Stubben dressuurzadel: Singelsysteem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tatt_x

Stubben dressuurzadel: Singelsysteem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:43

:evaw:

Ik kwam ong een maand geleden tot de vaststelling dat mijn huidige zadel niet past op mijn pony, dus ben ik sinds toen op zoek naar een nieuw dressuurzadel. Ik heb er al heel wat gepast maar tot nu toe niets wat perfect past. Van de zadelmaker kreeg ik het aanraden een aantal Stübben zadels te proberen. Ze dacht te weten dat die goed aansloten bij de bouw van mijn pony (korte rug, brede schouders). Toen ik toevallig in mijn ruitershop rondliep, kwam ik erachter dat ze een tweedehands Stübben zadel te koop hadden. Ik geloof een Stübben Scandica. En toevallig was het ook een 17 inch, ideaal dus! Ik mocht hem meteen meenemen om te passen, en toen ik hem op mijn pony legde was ik helemaal enthousiast, hij leek echt perfect te passen!

Maar toen ik wou aansingelen om er een keer mee te rijden, kwam ik erachter dat dit zadel blijkbaar een heel apart singelsysteem heeft? Ik kon aan de singelstoten zien dat het zadel altijd 'naar boven toe' aangesingeld was. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar de singelstoten plooien dus naar boven toe. Als ik hem gewoon aansingel zoals een ander zadel, is mijn singel (van 50cm!) veel te lang? Ik heb al overal gezocht hoe dit systeem werkt maar ik vind er nergens iets over, en ook in de ruitershop wisten ze van niks.

Ik hoop dat iemand onder jullie bokkers mij kan helpen, want dit zadel kon wel eens het einde van mijn zoektocht betekenen!

Nibbit

Re: Stubben dressuurzadel: Singelsysteem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:44

Ik heb geen idee wat je bedoeld, heb je een foto?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:46

Ik begrijp ook niet goed wat je met 'naar boven toe' bedoeld. Ik heb ervaring met diverse modellen Stubben, maar ik kan jou beschrijving niet echt koppelen aan die zadels. Voor zover ik weet werken die hetzelfde als een gemiddeld zadel.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:49

Nee ik heb geen foto, anders zou ik het wel beter kunnen uitleggen! Heb het zelf ook nog nooit gezien..
De singelstoten hadden trouwens ook nog enkele gaatjes helemaal bovenaan onder het zweetblad zegmaar? Geen idee waar die voor dienen. Lijkt mij dat ik een nóg kortere singel nodig heb, maar is 50 cm al niet heel kort :?
Laatst bijgewerkt door Tatt_x op 02-07-12 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:51

Heeft het zadel een vsingel systeem? Of juist hele kort/lange singelstoten?

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:55

Het zadel had vrij lange singelstoten, maar niet langer dan een ander zadel wat ik op dezelfde dag gepast had.. Die andere had gewoon meer gaatjes dan denk ik? En weet niet of het echt een V-singelstysteem was, maar 1 singelstoot kwam van boven en de andere kwam van voren, uit de wrong.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:58

Had er op de plek van de gaatjes geen ring moeten zitten? Zodat je dus de singelriem eerst naar de singel zou leiden, terug naar boven, door de ring, terug naar beneden en aansingelen.

Dit slaat echter alleen ergens op als het maar 1 langere riem is :+

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:59

Iets met een ring lijkt me nog wel een logische verklaring. Hoe ziet zoiets eruit dan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:00

Dit soort systemen worden er vaak later pas opgezet, kan er dus even geen plaatje van vinden. In de westernsport word het wel gebruikt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:02

Ik zit nu op m'n notebook, kan dus niet tekenen en uploaden, dan issie in de war. Maar is de riem die onder het zweetblad uit komt (dus de 2e) echt een heel stuk langer?

Of is de singel niet helemaal van leer, en is het wellicht een onderdeel geweest van een 3 punts singelsysteem, en is de helft van de riem weg. Is het aan beide kanten idem?
Laatst bijgewerkt door Utixo op 02-07-12 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:04

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:05

Bij mijn hulsebosch komt ie ook uit de wrong bovenhet midden zeg maar,maar niet helemaal bovenaan.
De andere stoot komt onder gewoon bij de normale plek weg, onder dat deel waar je op zit.

Ik heb een singel van +-50 cm en die komt niet onder het zadel. Je ziet nog een stuk huid daartussen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:05

Die gaatjes bovenin is vast voor een veelzijdigheidssingel/springsingel en niet voor een dressuursingel

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 15:06

Zo zagen de singelstoten er idd uit Falona!

Zou het misschien zoiets zijn wat er tussen zou moeten?
Afbeelding

Aangezien de singelstoten aan de boven én onderkant gaatjes hadden, en de singelstoten naar boven toeplooiden? Iemand dit al eerder gezien?

Of heb ik misschien toch gewoon een kortere singel nodig? Maar dit lijkt me zo vreemd omdat mijn huidige singel slechts 50cm is, en dat is toch al heel erg kort of vergis ik me?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:11

wat bedoel je met naar boven toe plooien?

belle_boef schreef:
Die gaatjes bovenin is vast voor een veelzijdigheidssingel/springsingel en niet voor een dressuursingel

Klopt dan kun je zelf kiezen wat je fijner vind en de singelstoten kunnen evt worden ingekort als je standaard met lange singel rijdt
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 02-07-12 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:15

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:45

Je singelstoten komen dus wel onder het zadel uit? Anders is je singel gewoon te kort denk ik.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 16:01

Nee, juist te lang. Als ik hem volledig aantrek aan beide kanten ligt het zadel er nog los op. Bestaan er zelfs nog kortere singels dan?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:01

Sorry te lang, er zijn nog kortere te krijgen.

Jussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:06

ja er bestaan ook singels van 40 cm je moet wat harder zoeken maar in ruitersport zaken moetten ze ze hebben. mijn ouder verzorg pony had er ook zo een nodig.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 16:23

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:28

stubben scandica heeft een ingebouwde voorsingel, zoals veel dressuurzadels tegenwoordig. soms maken mensen daar bovenaan gaatjes bij in zodat ze geen kortere singel hoeven kopen. Deze gaatjes zitten er namelijk niet standaard in ;)

je kan er gaatjes bij in maken, of een kortere singel kopen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:30

ik heb trouwens voor mijn paard van 1.64 een singel van 50cm en deze is al iets aan de lange kant. Kan me voorstellen dat deze maat voor een pony van 1.48 behoorlijk te lang is :)

heb trouwens hetzelfde zadel :)