Welke zadels voldoen aan deze eisen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Welke zadels voldoen aan deze eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 10:49

Mijn zoveelste topic om een geschikt te vinden.. :(
Al veel geprobeerd en veel hulp gehad van zadelmakers en zadelpassers, maar tot nu toe nog niets kunnen vinden. Ik weet nu wel steeds beter wat ik wil en nodig heb. Ik heb een foto van mijn huidige zadel gepakt en wat lijntjes getrokken met kleurtjes (je moet toch wat op je vrije dag ;) )

Afbeelding

Allereerst de paarse lijntjes. Dat stukje loopt rond, terwijl ik een zadel nodig heb die daar een vlak stuk heeft, zodat ik mijn zitbeenknobbels beter kan positioneren.

De groene lijn is de wrong. Is bij dit zadel vrij fors en loopt bijna recht naar beneden. Dit biedt mijn lange bovenbeen te weinig ruimte. Ik zoek een iets naar voren gesneden wrong en wat minder fors.

Bij de rode stip moet het wat rond lopen. Een Kieffer (ook de nieuwere types) zijn bijvoorbeeld te scherp voor me.

Verder naar beneden, halverwege bovenbeen mag het niet te breed zijn.
De beugelophanging zit bij dit zadel vrijwel direct achter de wrong. Dit werkt voor mij niet prettig. Verder zou het fijn zijn als het zadel geschikt zou zijn voor een hoge schoft.

Geprobeerd:
- Arno Brandt (zat fijn, maar op ander type paard getest)
- MSFC (zie plaatje)
- Ainsley Lincoln (voldoet redelijk, maar absoluut niet passend op het paard te krijgen)
- Kent en Masters (getest in een 17,5 inch, met een te grote boom en daardoor niet een goede indruk gekregen)
- Equestor (te breed, verder erg fijn)
- Nieuw type Kieffer (te scherp)
- Wintec dressuur (te breed)

In het verleden:
Fryso, Tietse's choice, oude Stubben, Barnsby, JC Vries diamant.

Splinternieuw en op maat gemaakt is nu even geen optie.....Utopie of zijn er nog mogelijkheden die ik nog niet heb gezien?

upendo

Re: Welke zadels voldoen aan deze eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:51

Euroriding Titan 2? :)

Heeft in ieder geval een vlak zitvlak.. :)

Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:52

KN? Geen idee wat de rode stip betreft, maar qua wrong en zit denk ik wel dat je er dan op vooruit gaat. Is ook op vrij veel paarden aan te passen.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:03

Anatomica?
Op de site staat heel veel informatie http://www.anatomica.nl/

Hoop dat je snel een zadel vind waar je lekker in kan zitten en goed op je paard ligt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:26

upendo schreef:
Euroriding Titan 2? :)

Heeft in ieder geval een vlak zitvlak.. :)

[ Afbeelding ]

Luxor heeft dit ook toch? en daar heb je ook de keuze voor een halve wrong zodat je je been wat prettige kunt wegleggen.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:27

n handgemaakt Fryso zadel?
*edit* o lees net dat je die ook al had geprobeerd...
Laatst bijgewerkt door HarriesHorse op 02-07-12 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 11:27

Goh...ik heb nog veel meer zadels gepast en geprobeerd, dan dat ik heb geschreven. Bedankt voor de tips.
Ik heb nog een Euroriding Diamant geprobeerd, een 17,5 inch. Vond ik erg dwingend. Ik weet of de Titan heel anders valt?
KN heb ik gepast, maar past niet lekker op het paard. Ik heb nog een aantal Zaldi's geprobeerd, waren het ook niet.

Anatomica ken ik niet. Wat ik op de site heb gezien zijn het alsnog van die kuipjes.
Dat rondje heeft te maken met hoe de boom aan de voorkant is gesneden. Bij een Kieffer is dit smal en daardoor voor mij te scherp.
Laatst bijgewerkt door ankem op 02-07-12 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:29

ankem schreef:
Goh...ik heb nog veel meer zadels gepast en geprobeerd, dan dat ik heb geschreven. Bedankt voor de tips.
Ik heb nog een Euroriding Diamant geprobeerd, een 17,5 inch. Vond ik erg dwingend. Ik weet of de Titan heel anders valt?
KN heb ik gepast, maar past niet lekker op het paard. Ik heb nog een aantal Zaldi's geprobeerd, waren het ook niet.

Weet je zeker dat het de Diamant was die je hebt geprobeerd? Dat is juist een van de minder dwingende zadels van Euroriding...Luxor en Titan zit je veel dieper in volgens mij. Jade en Diamant zijn wat minder diep.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 11:31

Ik begin wel te twijfelen. Misschien was het ook wel de Luxor.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:32

De Titan heeft wel een flink diepe zit ja, ik vind hem zelf heerlijk zitten, maar daar moet je wel van houden. :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:35

massimo trail??? zit extra zachte zitting op tegen doorrijden
ik heb nu zon zadel en als je hem wilt zien moet je maar even langskomen
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 02-07-12 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:35

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:38

Hulsebos dynamic dressage,verkrijgbaar met halve wrong.
Veel 2de hands te vinden ook bij hb zelf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:39

eigenlijk lees ik dat je een zadel zoekt met een open/vlakke zit.
massimo heeft zadels met een dergelijke zit , stubben heeft ook veel modellen met vlakke zit , waardoor er meer ruimte is om zelf te zitten .
bij erg lange benen kom je al snel uit bij verlengde zweetbladen , en kwa wrong al snel bij dijbeen wrongen, halve wrongen, of gewoon een zadel zonder geprononceerde wrong , dus gewoon vrij vlakke wrongen .

mijn gedachten schoten in ieder geval als eerste naar stubben, maar er zijn meer merken die een vlakkere zit modellen hebben

en voor een echt vlakke zit zou je ook eens richting ijslanderzadels kunnen kijken.
zijn veelal dressuurmodel, vlakke zit en veel modellen hebben een niet extreme wrong .
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 02-07-12 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 11:39

Dribbelkont schreef:
massimo trail??? zit extra zachte zitting op tegen doorrijden
ik heb nu zon zadel en als je hem wilt zien moet je maar even langskomen

Ik ben erg benieuwd naar dit zadel. Bijna niemand verkoopt hem hier in de buurt. Kom graag een keertje langs.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 11:40

ambre schreef:
Hulsebos dynamic dressage,verkrijgbaar met halve wrong.
Veel 2de hands te vinden ook bij hb zelf.

Lijkt een AB-zadel qua zit op een Hulsebos? Heb vorige week op een AB-zadel met een ondiepe zit gezeten en dat voelde goed.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:44

Misschien een Barefoot boomloos zadel?

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:44

Probeer eens een ideal zadel.
Ik ben zelf na een lange zoektocht bij dit zadel uitgekomen en ben super tevreden.
Ik weet nu dat ik mezelf en mijn paard 2 jaar tekort heb gedaan!!
Vorige zadels paste allemaal op paard, maar dat wil niet zeggen dat het zadel lekker zit!
Dit Ideal zadel is voor ons allebei perfect.
Ik heb wel de "ouderwetse" met buffelleer. Als je die kan vinden....ECHT proberen!

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:45

Heb je al een Daaleman geprobeerd? Ik heb zelf een tweedehands Daaleman door mijn zadelmaker aan laten passen en was in totaal voor 650 euro klaar.
Ik heb een GPS 2 dressuur en die heeft een heerlijke vlakke, ongedwongen zit en nauwelijks wrong. Op de site lijken ze heftiger dan in het echt qua zit, op deze wazige foto van mij kan je wel goed zien hoe vlak het zitvlak is.

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:45

Ik zou toch nog eens kijken naar KN of inderdaad stubben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:58

en idd wat Sabine aangeeft, Daaleman, heeft hele fijne zadels die wel eens aan je eisen zouden kunnen voldoen ...
en zelfs nieuw is het zeker voor maatwerk absoluut niet idioot duur

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:05

eigenlijk ben jij meer op zoek naar een vzh richting dressuur, iets vlakkere zitting een een zweetblad dat toch nog iets "rond" is waardoor je bovenbeen iets meer "vrijheid heeft".

stalgenootje heeft op haar pony nu nochtans een stübben gekocht met een vrij vlakke zitting voor een dressuurzadel. Maar ja, da's wel nieuw gekocht op haar pony.

ik heb recent ook een zadel op maat laten maken omdat ik echt een 17*17.5inch nodig heb en mijn paard eigenlijk maar een 16.5inch aankan qua ruglengte. Ik was gesteld voor 1100 euro, voor een monocartier of close-contact uitvoering. Enige nadeel het duurt weken om die man bij je paard te krijgen en ook achteraf is het weken wachten voor een controle of het zadel nog dient bijgevuld te worden of niet. Tenzij je zelf met je paard op en af gaat...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:06

stubben maestoso misschien? geen dwingende diepe zit en mooi gepositioneerde bovenbeenwrong waar het been fijn achter te leggen is.
Br leijda strijk is ook zo'n soort zadel

de stubben:
Afbeelding

de BR:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Liselot op 02-07-12 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 12:07

Dit bedoel ik trouwens met de rode stip:

Afbeelding

Dat moet wat ronder en wat breder zijn, anders is het te scherp voor me. O.a. Kieffer is daar heel smal.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:11

De massimo trail zou ik juist niet aanbevelen voor een vlakke zit. Ik heb hem ook gehad en hij zit ongeveer vergelijkbaar met mijn Zaldi. Beiden lopen ze wat rond. Pak ik dan mijn Thorowgood dan zit dat voor mijn zitbeenknobbels veel beter omdat die wel echt open en vlak is. Wie weet kun je daar nog wat mee, ze zijn in ieder geval redelijk geprijsd.