Springzadel, inchmaten..modellen..help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Springzadel, inchmaten..modellen..help

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:12

Ben ik weer. :')
Als dressuurruiter ben ik echt een leek op het gebied van springen, maar ivm mijn opleiding volgend jaar (HBO Paardensport Ruzie hierover mag via pb, wel op eigen risico :D ) moet ik dus wel een springzadel aanschaffen.

Nu heb ik een dressuurzadel, een prestige hippos, in 17 inch. Ik heb broekmaat 38/40.
Nou zou je denken, neem gewoon 17 inch als zitmaat. Het probleem; ik ben nogal klein, heb vooral korte benen.
Daardoor heb ik gewoon geen steun aan de meeste zadels (nou valt dat bij de mijne gelukkig mee omdat de zweetbladen toch iets korter zijn), maar de springzadels waar ik tot nu toe in gezeten heb, daar krijg ik dus gewoon een gigantische stoelzit in omdat ik mijn knieën niet fatsoenlijk aan kan sluiten op het zadel omdat de zweetbladen gewoon te 'groot' zijn. :n Nu vroeg ik me af of er bepaalde merken/modellen zijn die geschikt zijn voor mini-mensjes, en of ik dan gewoon voor 17 of 17,5 moet gaan?

Help. :')

SophievdV

Re: Springzadel, inchmaten..modellen..help

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 06:47

De beste oplossing is gewoon passen :)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 06:58

Niet zo zeer kleine zweetbladen, maar wel heel veel steun. Een Kieffer Norbert Koof AF, 2e hands wel erg moeilijk te vinden. En als je een 2e hands kieffer aanschaft wel altijd even na laten kijken of ze nog goed recht zijn. Kieffer heeft maat 0,1 en 2 als zitmaten. Maat 1 komt ongeveer overeen met 17 tot 17,5 inch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:54

Was het topic even vergeten, mijn excuses :7
Ik snap dat ik moet passen, maar ik kan nogal moeilijk alle modellen die beschikbaar zijn uitproberen. :+
Dus ik bedoel, of iemand nog advies heeft welke zadels wel geschikt zouden zijn? :)
En welke inchmaat, 17 of 17,5? 17 pas ik wel in op zich (al zit 17,5 beter) maar de zweetbladen zijn dan wel gelijk wat korter dan bij 17,5 is mijn ervaring.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:56

Passen! En vooral ook vragen naar de jeugdzadels van b.v. Stubben en prestige; scheelt nogal wat in prijs en zou wat maat beterft misschien wel kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:59

Zit je dan niet al snel bij 16/16,5? Want dat zal wel te klein zijn denk ik eigenlijk. :o

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:05

Als ik jou was zou ik is gaan kijken wat je vind van een Pessoa zadel. Ik heb zelf namelijk precies hetzelfde probleem en heb destijds een Pessoa Amo zadel van een vriendin geprobeerd wat echt super was! Nadien heb ik zelf een Pessoa Amo Pro zadel gekocht en ben er nog altijd heel erg tevreden over. Het zit echt super lekker zacht, mooie pasvorm op je paard en heel veel steun tijdens het springen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:19

Een zadelpasser bellen ;) die hebben meestal ook één of twee jeugdzadels in het assortiment, dus proberen kan altijd. Springzadels zijn soms wat moeilijker pas te krijgen omdat ze verder naar voren zijn gewerkt. Als je paard de schouder relatief ver naar achteren heeft liggen kan dat behoorlijk lastig worden in de pasvorm. Daarnaast moet uiteraard de boom ook op de rug van het paard passen en moet jij er lekker in kunnen zitten. Bij een zadelmaker kan je van alles uitproberen voor jezelf en je paard, en is de kans dat je een miskoop doet veel kleiner dan als je een advies op bokt hanteert, terwijl niemand jouw paardje heeft onderzocht, laat staan het zadel heeft kunnen passen ;)

Wat je overigens met je korte benen wel zou kunnen overwegen zijn hoge kniewrongen, zoals de kieffer master league bijvoorbeeld heeft. Denk er ook om dat het zweetblad van de meeste springzadels sowieso wat korter zijn dan dressuurmodellen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:26

Ik heb ook die Pessoa van hierboven :) Inderdaad wel een leuk zadeltje, maar de Bates-springzadels vind ik nog steeds de beste! Niet zo goedkoop maar súperveel steun! De Wintec-dresuurzadels vind ik ook erg goed prijs-kwaliteit maar nog nooit een springzadel geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:27

Ik ben me ook enkel aan het orienteren, ik ga echt niet enkel op bokt-advies een zadel aanschaffen.
Bovendien is het ook nog niet op zeer korte termijn. Ik snap dus wel dat ik contact op moet nemen met een zadelpasser/maker, maar ik vraag gewoon adviezen om me al een beetje te kunnen orienteren.