Toen ik echter afzadelde merkte ik dat de vuile plekken op de pad niet mooi evenredig verdeeld waren. Ik had geen fototoestel dus ik heb even nagetekend waar de pad vuil was.

Grijs is dus vuil, waar het wit is was de pad nog proper.
Zoals gezegd is dit niet mijn zadel, maar ik wil graag op zoek naar een zadel en wil dus graag weten waar ik moet op letten. Uiteraard laat ik iemand komen om zadels te passen, maar ik wil zelf graag kunnen inschatten waar mogelijke problemen zitten, aangezien ik mijn vorige zadel ook door een zadelpasser heb laten aanmeten en het uiteindelijk toch niet bleek te passen.
Ik vroeg me nu af wat dit zegt over de pasvorm? Ik dacht eerst dat dit komt door 'bridging', dat het zadel enkel aan de schoft en de lendenen het paard raakt en daartussen niet, omdat de rug van het paard meer holling heeft dan het zadel. Maar aangezien de plek waar de singel ligt ook proper was twijfel ik, aangezien toch juist de singel het meest aansluit. Kan het zijn dat het zadel op de propere plek aansluit, en dat de rest van de pad gewoon vuil is door wrijving? De pad kwam overal een stuk voorbij het zadel, aangezien het een gewone westernpad was en een klein paard.
Indien de witte plekken aangeven waar het zadel wel aansluit, is de pasvorm toch nog zo slecht niet, of wel? Dat zou betekenen dat het zadel net aansluit daar waar de zitting is, en dat het niet drukt op de schouders en lendenen?

(is ook gecontroleerd door een bekwaam persoon)