[WN] Waar op letten bij passen zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Waar op letten bij passen zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:59

Ik heb een tweedehands westernzadel op de kop getikt die nu natuurlijk gepast moet worden, waar moet ik op letten?

En HO! wacht voor jullie allemaal roepen: ''laat een zadelmaker komen!'', ik wil dit maar de eigenaresse van het paard NIET.
Dus helaas is een zadelmaker geen optie, ik verzorg het paard slechts en ik ben allang blij dat de eigenaresse überhaupt een zadel voor me wil kopen. Ik ben over de zadelmaker begonnen maar dit wil ze niet, ik moest maar advies vragen of iemand die er persoonlijk meer rijd en weet waar we op moeten letten.

crazycactus

Re: Waar op letten bij passen zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:01

Is er niet iemand anders in je kennissenkring die wat meer kijk heeft op hoe een zadel moet zitten??

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:18

Waarom mag er geen zadelmaker komen?
Als het met kosten te maken heeft, kun je die eventueel delen?
Zelf zou ik niet zo snel op een zadel durven te rijden, waarvan ik niet zeker weet of het goed ligt....

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:19

Wat voor westernzadel heb je en wat voor paard, de goedkopere westernzadels hebben namelijk een vrij slechte pasvorm.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:21

Zadelmaker is goedkoper dan de kliniek. Ik spreek hier helaas uit ervaring (ook al heb ik wel een zadelmaker laten komen)
Ik heb dezelfde vragen als hier boven eigenlijk.
Van westernzadels heb ik helemaal geen verstand dus daar kan ik je verder niet mee helpen.
Wel super fijn dat de eigenaresse voor jou een zadel wil aanschaffen :)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 16:31

Ik heb op 2 zadels gereageerd van bokkers, dus ik weet de merken niet. Maar het huidige dressuurzadel waar we nu mee rijden ligt ook niet goed op de rug, ja met een bontje eronder maar dan nog niet optimaal dus ik ben ook gestopt om daarmee te rijden en momenteel mennen we dus alleen nog maar. Ik weet niet of een standaardzadelmaker ervaring heeft met hoe westernzadels horen te liggen of dat je daar weer een speciale voor moet laten komen. Maar ik kan inderdaad wel opperen om de kosten te delen, ik wil wel echt een westernzadel omdat ik op een dressuurzadel gewoon echt heel erg last krijg van mijn rug.

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:51

Een westernzadel is gewoon moeilijker om zelf te gaan passen.
Vooral als je er zelf al helemaal niet bekend mee bent!
En een gewoone zadelpasser is daar niet of nauwelijks bekend mee.
Als een western zadel niet past dan kan je een paardenrug behoorlijk mee verprutsen ( met een gewoon niet passend zadel ook! )
Misschien kan je een westerntrainer erna laten kijken of het past?
maar leg er niet zomaar een western zadel op!
Succes!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 16:53

Ik ben al opzoek naar iemand die me kan komen helpen met het passen, misschien als iemand hier in de omgeving Zierikzee woont (provincie Zeeland) dat die zich geroepen voelt te helpen :')

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 21:03

Een westernzadel kan je echt niet gewoon 'op het zicht' passen...
De enige manieren zijn de kale boom van het zadel passen, of een mal van het zadel maken met een visgraadding... Zonder een goede zadelpasser kom je echt nergens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:31

Een zadelmaker laten komen voor een bestaand zadel heeft net zoveel zin als een blinde laten kijken of het goed past....
Niemand kan dat zien of je moet röntgen-ogen hebben ;)

Als een zadel écht niet goed past kan elke leek dat zien, dat is geen 'rocket-science'. Het zijn juist de grensgevallen waar het probleem zit tussen wel of net niet goed passen. En ga je dan voor 100% of neem je ook genoegen met 80 of 90% ;)

Een zadel moet:
netjes de rug volgen
de singel moet los op de juiste plek hangen
een mooie egale zweetafdruk achter laten
niet op de schoft drukken
niet klem zitten op de schouders
niet van voor naar achter kunnen wiebelen
niet te lang zijn
Voldoet het aan die dingen dan zit je al minstens aan de 80% paskans ;)
Voor de resterende 20% zul je de boom er uit moeten halen :D

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 10:09

Ah bedankt! Dus het word echt passen met ruiter en zonder ruiter, prima :)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:32

Vreemd dat de eigenaresse geen zadelpasser wil laten kijken... ze wil vast toch ook het beste voor haar paard? :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:34

Als een bijrijdster zelf een zadel koopt kan ik me best indenken dat de eigenaar daar geen onkosten voor wil maken.
Persoonlijk zou ik niet toestaan dat er een ander zadel op mijn paard kwam :D

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:40

Ze koopt het zadel voor mij vanwege mijn rugklachten, maar zelf heeft ze niks met de paarden. De paarden zijn van haar overleden man, ik heb de volledige zorg maar geen kosten. Ze kent mijn privé situatie en daarom wil ze het wel voor me betalen, maar het moet niet te bont worden :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:44

In wat voor prijsklasse zoek je een zadel? Ik zou nl Evelien van Eurohorse adviseren. Die heeft ook genoeg gebruikte zadels te koop en is niet te duur. En zij kan het zadel op je paard passen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:11

@Lisa_H : minder rugklachten op een paard is van meer dingen afhankelijk dan een juiste zit in een zadel.
Het paard kan ook een belangrijke inbreng hebben.
Je zult dus een zadel langer moeten proberen om zeker te weten dat het zadel het probleem oplost/vermindert.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 15:10

rina schreef:
In wat voor prijsklasse zoek je een zadel? Ik zou nl Evelien van Eurohorse adviseren. Die heeft ook genoeg gebruikte zadels te koop en is niet te duur. En zij kan het zadel op je paard passen.

Ik heb haar site net bekeken, maar ze is voorlopig niet in Zeeland helaas. Ik weet niet of ze sowieso komt als je belt maar ik neem aan dat ze alleen komt als ze in de buurt is?

En dat je een zadel langer af moet wachten weet ik, maar ik rijd nu 3/4 maanden met dit huidige dressuurzadel en het doet echt heel veel zeer. Met het oude dressuurzadel had ik nergens last van, dat zat echt hemels. Met het vzh van het andere paard ook geen problemen maar die is echt veel te groot voor ''mijn'' paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:17

Het is geen alternatief voor een kenner, maar dit filmpje geeft wel iets meer indruk:

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 21:29

Lisa_H schreef:
Ik heb haar site net bekeken, maar ze is voorlopig niet in Zeeland helaas. Ik weet niet of ze sowieso komt als je belt maar ik neem aan dat ze alleen komt als ze in de buurt is?

Moei dr gewoon even bellen. Ik heb geen idee of en wanneer ze weer in Zeeland is, maar dat kan ze je zelf over de foon vast wel vertellen. En mss staan niet alle data op dr website.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:34

Klopt. Toen ik haar belde kon ze uiteindelijk best heel snel komen, ondanks dat dat niet op haar site stond...