Hallo allemaal. Ik heb een 4 jarige fjord in mijn bezit. Momenteel ligt er een thorowgood t4 op, deze heeft een wisselbare boom en er zit nu een oranje in!
Ik ben wat aan het orienteren naar een nieuw zadel.
Ik zoek dus soortgelijk met wisselbare boom endergelijke alleen een wat diepere zit!
veelzijdig of dressuur... Butget is ongeveer tot 1000 Weten jullie merken die hieraan voldoen?
Wintec is niet geschikt, thorowgood vind ik erg fijn alleen mag van mij een diepere zit in 1 waar je als het ware 'in' zit! iemand suggesties?
Waarom laat je geen zadelmaker komen? Dat past echt prima binnen je budget. Je moet er wel om denken dat er zeer weinig boomzadels zijn van voldoende kwaliteit en met wisselbare boom binnen je budget (nieuw). Je zou eventueel Bates kunnen overwegen.
Ik heb ook een Bates, fijn zadel! Maar ik heb hem juist uitgezocht op de vlakke zit omdat een diepe zit echt enorm slecht voor je houding is, als je dat wilt moet je dus geen bates nemen.
Ik heb hele goede ervaringen met de kent en master, de original is de T4/T6 in leer maar de "nieuwe" S-serie(Het oude Fairfax model) heeft wel die diepe zit, verder alle voordelen die de thorowgood ook heeft.(Kent en Master is de leren variant van Thorowgood, net als Bates dat is van Wintec. ) Ook Fairfax zelf heeft weer een nieuw model, ook met diepe zit. Ook deze is is uit de thorowgood familie dus weer de zelfde voordelen.
Dan hebben we nog de zadels van pro rider, zijn net nieuw, ledere zadels van schijnbaar goede kwaliteit maar aangezien ze geheel nieuw zijn geen idee wat dat op lange termijn gaat doen.(en nog geen adviesprijs gezien dus wellicht valt deze wel helemaal niet in jou prijsklasse)
Dan wel de hogere prijs klasse: - Ruiz Diaz, goede zadels, ook met wisselbare boom - Busse, zelfde fabriek als de Ruiz Diaz - Anky, zelfde fabriek als Ruiz Diaz - WOW (wellicht wel 2de hands te vinden....)
joyce_eddy
Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-12 18:15
Dank voor je uitgebreide antwoord wilhorse! Ik ga mij eens verdiepen in de kent en master!
Wat je eventueel kan overwegen is de startrekk dressuur/VZH. Die zadels zijn boomloos, dus groeien makkelijker mee met je paard (die zal de komende 6 jaar nog flink veranderen), en hebben zeker voor een boomloos zadel een fijne diepe zit en geven veel steun. Als je ze tweedehands kan vinden zijn sowieso de zadels van Deuber & Partners de moeite waard. Ze hebben zadels met flexboom of lederboom en meerdere modellen zijn in het kopijzer traploos te verstellen door middel van een inbussleutel. Echt een makkelijk systeem en zeer goede kwaliteit, maar dan zit je wel in de hogere prijsklassen te kijken qua nieuwprijs.
Hebben jullie ervaring met een tweespan zadel? Hij voldoet niet aan mijn eisenlijstje, maar heb er pas op gezeten en het zat mij als gegoten! Heb echter geen idee wat die kost en hoe het verder ligt deze lag op een fries!
Akecheta
Geplaatst: 17-07-12 19:34
Heb je al eens gedacht aan Massimo zadels? Massimo-zadels zijn orgineel ontworpen voor een tinker. Ik heb zelf een massimo trail voor mijn tink. Heel erg fijn zadel. Model is gelijk aan een dressuurzadel, maar zit geweldig. De tweedehandsprijs ligt rond de 700-800 euro. Voordelen: breed kussenkanaal, veel schoudervrijheid, korte zadels mogelijk (franse kussens), verschillende modellen.
Succes met je zoektocht.
Matsje
Geplaatst: 17-07-12 19:41
Ik heb een Tweespan Fryso Legacy. Nog nooit zo'n fijn zadel gehad. Lekkere diepe zit, zacht en veel ondersteuning voor onderrug en houding. Goede wrong, niet zo dik dat je geen ruimte meer heb in je onderbeen, wel genoeg om een mooie dressuurhouding te hebben en waar je met je bovenbeen een beetje tegenaan kan duwen zodat je rechter in het zadel komt. Helaas nieuw wel 1700 euro en nog weinig 2e hands. Maar als je wilt inversteren zou ik zeggen, doen.
Dank je. Maar heb jij een idee of dat zadel dan een oud model is? er stond echt op het label tweespan Geen fryso ofzo... Maar het zat zoooooooo enorm lekker!