Hallo, op springconcours zie ik altijd mensen rijden met oornetjes. wat zijn hier de voor en nadelen van??? En als jullie nog mooie hebben gezien zou je dan een foto willen plaatsen??? alvast bedankt... Teun
Ik rij ermee (dressuur) omdat mijn paard het met zijn lange oren voor elkaar krijgt om er altijd vliegen in te krijgen en dan kei hard met zijn hoofd gaat schudden. En als het hard waait scheelt het tegen de wind.
Verder is het voor de mooi.
Utan
Geplaatst: 05-07-12 15:34
voordelen: -Als je watten in de oren stopt om het geluid wat te dempen staat het netter want dan zie je deze niet -Je moet de voorlok niet (netjes) vlechten nadelen: -extra vuile was
Het is voornamelijk omdat het mooi is. Een hele grote functie hebben die dingen niet.
Roxxiejj
Geplaatst: 05-07-12 15:37
Nee, die watten zijn zo illegaal als maar kan.. Nadeel is ook dat de warmte minder goed wegkan. Ik cross er wel mee, gewoon voor de mooi
noahlady
Geplaatst: 05-07-12 15:37
volgens mij mag dat gewoon hoor, is gewoon als geluidsdemper! Zo is het paard minder snel afgeleid
GamblersCup
Geplaatst: 05-07-12 15:38
Nou ja, ik gebruik het bij 1 paard om de vliegen uit z'n oren te houden... vind ik toch wel een belangrijke functie. Het lijkt bij hem wel alsof ie er stroop insmeert, tis altijd weer raak.
Ik ga ze bij mijn merrie voor de kar gebruiken omdat ze teveel reageert op omgevingsgeluiden. Ik hoop dat het netje wat geluiden afschermt en ze daardoor wat meer rust behoud voor de wagen!
Ik heb het vaak ook wel gedaan bij een springwedstrijd gedaan hoor, niemand die daar bij mij ooit op gecontroleerd heeft (godzijdank)
Mijn merrie heb ik ook een keer met watten gedaan vanwege speciale gelegenheid en veel muziek, dat ze niet over de zeik zo gaan.
Met de tuigpaarden gebruiken we ze ook gewoon watten met doppen om het geluid zo minimaal te maken inderdaad. Nou moet je niet echt lossen watten in de oren van je paard gaan proppen. Handige oplossing is een panty (voetje) met watten volstoppen en die dicht knuppen de rest afknippen. Je kunt er eventueel nog een naald en draad door halen zodat die dicht blijft zitten en dat erin stoppen. (heb ik toen bij merrie als oplossing gedaan, ideaal)
Oh en om er nog even op terug te komen, rijd er bij mijn merrie veel mee (zonder watten) om vaak de vliegen uit haar oren te weren en regen of wat wind omdat ze daar echt gek van kan worden. en natuurlijk maakt het een springsetje bijvoorbeeld helemaal af
edit: spelfouten
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 05-07-12 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt