Ik kwam ong een maand geleden tot de vaststelling dat mijn huidige zadel niet past op mijn pony, dus ben ik sinds toen op zoek naar een nieuw dressuurzadel. Ik heb er al heel wat gepast maar tot nu toe niets wat perfect past. Van de zadelmaker kreeg ik het aanraden een aantal Stübben zadels te proberen. Ze dacht te weten dat die goed aansloten bij de bouw van mijn pony (korte rug, brede schouders). Toen ik toevallig in mijn ruitershop rondliep, kwam ik erachter dat ze een tweedehands Stübben zadel te koop hadden. Ik geloof een Stübben Scandica. En toevallig was het ook een 17 inch, ideaal dus! Ik mocht hem meteen meenemen om te passen, en toen ik hem op mijn pony legde was ik helemaal enthousiast, hij leek echt perfect te passen!
Maar toen ik wou aansingelen om er een keer mee te rijden, kwam ik erachter dat dit zadel blijkbaar een heel apart singelsysteem heeft? Ik kon aan de singelstoten zien dat het zadel altijd 'naar boven toe' aangesingeld was. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar de singelstoten plooien dus naar boven toe. Als ik hem gewoon aansingel zoals een ander zadel, is mijn singel (van 50cm!) veel te lang? Ik heb al overal gezocht hoe dit systeem werkt maar ik vind er nergens iets over, en ook in de ruitershop wisten ze van niks.
Ik hoop dat iemand onder jullie bokkers mij kan helpen, want dit zadel kon wel eens het einde van mijn zoektocht betekenen!