stomme vraag springschoenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

stomme vraag springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:52

Ik heb een misschien wel stomme vraag over springschoenen :p

Hoe moeten ze nou precies zitten?

-Moet de achterkant iets op de grond hangen zodat het paard ze ijzer niet kan
aftrappen
-Of is het tot over de hoefballen genoeg en op die manier trap die ook zijn ijzers niet af.

Ik heb een paard staan die het voor elkaar krijg na 4 dagen nieuwe ijzers ze voorijzer er
af te hebben getrap. Paard tikt van achter naar voor heel erg aan. Heb het paard net 3 weken en
er zaten springschoenen bij maar die gaat maar net tot over de ballen. Nu waren de ijzers ook al
bagger er onder gezet dus misschien zijn die schoenen ook wel niet goed?!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: stomme vraag springschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:57

Ik verplaats dit topic van BEH naar HAR omdat het niets te maken heeft met de gezondheid of kreupelheid, maar puur het gebruik van harnachement.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:59

Mijn advies is tot op de grond. Maar het is niet heel raar hoor dat een paard de ijzers in de eerste week aftrapt. Vaak gaat het namelijk vooral de eerste week heel gemakkelijk. Wij doen meestal de eerste dagen heel rustig aan, erom denken dat het paard niet te kort omgehaald wordt bij bijvoorbeeld longeren en dergelijk. En vooral, niet te gek in de bak, want de eerste dagen liggen de ijzers er heel simpel af. Weet eigenlijk niet hoe dit kan....

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:00

Ik gebruikte voor mijn KWPN'er de grootste maat die ik kon vinden, zodat ze idd tot op de grond vielen. Dat hielp wel iets, maar ook de smid kan veel voor zo iets betekenen door de ijzers schuin af te slijpen en de takken ietsje naar binnen te leggen (wel ruim genoeg uiteraard).

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 11:09

Hij staat op het land...dus ja kan er niet als een politieagent bij blijven staan :p

Vanmiddag komt de hoefsmid weer en zou het even met hem overleggen. Ga vanmiddag in iedergeval wel even andere spring schoenen halen tot aan de grond..hij heeft nu een L dus haal een XL.

Bedankt!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:20

Ik had een pony in die presteerde het om in 2 weken 4x z'n voorijzer er af te trappen. Toen was de hoefsmid het zat en heeft hem verkorte takken gegeven. Sindsdien nooit weer zomaar een ijzer afgetrapt.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 19:03

Hoefsmid net geweest! Hij heeft inderdaad de takken van de voorijzers verkort, en heb nu langere springschoenen dus moet nu helemaal goed komen.