Maat longeerhulp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Maat longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 07:16

Hai!

Ik wil graag een longeerhulp aanschaffen en ik twijfel een beetje over de maat. Mijn paard is 1.64 m en nog jong; ik wil de hulp niet te strak hebben staan. Nu las ik dat iemand de full te klein vond voor een paard van 1.63 m.. Zou ik dan voor een xfull moeten gaan? Wat zijn jullie ervaringen?

Ashley5760

Re: Maat longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:33

Nee full is prima

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:11

Ik zou wel de extra full aanraden, maar zonder dat je hem past weet je het natuurlijk nooit. Ik heb gister de ponymaat gehaald voor mijn pony van 1,43, een welshje dus geen eens zo een hele brede pony, maar die staat veel te strak en moet ik omruilen voor de full.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:15

Mijn paard van 1.67 past de full niet ik zou toch voor de XL aangezien je zegt dat ze nog groeit

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:38

Mijn paard van 1.60 heeft een keer die van mij opgehad maat full, maar die is eigenlijks te groot, voor de reus(1.75) die ik had was die net te klein, haha had ik weer.
Ik denk dat full echt groot zat is maar volgens als ik hier de reacties lees is het paard gebonden, je kunt twee kopen, bonnetje mee en kijken welke het beste past en de andere weer terug brengen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 12:40

Thanks voor de info! Ik hoor van verschillende kanten over het 'zaag-effect' van de longeerhulp. En ik ving in een ruitershop op dat Sprenger een longeerhulp heeft ontwikkeld die dat tegengaat, binnenkort op de markt. Ik wacht dus nog heel even af :)

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:59

ja idd als je paardje lichte spanning erop houd gaat t ding zagen maar als hij heel de druk eraf haalt gaat hij klotsen en krijgt hij de hele tijd rukjes in zijn mond die van mij raakt er een beetje van in de war voor de rest is het een handig simpel ding met een aantal verbeter puntjes

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:10

of je neemt de xfull en maakt hem vast, door de bitringen heen, achter de oren, (of aan zo'n gogue kopstukje) dan heb je dat zaag/rukjes effect al heel wat minder.
Ik zou, moest je hem kopen, bij twijfel sowieso een maat groter nemen, inkorten is nl veel simpeler dan verlengen :)

JUDITH78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:17

Van Equest is er nu ook de longeerhulpteugel, is ideaal om je paard mooi rond en laag te longeren. Lekker voor de ontspanning. /3 Deze is van een zacht licht rekbaar touw gemaakt en heeft in het midden van het touw twee ringen. Zodoende kun je ze kruisen waardoor het zaageffect verdwenen is wanneer het paard iets meer tegendruk geeft.
De longeerhulp is in twee maten te verkrijgen maar ik zou zelf altijd voor de grote gaan, is hij dan te groot dan maak je een platte knoop op de rug en dan is hij kleiner. Ook is hij te verlengen en te verkorten aan de aanzetten welke aan het bit vast zitten.