verschil in bitmaat per soort bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

verschil in bitmaat per soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 13:41

Hoi allen!

Ik zal vanmiddag foto's proberen te maken, maar kan het zo zijn dat mijn paard een bustrens van 13.5 cm wel past en een watertrens van dezelfde grootte niet? De bustrens lag volgens mij goed, maar bij de nieuwe watertrens die ik gisteren heb gepast komen de mondhoeken wel erg dicht bij gaten in het mondstuk waar de ringen doorheen zitten... Valt een bustrens groter? Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:44

Dat kan wel kloppen bij een bustrens zitten de ringen vast maar bij een watertrens kun je ze draaien waardoor je vaak een halve maat groter moet hebben zodat het velletje er niet tussen komt te zitten.

_MG

Re: verschil in bitmaat per soort bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:47

Precies wat Tigra zegt, inderdaad :) Eventueel kunnen bitringen een oplossing bieden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:36

Zoals hierboven mooi wordt uitgelegd kan dat goed.
Tevens heb je vaak verschil in maat wanneer je van een enkel-/dubbelgebroken trens naar een ongebroken trens gaat. Door het doorhangen in de enkel- en dubbelgebroken trens zijn die vaak één maat groter en bij sommigen dient de dubbelgebroken trens ook weer één maat groter te zijn dan de enkelgebroken.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 17:32

Hoi allen!

Bedankt voor jullie reacties :) Soms denk je dat iets logisch is (13.5 cm = 13.5 cm) maar is dat toch niet helemaal zo blijkbaar.... Ik heb nu nog eens mijn instructrice mee laten kijken en volgens haar zou een 14.5 maat toch echt te groot zijn en heeft dit bitje nog wel genoeg ruimte. Helaas is er geen tussenmaat van 14 cm in deze bitjes en zou het dan meteen een 14.5 moeten worden. Maar ik twijfel nog wel een beetje, ik ga hem een paar keer uitproberen om te kijken wat mijn paard er zelf van vind :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:36

Gwahir schreef:
Hoi allen!

Bedankt voor jullie reacties :) Soms denk je dat iets logisch is (13.5 cm = 13.5 cm) maar is dat toch niet helemaal zo blijkbaar.... Ik heb nu nog eens mijn instructrice mee laten kijken en volgens haar zou een 14.5 maat toch echt te groot zijn en heeft dit bitje nog wel genoeg ruimte. Helaas is er geen tussenmaat van 14 cm in deze bitjes en zou het dan meteen een 14.5 moeten worden. Maar ik twijfel nog wel een beetje, ik ga hem een paar keer uitproberen om te kijken wat mijn paard er zelf van vind :)

Dat kan prima hoor als je een 14,5 neemt en deze is te ruim maak je er bitschijven aan deze maken je bit weer een halve maat kleiner. Hebben wij ook bij 1 pony gedaan.