Kan dit? (dekens)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xvanny

Kan dit? (dekens)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 09:01

Heey.
Ik heb een vraagje ;-)
Kan het als je paard oktober, November December januari, februari , Maart binnenstaat snachts (stal) met een staldeken, en de rest buiten Zonder deken?
Want ik dacht misschien dat je paard dam ineens naar iets veelkouder moet dat ie er misschien ziek van kan worden. En dat wil ik natuurlijk niet !
Ik zou ook een wat lichtere staldeken kunnen kopen, hoeveel grAms zal ik dan doen?
Alvast bedankt ;)

AdnerB

Re: Kan dit? (dekens)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:07

dat ligt voornamelijk aan je paard en hoe je paard gestald is (binnenstal/buitenstal).
hoeveel wintervacht maakt hij/zij aan en is het paard een watje of een diehard?

het is erg belangrijk om naar de lichaamstaal van je paard te kijken, hij zal je niet vertellen of hij het warm of koud heeft.

waarom wil je perce een deken om?en waarom kan deze overdag niet om? rij je actief? paard snel ziek?oa..
er bestaan ook waterdichte winterdekens die niet omgewisseld hoeven te worden voor het natte weer.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:09

Het ligt er aan hoeveel grams de staldeken was? En aan de temperatuur die het buiten is. Ik doe zelf altijd boven de 17 graden de deken af en als het wat kouder is een 100 grams deken. Als het echt onder de 10 graden is krijgt hij een 200 grams deken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:13

Mijn paard krijgt pas bij 5 graden onder nul en dan alleen als het erg slecht weer is een deken op. Ze staat dag en nacht buiten. Ze heeft dan ook een hele dikke wintervacht. Zoals gezegd, kijk naar je paard.
s'morgens tegen een uur of 6, 7 is het het koudst. Zie je dan dat hij het koud heeft, gooi hem dan s'nachts een deken op.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 09:27

Ik bedoelde eigenlijk , of de overgang van een stal
Met deken te grout zou zijn naar de wei
Zonder deken ;-) sorry misschien bem ion daar niet helemaal duidelijk in ingeweest ..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:30

Lastig te zeggen. Maar het lijkt mij een omgekeerde wereld zoals je het wilt.

Juist in de stal is het vaak warmer en meer beschut en zou ik dan geen deken op doen en overdag wel als ze in weer en wind buiten staan. Of constant dezelfde deken als het erg afkoelt 's nachts.

Waarom wil je er een deken op? Als je de reden heb is er ook makkelijker te adviseren wat voor deken, wanneer en hoeveel grams je nodig hebt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:06

Door in de stal een deken op te doen maak je de overgang inderdaad nog groter ipv kleiner. Logischer zou zijn om overdag buiten een deken op te doen, maar 's nachts in de stal juist niet.

Ik denk dus ook dat je een ziek paard juist in de hand gaat werken door op stal (= warmer als buiten) meer deken op te doen dan overdag buiten.

Doe of alleen buiten een deken op, en binnen niet, of de hele dag dezelfde deken.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 10:10

ik snap het maar er mag bij ons geen deken in de wei dat is te gevaarlijk ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:11

Dan kun je beter kiezen voor helemaal geen deken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:15

Het hangt helemaal van het weer af. Over het algemeen is het s'nachts kouder dan overdag. Als de zon schijnt is het overdag lekker warm buiten in deze periode. Dus is het prima overdag zonder deken.
Met dit slechte weer zou je buiten een deken op kunnen doen of juist binnen de deken af. Persoonlijk zou ik voor het laatste kiezen. Ik vind het een beetje onzin om nu binnen een deken op te doen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:23

1 van onze pony's heeft alleen bij heel koud en vooral nat weer, buiten een regendeken op.
Op stal geen deken.
de andere 2 hebben nooit een deken op.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 11:32

En als je kiest voor een hele Lichte?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:35

ik zou in jou geval geen dekens opdoen.

Je paard staat dan 's nachts lekker warm op stal met deken en in de ochtend jakker je hem buiten door weer en wind.

hier gaan dekens van zodra het onder 12°C blijft op zowel dag als nacht...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:56

Waarom wil je een deken?
Ik zou het niet doen is niet slim, stal is meestal warmer als buiten dan zet hem binnen waar het warm is met een deken en als je hem buiten zet waar het kouder is haal je deken af. Volgens mij heeft geen zin zorgt alleen maar voor dat je paard lastig krijgt buiten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:37

Als er buiten geen dekens aan mogen, dan helemaal geen deken.
Oke je mag mensen en paarden niet vergelijken :o maar:
Zit zelf lekker binnen met je warme winterjas aan en ga overdag naar buiten zonder jas.....
Denk niet dat je dat zelf erg lekker vind en snel ziek wordt.

Gewoon lekker zonder deken, hij kweekt z'n eigen winterjas wel ;)

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 17:56

Oke bedankt! Maar Mag ze dan wel een zweetdeken
Als ze he weten heb, niet de hele nacht hoor, maar tot ze opgedroogd is! ;)

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:52

Je kunt een paard met een wintervacht na het rijden zeker een zweet dekentje op doen, het zweet trekt dan in de deken en zo hoef je niet te stappen tot hij droog is. Maar haal hem er wel optijd weer af. Dus stel je rijd je paard, doet hem de zweet deken op, ga dan nog wat drinken en bijvoorbeeld je tuig poesten. en dan kun je hem er wel afhalen.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:42

Oker bedankt =)