Hoofdstel in elkaar zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xvanny

Hoofdstel in elkaar zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 09:34

Heey.

Sorry als dit onderwerp er al is. Maar ik kreeg bij de andere onderwerpen toch niet helemaal
De antwoorden op vragen die ik nodig heb ;-)

Ik ga een hoofdstel bestellen, maar heb nog nooit eerder het helemaal inelkaargezet, dus hier mijn vragen:

1. Hoe maak je het bit (precies) vast?

2. Hoe maak je de bitringen vast?

3. Ik las ergens dat je het best de bitringen in het water kon leggen voor je ze er aan vast maakt, hoelang moet het in het water en hoe warm water?

4. Hoe wissel je van frontriem?

5. Kan het bit ook verkeerd om liggen?

Nou, ik hoop dat jullie me kunnen
Helpen. En alvast bedankt /3

belle_boef

Re: Hoofdstel in elkaar zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:36

de bitringen doe je eerst om het bit (voor alle tips even zoeken loopt een topic over)
Zorg dat het bit op de juiste manier aan je bakstukken hangt aan de bitringen.
Voor je frontriem haal je het kospstuk en de neusriem aan een kant los. oude eraf nieuwe erom en weer vastzetten
Ja het bit kan dus ook verkeerd om.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 09:41

En hoe weet je of het bit verkeerd om zit ;-)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:43

een enkelgebroken bit kun je dubbelvouwen, en bij een dubbelgebroken bit zit vaak een pijltje op en die moet volgensmij links naar voren wijzen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:48

Het handigst is om een hoofdstel als voorbeeld te zoeken dat al goed in elkaar zit. Dan kun je precies vergelijken welk riempje in welk gespje moet en hoe het bit precies vastgemaakt moet worden.

Let je ook goed op dat het hoofdstel goed is afgesteld als je hem eenmaal in elkaar hebt gezet en bij je paard gaat omdoen? Het bit op de juiste hoogte, de keelriem en neusriem goed vastgemaakt, dat soort dingen :)