Zachtste bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roombolletje

Zachtste bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:29

Hoooii,
Een vriendin van me heeft een eigen paardjee, en nu wil ze graag een nieuw bitje kopen...
Nu vroeg ze zich af wat het zachts was voor het paardenmondje :o
Ze heeft nu een enkel-gebroken bitje, maar daarbij doet ie zn mondje open omdat het in zn gehemelte prikt ;(
Ik dacht zelf aan zo'n dubbel gebroken bit met appelsmaakje,en zij ook :D

Maar wij vroegen ons toen af wat een ongebroken bit voor effect had ( en dan misschien een rubberen?)
Dus brand maar los! :j

roombolletje

Re: Zachtste bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 16:09

Niemand?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:11

Je kan een hoop over de werking van een bit vinden op google.
Je topic is niet echt een aanleiding tot discussie.

Onzin is dat een enkelgebroken bit in een paard zn gehemelte zou prikken..

Ik rij met een dubbelgebroken bustrens
Laatst bijgewerkt door eridinges op 26-06-12 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:12

een bit is zo zacht als de hand.
een appel bitje zou ik niet doen deze gaan snel kapot.
ik zelf vind een dubbelgebrokenbit het fijnst. ik heb ook niet een heel dik bit omdat ze meeste paarden maar een kleine mond hebben.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:17

Een enkelgebroken bit is inderdaad wel scherp, maar een paard doet alleen z'n mond open als het bit prikt; En het bit prikt alleen als de ruiterhand te streng is. Je vriendin zal dus eerst haar hulpen met de teugels moete verzachten, anders zal hij ook op het allerzachtste bitje zijn mond opendoen.

Ik persoonlijk vind een dubbelgebroken bitje erg fijn, mijn verzorgpaardje loopt er fijn op omdat ze er lekker aan kan kauwen en doen (is nog jong). Ongebroken werkt ook redelijk zacht tot niet in op het gehemelte, maar je paard moet er van houden. Het ligt wel erg stil en rustig in de mond, dat vinden sommige paarden juist fijn. Vergeet echter niet dat een bit ook op de lagen en de tong inwerkt, niet alleen op het gehemelte.

Rubber bitje zou ik niet doen, als je paard te weinig speeksel produceert tijdens het rijden gaat dit bit erg branden in zijn mond.

Dik of dun bit ligt aan de ruimte die je paard heeft in zijn mond. Sommige mensen zeggen dat een dik bit zahcter is maar of dat 100% waar is kan ik je niet vertellen. Heeeele dunne bitjes lijken me echter niet fijn.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:23

Een zacht bit is niet zacht als de hand van de ruiter scherp inwerkt.
Dat even voorop.
Verder zou je dit de tandarts van je paard kunnen vragen over de dikte van het bit. Er zijn mensen die zeggen hoe dikker hoe beter, maar persoonlijk ben ik het daar niet mee eens.
Mijn advies, laat je goed adviseren.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:40

Hoi,
met rubber heb ik niet zo'n goede ervaringen. Snel kapot en vind ik zelf niet fijn rijden.
Heb jaren met een enkel gebroken gebit gereden en ben enkele jaren geleden overschakeld naar een dubbel gebroken bit.
Vind dubbel gebroken veel zachter om mee te rijden.
De dikte van het bit hangt af de mond van je paard. Een paard met een klein en fijn mondje heeft helemaal geen plaats voor een dik bit.
Het gewicht vind ik persoonlijk veel belangrijker. Een heel zwaar bit ligt veel stabieler in de mond. (Deze zijn wel verschrikkelijk duur maar denk erom.. als je paard het bit onaangenaam vind zal die niet graag blijven werken voor je.)
Om de juiste lengte van het bit te bepalen bestaan simpele hulpmiddeltjes, vraag er maar in naar in een ruitersportwinkel.
Veel succes

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 10:21

Ten eerste bedankt voor het reageren!
Mijn vriendin heeft een super zachte hand!
Dus dat kan het sws niet zijn!
Ze heeft haar pony van een manege overgekocht en die heeft ook het bit erin gekwakt.
Ik zelf denk dat het bit niet helemaal past...
Hoe kun je dat zien?

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 18:23

foto?

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:34

Het zachtste bit is natuurlijk gewoon geen bit, maar ik zou zelf voor een ongebroken bit gaan, die niet te dun, maar ook niet te dik is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:09

Ik opteer eigenlijk altijd voor geen bit maar als je een bit wil moet je gewoon weten hoe je ermee moet rijden en welk bit goed past. Een trensje is meestal zacht.

bubble_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:52

Is een leren bitje niet ook heel vriendelijk?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:56

Leren bitje is idd heel vriendelijk, maar je moet alleen wel opletten dat je het regelmatig laat weken in (zonnebloem)olie, anders wordt het een erg nare schrale ervaring voor je paard