Ik vraag het me gewoon af
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Judje schreef:In mijn ogen niet...
In het western rijden ze allemaal zonder neusriem...
Als jij je paard netjes behandeld met je handen, heeft hij geen reden om zijn mond open te doen, dus kan jij gewoon je hulpen blijven geven.
Sommigen gebruiken een sperriempje omdat het bit dan stabieler moet liggen (zeker met watertrens).
_Maureen_ schreef:wat je zelf fijn vind
vaak doen mesnen het om extra controle te hebben en de mond dicht te houden. als paarden hun mond open hebben betekend dat soms dat ze pijn in de mond hebben . de mensne willen dit verbergen omdat ze dit niet mooi vinden staan
Bizzybijtje schreef:_Maureen_ schreef:wat je zelf fijn vind
vaak doen mesnen het om extra controle te hebben en de mond dicht te houden. als paarden hun mond open hebben betekend dat soms dat ze pijn in de mond hebben . de mensne willen dit verbergen omdat ze dit niet mooi vinden staan
Onzin.
De neusriem zorgt juist voor een stillere bitligging waardoor het fijner voor je paard is als je een neusriem aan doet.
Natuurlijk niet te strak, er zijn inderdaad mensen die dat helaas doen, maar daar is de neusriem helemaal niet voor bedoeld.
Bizzybijtje schreef:Probleem is dat ik nog nooit iemand heb gezien die zo'n stille handhouding heeft dat die persoon zijn/haar paard niet stoort.