ultieme tip voor het juiste zadel?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saphira1993

ultieme tip voor het juiste zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:22

heeft iemand de ultieme tip voor mij en een nieuw zadel?
ik heb een probleem, mijn zadel is een kieffer lusitano, medium boom, opgvuld en 'hoger' (bij de schoft) gemaakt, maar na weer meer spieren te hebben gekregen over zijn ruglijn en schoft, knelt het zadel te erg om er nog goed mee te kunnen rijden. het zadel ligt super voordat ik ga rijden, maar na ongeveer 10 minuutjes drukt mijn paard de spieren omhoog en zakt het zadel op de schoft en knelt het op zijn schouders.

mijn paard heeft een vrij brede borst en schouders, normale schoft (vrij bespierd met rijden), 1.71m hoog voor de rest normaal gebouwd.

ik wil een leren dressuurzadel, met kniewrongen, ronde boog en merk (kieffer, passier, prestige, hulsebos, etc) absoluut geen onbekende merken of wintec. een daaleman zadel dat niet hard is, wil ik over nadenken.

weet je een zadel dat goed zou kunnen passen? of heb je zelf iets liggen? mail me!

Horsesfriend

Re: ultieme tip voor het juiste zadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:25

Je kan je ''oude'' zadel toch weer dat eruit laten halen?

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:48

ik heb voor mijn paardje een massimo exclisive dressuur besteld
na het proefrijden was ik meteen verkocht zit als een stoeltje super zacht !
en de boom kan makkelijk 2 maten groter of kleiner gemaakt worden door de
zadelmaker je hebt hem in heel veel kleuren en het is nog een super mooi zadel
om te zien ook misschien is dat wat voor je ?

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:10

@horsefriend, ik heb al heel veel aan mijn zadel laten veranderen, zelfs met infrarood etc. maar nu is het echt zo ver dat ze het dan echt niet aan mijn paard zijn rug kunnen aanpassen.. helaas want ik vind het een super fijn zadel!
breggel1982, ik ga eens kijken! heb er nog nooit van gehoord? waar verkopen ze die dan?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:27

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:35

Ik zou je ook aanraden om eens bij de Massimozadels te kijken.
Ik heb zelf een Massimo trail (in dressuurmodel) en het klinkt alsof dit ook wel geschikt is voor jouw paard.
Ik heb mijn zadel bij Country Mill in Nijkerk gekocht. Je kan daar ook een digitale meting laten doen.
Maar er zijn uiteraard meer leveranciers.
Massimo heeft een breede range in modellen, waaronder de Massimo dressuur I en Massimo dressuur II. Verder vind ik de trail ook een goed dressuur zadel, maar ik ben niet iemand die van een hele diepe zit en veel wrong houd.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:02

Wij zijn uitermate tevreden met Albion en Frank Baines. Onze voorkeur gaat dus duidelijk uit naar Engelse zadels.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:29

FCSA schreef:
Ik ga een Symbion eventingzadel laten aanmeten. Ze hebben ook dressuurzadels: http://www.symbion-saddles.nl.

*\o/* Ze zijn geweldig!
zó zacht, en précies hoe jij het wilt!

mijn paard is bijv kort,rondgeribt (PRE) en mijn kont dik :+ dusvandaar dat ik geen diepe zit heb,en een veel 'compacter' zadel heb. dit is een 18 inch, als ik er een echte 18 inch op mijn paard leg, komt tie over die(18e??) rib en met dit zadel niet.
heb er extra dikke wrongen op laten zetten en een witte 'sierbies/lijn'
zadel is volledig opgemeten naar mijn paard :)

heb hem nu anderhalf jaar en het zit zo zacht <3
http://desmond.imageshack.us/Himg94/sca ... es=landing

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:20

He Saph, ik zou eens kijken naar een Kent&Masters. Staat niet in jouw rijtje van merken, maar is wel een goed merk! Is semi-maatwerk, fijne kwaliteit en bovendien heel erg veel aanpasbaar. Wrongen zijn ook aanpasbaar :))

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:20

Een DK zadel of een WoW iets anders komt er niet op mijn paard zijn rug. Ik rijdt nu met een WoW. En paard en ik zijn allebei dik tevreden,
Ik weet lucht heeft vele tegenstanders, maar in mijn ogen is er niks beters voor een paardenrug. Kijk op www.lospaard.nl
Bij het kopen van een WoW koop je niet een bestaand zadel dat aangepast wordt, maar het zadel wordt op je paard gebouwd, iets passenders kun je je niet wensen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:02

Saphira1993 schreef:
"... het zadel ligt super voordat ik ga rijden, maar na ongeveer 10 minuutjes drukt mijn paard de spieren omhoog en zakt het zadel op de schoft en knelt het op zijn schouders...."

".... een daaleman zadel dat niet hard is, wil ik over nadenken."

Klinkt toch alsof je zadel niet goed ligt!
Als je zadel pas slecht gaat liggen als je opgestapt bent en gaat rijden, heb je dit dan niet bij elk zadel? Je paard zal dan toch altijd zijn spieren omhoog blijven drukken? Overigens spant je paard zijn buikspieren en daardoor komt zijn rug omhoog :)* .

Misschien heeft je zadel niet genoeg ruimte tussen de kussens en is de ruimte voor zijn ruggengraat gewoon te smal? Klinkt ook alsof de boom wat te wijd is (daardoor zakt het zadel), maar laat het (nog maar weer een keer) goed nakijken terwijl je op je paard rijdt.

Ik zou gaan voor een Daaleman. Hoe kom je er bij dat Daaleman zadels hard zijn? Ik vind persoonlijk de Kieffer's harder zitten...Ze hebben tegenwoordig ook zadels met gelzitting bij Daaleman, bel ze gewoon een keer op en leg het probleem voor. Er zijn maar weinig dingen waar zij geen oplossing voor hebben! Ze zoeken altijd naar het beste voor jou en je paard.

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:39

Mirco20 schreef:
Een DK zadel of een WoW iets anders komt er niet op mijn paard zijn rug. Ik rijdt nu met een WoW. En paard en ik zijn allebei dik tevreden,
Ik weet lucht heeft vele tegenstanders, maar in mijn ogen is er niks beters voor een paardenrug. Kijk op http://www.lospaard.nl
Bij het kopen van een WoW koop je niet een bestaand zadel dat aangepast wordt, maar het zadel wordt op je paard gebouwd, iets passenders kun je je niet wensen.

Sorry het is www.los-paard.nl

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:11

ik heb nog een Equestor (VZG) te koop, boommaat 34. Geschikt voor rondribbige paarden, breed kussenkanaal. Vraagprijs 800 euro.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 18:19

ik ga al jullie tips in beraad nemen, voor als nog ben ik goed om me heen aan het kijken! bedankt iig allemaal alvast!

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:26

Iik heb op mijn paard een zaldi lander liggen.
Mijn merrie is in de vier jaar dat ik het zadel nou heb regelmatig veranderd van bouw.
Van dik naar dun ongespierd naar gespierd en dit zadel blijft gewoon goed liggen op haar.
Het zadel heeft een enkel zweetblad dat aan de bovenkant geknikt is waardoor het beter aansluit aan je paard.
Heeft foamkussens waardoor de pasvorm zich aanpast aan de rug van je paard en heeft een flexibele boom waardoor dit ook beter aanpast.
Ik heb haar nu dik acht jaar onder het zadel en kon nooit een goed passend zadel voor haar vinden en heb er voor dit zadel al vijf gehad die steeds na een tijdje niet meer pasten.
Dit zadel heb ik in aug 2008 gekocht en zit nog steeds goed en ook zijn deze zadels in aanschaf niet zo heel duur.
Ik heb dit zadel voor nog geen 1000 euro nieuw gekocht.
Als je info wilt moet je even kijken op http://www.trekkingsaddles.com of http://www.trekkingsaddles.nl kijken (weet even niet meer welke van de twee)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:29

Mijn ultieme tip: Ga naar een zadelmaker, die weet er het meeste van :)