Groei paardenhoofd, wanneer weet ik of het cob of full is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aestrith

Groei paardenhoofd, wanneer weet ik of het cob of full is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 09:27

Wanneer is het hoofd eigenlijk uitgegroeid? Ik ken wel van die mooie plaatjes in welk levensjaar dat deel van het been/rug uitgegroeid is, maar heb geen flauw idee van het hoofd.

Ik denk dat mijn paardje op een kleine full of een grote cob gaat uitkomen. Is er ook een overlap tussen die maten, dat je een cob hoofdstel op de uiterste gaatjes ook wel voor een full kan doorgaan, of is het echt; cob houdt hier op, en full begint hier? of is dat weer merk afhankelijk...?

Wil zo graag al een hoofdstel kopen deze zomer! (dan ga ik namelijk bij een hele vette webwinkel langs om de mooie spulletjes die ik graag wil kopen eens in het echt te zien, die zit in duitsland en ik weet niet of en wanneer ik weer in die buurt ben) Maar het zou zo zonde zijn als ik dan een maat koop waar hij toch nog gaat uitgroeien, of waar zn koppie te klein voor blijft. (Hij is nu 2 jaar)

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:39

Volgens mij ligt het aan het ras en de ouders.
Als de ouders een groot hoofd hebben (full) dan heb je grote kans dat jouw paard dat ook zal krijgen.
Mijn paard zit er precies tussen in. Het halster heb ik maat cob en zijn hoofdstel maat full.
Er is volgens mij niet echt een grens, de kleinste stand van een full hoofdstel kan een paard met een grote cob maat ook aan. Bij mijn paard wist ik het ook niet zeker omdat hij 4 jaar was en nog moet gaat zetten.
Daarom heb ik toen voor het hoofdstel een grotere maat gekozen. Die wissel je over het algemeen niet zo vaak als een halster, zeker niet als je een duurder hoofdstel koopt.

Princesj

Re: Groei paardenhoofd, wanneer weet ik of het cob of full is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:47

Ik vind het ook wel merk afhankelijk, sommige hoofdstellen vallen erg groot (vooral de neusriem). Mijn paarden hebben over t algemeen cob, maar voor 1 heb ik een neusriem maat pony omdat de neusriem anders 2x om zn neus heen pastte.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:17

Het is heel erg merkafhankelijk. Voor mijn fjorden is het iedere keer weer een zoektocht, heb je een maat cob nodig of toch net die maat full? Wat ik zou doen in jouw geval is 2 hoofdstellen meenemen, 1 in maat cob en 1 in maat full. Het hoofdstel dat dan niet past bied je weer te koop aan.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:44

Maar dat is juist haar probleem, ze is bang dat het straks niet meer past!
Ik zou de fokker bellen en vragen hoe groot het hoofd van de vader en moeder is.
Mocht het net op het randje zijn dan zou ik eerder kiezen voor groter dan kleiner, gaatjes bij maken is makkelijker dan een te klein hoofdstel groter maken....

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:48

Ik heb een fjord gehad, die ik even ruim een half jaar niet gereden had.
Toen ik weer ging rijden, was ineens haar hoofdstel te strak en moest ie dus een gaatje langer. (de bakstukken dus)
Ze was toen al 7 jaar.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:51

Gewoon passend halster van nu meenemen (die goed afgesteld is) of kopstuk en neus"riem" opmeten. Dan weet je iig dat dat het minimum moet zijn.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:55

waarschijnlijk kan je een full ook nog kleiner maken (gaatjes bij/bijsnijden) een cob kan niet groter worden ;)
en denk idd ook dat het een beetje van t merk afhangt hoe het hoofdstel valt

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:57

Fokker bellen gaat niet echt, die leeft in Spanje :P En gewoon beide maten kopen wordt me een beetje duur, zijn niet erg goedkope hoofdstellen.

Dakotah misschien is je hoofstel wat gekrompen door het niet gebruiken en uitdrogen? Maar to een jaar of 7 zijn ze ook nog niet volledig uitgegroeid, dus misschien dat het hoofd tot die tijd ook nog wel wat blijft groeien

Misschien kan ik beter gewoon gaan kijken of het in het echt ook zo mooi is en goede kwaliteit als hoe het op de website lijkt, en dan met lege handen weggaan -O- en later toch via de webshop kopen als ik wat zekerder ben van de maat

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:58

Fokker bellen zegt ook niks...heb zelf een merrie staan en haar 3 dochters....de merrie zelf heeft
maat Cob, de eerste dochter maat Full, de tweede maat Cob en de derde verwacht ik weer dat
die toch wel op Full uit gaat komen ;)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:00

Wat ook nog een mooie is hoe groot zin je bitringen dadelijk? dit kan al schelen.
Zelf zou ik anders nog even wachten want kan per merk zelfs verschillen en als je dan niet kan ruilen als het niet past is wel jammer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:06

mijn ervaring is dat het hoofd niet meer significant groeit na 3jaar (in lengte dan toch).
ik heb over het algemeen cob voor mijn E-pony/klein paard, maar afhankelijk van het merk zelfs 1x pony, maar mijnhoofdstellen passen ook verschillende grotere paarden...
en idd de grote vd bitringen doet ook veel of als je een hangende trens of stang hebt...

makkelijkst is, denk ik, dat je een hoofdstel leent van iemand en hiermee naar de winkel trekt.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:08

Nee was niet gekrompen, ik reed wel vaker een hele poos niet.
Bovendien moest ie beide kanten een gaatje langer.
Ze was helemaal gegroeid.
Heb nu ook een merrie van 5, die vorig jaar en dit jaar weer een groeispurtje heeft gehad,
Was vorig jaar behoorlijk overbouwd, en nu weer iets.