Hoe vaak een zadel op laten vullen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Hoe vaak een zadel op laten vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:32

Hoi,

Ik zit er aan te denken om mijn zadel een keer op te laten vullen. Maar hoe kan je het eigenlijk zien dat je zadel daar aan toe is en hoe vaak doen jullie dat? Hoeveel kost het eigenlijk om dat te laten doen?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 06:07

Een zadel moet worden bijgevuld als 'ie niet meer in balans ligt (ervan uitgaand dat de vulling standaard goed is en niet bobbelig).
En als de vulling van het zadel door het vele bijvullen zo hard is geworden, dat het niet meer comfortabel voor het paard is, moet deze vervangen worden. Het zadel wordt 'gedemonteerd', helemaal leeg gehaald, opnieuw gevuld met wol (= het beste materiaal hiervoor) en weer in elkaar gezet.
Een goede zadelmaker komt het zadel dan op het paard passen en balanceert het uit.
Succes!

Vilar

Re: Hoe vaak een zadel op laten vullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:47

Een zadel met vulling van wol moet iedere twee jaar her-opgevuld worden.
Ga wel naar een goede zadelmaker die dit voor je doet.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:42

mijn zadelpasser heeft me verteld een wollen vulling jaarlijks te laten controleren, hoeft dus niet bij te vullen zijn, wanneer de vulling veel zou bijgevuld zijn of al ietsje ouder zijn (= hard); moet hij her-opgevuld worden
weet niet hoeveel het kost, mijn zadeltjes zijn nog geen jaartje oud. :P

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:41

Op aanraden van mijn zadelmaker; ieder jaar laten controleren.
Maar zelf ook altijd kritisch kijken bij het opzadelen en na het rijden.
Ligt het zwaartepunt mooi in het midden? Zijn de haren onder het zadel glad na het afzadelen? Hoe zien ze zweetplekken er uit?

Kosten verschillen met wat er moet gebeuren. Ik kom meestal uit op zo'n 80,- incl. voorrijkosten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:32

Ieder jaar laten controleren. Ik merkte dat mijn zadel niet meer goed lag, doordat ik wat voorover viel bij het rijden. Ook begon mijn paard boos te doen bij het aansingelen, dit had ze nog nooit gedaan. En aan de voorkant was er niet veel ruimte tot de schoft, het lag er te dicht op. Nadat het zadel is opgevuld lag het weer perfect!