Zadel inch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

123demio

Zadel inch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 08:26

[i]Hoi mensen,
Ik heb een D-pony die smal gebouwd is en ook niet zo groot is.
Ik ben een beetje aan het kijken voor een nieuw zadel, maar ik weet niet naar wat voor inch ik moet kijken?!
Kan 1 van jullie mij helpen????????

Alvast bedankt!
Groetjes, Demi

Afbeelding

Foto van 1,5 jaar geleden.

Kitsolu

Re: Zadel inch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:54

De inch-maat is voor jouw kont, de boom-maat is voor je paard en dat kan je vanaf een foto niet bekijken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:57

Inchmaat is ook wel degelijk van belang voor het paard.
Die heeft ruimte van achter het schouderblad, tot de aanhechting van de laatste rib.
Dat zal bij een pony niet heel groot zijn.
Het beste kan je een zadelmaker laten komen. Die kan precies meten welke inchmaat en welke boommaat je pony nodig heeft. (en jij) En evt je dus ook van een zadel voorzien. (en aanpassen naar je paard)
Weet niet in welke regio je woont?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:07

En dan is er nog het verschil dat een paard maar een maximale inch-maat kan hebben (bv 18"), maar de boom maat precies moet zijn.
EDIT: een paard dat dus bv. een zadel van maximaal 18" kan hebben, kan ook een zadel van 17" passen, maar geen zadel van 19".

En dan nog kunnen twee zadels met dezelfde boom en inch maat een verschillende pasvorm hebben.

Dus inderdaad, als je hier zelf geen verstand van hebt, haal er dan een zadelmaker bij, of ga zadels passen met iemand anders die er verstand van heeft.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:54

RT-P >> HAR