Probleempje :/

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HeavensDevil

Probleempje :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 08:04

Ik heb sinds een paar maanden een lease paardje ( Hier in Nieuw Zeeland) en ze heeft wat met der bit. Als ik het in doe moet dat heel zachtjes en langzaam prima vindt ik niet erg.. maar zodra ik hem eruit wil halen flipt ze het helemaal omdat zet het bit niet over der tanden laat om het eruit te krijgen.. ze laat het dus in het vakje zitten tussen der tanden en gooit der hoofd naar boven.. sorry als het moeilijk te lezen is nl is mijn tweede taal maar eh als je mij begrijpt weet iemand iets wat ik eraan kan doen zodat ze rustig het bit los laat??

Amado7

Re: Probleempje :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:05

misschien is het een te scherp bit, of een verkeerd bit? wat doet ze als je het met een zachter bitje doet?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:07

Geen ervaring ermee, maar zou het kunnen zijn dat ze haken aan haar tanden heeft, die het bit klem leggen? Als je hem dan uit de mond haalt doet het pijn.
Als ik onzin uitkraamm bokkers, waarschuw me dan even!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:08

DeSprinkhaan schreef:
Geen ervaring ermee, maar zou het kunnen zijn dat ze haken aan haar tanden heeft, die het bit klem leggen? Als je hem dan uit de mond haalt doet het pijn.
Als ik onzin uitkraamm bokkers, waarschuw me dan even!

Niks geen onzin, het zou heel goed kunnen!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:09

Eenvraagje TS, Hoe oud is ze?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:20

Ja dat ken ik.
Onze dochter haar pony deed dat ook, we hadden een enkelgebroken bitje.
Als je hem uit deed, tikte het bit tegen haar voortanden aan en ging ze steigeren, hield ondertussen de mond nog steeds dicht.
Zij heeft hele lange voortanden, en dan hing het hoofdstel zeg maar aan haar voortanden, dan deed ze haar mond pas open en viel het hoofdstel op de grond.
Wat we ook deden en hoe rustig we het deden maakte allemaal niks uit, iedere keer was het raak.
Ik heb na een poosje een rubber bit gekocht (een stangetje) en nu is het goed.
Heeft nog een paar keer uit gewoonte gesteigerd, maar daarna was het over.
Wordt nu al een paar jaar met rubber bit gereden en gaat goed.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 03:35

Ze is 6 jaar oud en het is niet zo heel lang geleden dat er naar der tanden werd gekeken.. dus denk dat het niet aan der tanden ligt.. ze heeft een myler d ring snaffle... zou niet weten hoe in het nederlands heet maar dit is omdat ze anders constant aan der bit kauwt en bij deze het niet kan of tenminste vermindered ik wil wel een rubbere bit proberen maar de eingeraares denkt dat het niet zal veranderen maar ze wil me wel een paar trucjes leren om haar hoofd laag te krijgen zodat de bit makkerlijker uit komt maar dat is niet echt wat ik wil ik wil het probleem oplossen niet eromheen lopen... :/ Misschien veranderen naar bitloos, heeft ze ook gebruikt tis een kwestie van als de eingeraress wilt dat er volledig bitloos word gereden...

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 05:28

Voor je het hoofdstel laat zakken, al even je vinger in d'r mondhoek doen zodat ze d'r mond open doet. Eigenlijk net zoals je het bit in doet. Er hoeft helemaal niks mis te zijn met d'r gebit, kan zijn dat ze gewoon een keer geschrokken is omdat het bit niet zo handig uitgedaan is en nu doet ze standaard die reactie {waarbij ze nu dus zelf veroorzaakt dat het bit blijft hangen waar ze dan weer van kan schrikken}. Of neem wat brokjes in je hand als je het bit uit doet. Zet d'r achter in de stal zodat ze niet naar achteren kan vliegen en hou 1 hand op d'r neus {niet teveel drukken, want dan gaat ze er alleen maar meer tegenin. Maar zorg dat ze al d'r mond open heeft als je het bit laat zakken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 05:31

Hand op de neus leggen zodat het hoofd op de loodlijn blijft. Meestal doen paarden dan hun mond zelf open en valt het bit niet tegen de tanden aan.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 07:53

Ik heb hetzelfde gehad met mijn verzorgpaard. Van zodra je het kopstuk een cm over de oren schoof, schoot die in paniek, tanden stijf op elkaar en steigeren. Ik heb toen aan 1 kant het bakstuk voorzichtig losgemaakt, mond open laten doen en voorzichtig het bit eruit halen. Daarna hoofdstel volledig uitgedaan en zo was er niks aan de hand. Ik heb toen een hoofdstel aangeschaft met klikhaakjes ipv gespen om het bit vast te maken.
Het paard was toen al 19 jaar en deze methode werkte prima. Heb er op deze manier nog 6 jaar veel plezier van gehad.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 11:30

Bedankt allemaal heb met de eingeraares gesproken en ze vind het geweldig dat ik volledig naar bitloos ga dus dat is super ! Als ik eventueel terug naar bit wil omdat ik wedstrijden ga doen, zal ik dan een paar van deze methodes gebruiken om te helpen.. !