Ik heb een bare foot boomloos zadel op mijn a ponny/shetlander kruising, hij heeft een korte rug. Nu rijd mijn verzorgster veel op hem en vind het boomloze zadel heerlijk zitten, alleen schuift ie veel, ook ligt zijn rug niet echt vrij met de speciale pad, omdat het de dry tex kids is. Daar zitten haast geen inlages in. Nu kan ik er wel een ander dekje onder doen, maar als ie dan schuift is de drukverdeling ook weer scheef. Mijn vraag is zou een dresuurzadel stiller liggen, hij zou een 15 inch nigt rider krijgen evt als optie. Maar hij is rond, geen schoft. Zou een dressuurzadel stabieler liggen dan een boomloos zadel. Zit je in een dressuurzadel ook stiller wat betreft been ligging en balans van de ruiter, of maakt dat niet uit? Of zou een dressuurzadel ook schuiven?
met een boomloos ben je vaak wat meer afhankelijk van je eigen zit en balans... wat betreft schuiven, sja, een goed! passend boomzadel blijft als het goed is netjes liggen, maar ene goed passend boomloosje(dus inclusief de correcte pad, want de meeste boomolozen zijn zonder goed pad maar een half zadel) hoort ook gewoon netjes te blijven liggen wat betreft het schuiven, misschien dat een goede pad juist het schuifprobleem oplost
bolletje
Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-12 12:58
de officiele pad die er onder hoort zit er onder
pmarena
Geplaatst: 02-07-12 16:03
Het is niet met 100% zekerheid te voorspellen of een bepaald zadel wel of niet gaat schuiven op een bepaald paard, dat is echt een kwestie van proberen
Voor nu: je hebt het over de rug die niet echt vrij ligt, dat lijkt me logisch als je er een zadel op legt Dus ik ga er even van uit dat je het over de ruggengraatvrijheid hebt. Heb je gecontroleerd of de ruggengraat vrij ligt, bijvoorbeeld met de halstertouw-test?
Ik denk dat je je boomloze moet houden:-)) Het schuiven is op zich niet gek, en zal naar mijn mening met een boomzadel zeker niet minder worden. Zeker omdat hij met zijn gewicht ook veranderd elke keer, dan moet je elke keer je zadel laten aanpassen. Boomloos zit altijd goed. Ik denk dat je beter eens kan kijken naar een ander dekje mét inlages (deze heeft toch geen inlages, heb het opgezocht), of waarom probeer je niet die blauwe pad van je andere zadel er eens onder te leggen?