Als dressuurruiter ben ik echt een leek op het gebied van springen, maar ivm mijn opleiding volgend jaar (HBO Paardensport Ruzie hierover mag via pb, wel op eigen risico
) moet ik dus wel een springzadel aanschaffen.Nu heb ik een dressuurzadel, een prestige hippos, in 17 inch. Ik heb broekmaat 38/40.
Nou zou je denken, neem gewoon 17 inch als zitmaat. Het probleem; ik ben nogal klein, heb vooral korte benen.
Daardoor heb ik gewoon geen steun aan de meeste zadels (nou valt dat bij de mijne gelukkig mee omdat de zweetbladen toch iets korter zijn), maar de springzadels waar ik tot nu toe in gezeten heb, daar krijg ik dus gewoon een gigantische stoelzit in omdat ik mijn knieën niet fatsoenlijk aan kan sluiten op het zadel omdat de zweetbladen gewoon te 'groot' zijn.
Nu vroeg ik me af of er bepaalde merken/modellen zijn die geschikt zijn voor mini-mensjes, en of ik dan gewoon voor 17 of 17,5 moet gaan? Help.
die hebben meestal ook één of twee jeugdzadels in het assortiment, dus proberen kan altijd. Springzadels zijn soms wat moeilijker pas te krijgen omdat ze verder naar voren zijn gewerkt. Als je paard de schouder relatief ver naar achteren heeft liggen kan dat behoorlijk lastig worden in de pasvorm. Daarnaast moet uiteraard de boom ook op de rug van het paard passen en moet jij er lekker in kunnen zitten. Bij een zadelmaker kan je van alles uitproberen voor jezelf en je paard, en is de kans dat je een miskoop doet veel kleiner dan als je een advies op bokt hanteert, terwijl niemand jouw paardje heeft onderzocht, laat staan het zadel heeft kunnen passen