruiter maar op de juiste plek op de rug zit (waar hij ook bij het netjes zonder zadel rijden zou zitten) dan komt het gewicht gewoon netjes onder de billen van de ruiter te liggen...

Een kortere gewichtdragende plek dan die van de eigen billen van de ruiter is in principe niet mogelijk :)

Ik snap dan ook nooit zo goed waarom mensen met een paardje met een korte rug en/of een eigen forse bilpartij, liever een boomzadel of stugge boomloze gebruiken met als reden dat de Barefoot te lang is :)

Dat boomzadel of stugge boomloosje zal namelijk ten alle tijden zowel voor als achter de billen van de ruiter nog wat extra druk leggen, waardoor de gewichtdragende plek langer is dan die onder een Barefoot...dus dat schiet het doel (van een korte gewichtdragende plek) dan totaal voorbij :P

Je kunt wel kiezen voor een kort stugger zadeltje, maar daarbij heb je dan al snel dat je met je billen teveel op de lepel komt te zitten waardoor de achterkant gemeen in de spieren gaat drukken.

Een korter zadel is dus eigenlijk nooit een betere optie.

Wel om schuren van de achterste rand te voorkomen, maar niet om het gewicht van de ruiter op een kleiner gebied te krijgen :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:48

pmarena, maar zoals het zadel nu ligt, kom je als ruiter toch verder naar achteren te zitten dan hoort? Of je zou het zadel nog verder naar voren moeten leggen... maar ik kijk er zo raar tegenaan!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:58

heb je de (half?)pad met inlages nou boven op de normale pad? hoort deze er niet onder ivbm ruggegraatvrijheid?
vervelend dat ze zo'n moeilijke rug heeft zeg... zou het zadel niet nog een heeel klein stukje naar voren kunnen, of haalt dat niet genoeg uit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:07

De zitting lijkt op zich heel redelijk uit te komen vind ik, zolang de ruiter dus maar netjes tussen de pommel en cantle in zit en niet op de cantle :)

Het is wat moeilijk in te schatten vanaf deze foto en zonder een foto erbij van de blote rug.

En het ziet er niet ideaal uit nee.

Maar dergelijke dingen komen vrij vaak voor, dat een Barefoot niet perfect ligt maar er al met al ook geen beter liggend / passend / werkend zadel gevonden kan worden. Dan kan ik nu wel zeggen dat deze Barefoot niet perfect ligt maar als ik dan later dat zelfde paardje ergens zie met een ander zadel dat voor het paard nog veel minder prettig ligt, een zadel dat aangeschaft is omdat ik zei dat de Barefoot niet goed lag, dan vind ik dat ook weer heel erg sneu, snap je :)

Dus vandaar: zoals dit er uit ziet op de foto, is het op zich niet direct heel slecht en wie weet is het momenteel wel de beste optie voor het beestje en de ruiter. MITS de ruiter dus niet op die cantle zit...wat ik wel een beetje vermoed gezien het probleem van druk.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 07:00

Ik zal eens een foto zoeken van de blote rug en eentje van mij erop.
Wel heb ik nu, op advies van de zadelmaakster een andere pommel erin.