Wintec zadel geschikt voor lusitano?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyLady

Wintec zadel geschikt voor lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 19:51

Hallo,

Een vriendin van mij (die niet op bokt zit, maar ik vraag het voor haar) heeft een lusitano hengst van 7 jaar. Hij is vrij rond gebouwd met weinig schoft. Nu heeft ze een zadel wat in de bochten, achter erg schuift, over de ruggegraat heen. Ze is niet tevreden met het zadel en is nu op zoek naar een ander.
Wij zitten te denken aan een Wintec zadel, misschien met Flair systeem. In ieder geval een zadel wat nog is aan te passen mocht hij straks meer bespiering ontwikkelen. Wie heeft er ervaring? Liefst iemand met een lusitano, gezien zijn bouw..
Daarbij de tweede vraag: wie weet er een goede zadelmaker, liefst omgeving Randstad, of iets daarbuiten, die ervaring heeft met Wintec zadels met het Flair systeem?

MarliesV

Re: Wintec zadel geschikt voor lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:54

Ik denk dat je vriendin maar 1 tip te geven is: leg dit voor aan een goede zadelpasser.

Zelf beoordelen of via een foto bv op internet is niet te doen. Helemaal gezien je aangeeft dat het paard vrij rond is zonder schoft.

Wat betreft wintec, prima zadels maar voor een rondgebouwde zonder schoft zou het niet mijn keuze zijn.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 19:57

Ok, bedankt voor je snelle reactie!

Je raadt een Wintec dus af, heb je daar een reden voor? En wat zou je dan aanraden?
We zijn eigenlijk opzoek naar een goed advies. Een goede zadelpasser zoeken we dus ook nog ;)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:59

Ik heb goede ervaringen met een Wintec. Vorig jaar voor mijn nieuwe paard (grote 9-jr. ervaren PRE, kort en rond) als tijdelijk zadel een vrijwel nieuwe Wintec pro 2000 gekocht (zonder flair). Met de breedste boom erin (wit, komt overeen met boommaat 5) zat hij als gegoten. Intussen heb ik nog steeds geen nieuw zadel gekocht, want hij bevalt me eigenlijk wel erg goed.
Destijds werd de Isabell Werth (de nieuwste versie ervan) afgeraden door de zadelpasser, omdat deze minder geschikt is voor een barok paard.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:03

Dank je wel DonCamillo!
Welke zadelmaker heb jij als ik vragen mag?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:05

Ik zou eerder de kant van bv een Fryso zadel op gaan. Dat zijn zadels die meer voor rondgeribte paarden zijn met weinig schoft. Alleen zit dat wel in een andere prijsklasse. Bij Tweespan hebben ze wel regelmatig 2e hands Fryso zadels, een bezoekje aan de website van hen kan nooit geen kwaad natuurlijk.

Maar er zijn zoveel merken, er zullen vast veel meer mensen zijn die tips hebben.

Een zadelmaker laten komen geeft wel veel verheldering, die kan tips en adviezen geven. Betekend niet dat je gelijk ook een zadel hoeft te kopen hè.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 20:11

We willen ook wel graag een zadelmaker laten komen. Zelf heb ik een Wow zadel en ben al jaren trouwe klant.
Dus zelf heb ik geen ervaring met andere zadelmakers. We zijn dus op zoek naar een goede zadelmaker, maar ik heb over zoveel al wisselende verhalen gehoord. Dus ik hoopte dat jullie nog iemand weten die kundig is en écht goed naar het paard kijkt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 20:13

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Esther Groen van greendistance.nl

Zij heeft veel ervaring met moeilijke ruggen en was de enige die op mijn haf een zadel kon passen. Heb heel wat zadelmakers gezien maar geen een die zo naar het paard kijkt als haar.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:52

Een wintec zou ik niet doen vanwege de (te) grote kussens waardoor het zadel snel te lang is
Friso zou ik ook niet doen- absoluut geen goede ervaringen mee qua pasvorm!

Mijn advies:
Een WOW zadel of een zadel van Ninon Schutte www.zadelatelier.nl

Zelf heb ik op mijn PRE merrie (die een rug heeft als een walvis :+ ) een Barefoot London
Heel fijn zadel zowel voor mij als mijn paard

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 02:29

IMijn zadelmaker is Groeneveld/Kootstra in Groningen. Daar heb je niets aan als je in de Bollenstreek woont, want hij heeft geen rijbewijs... Hij moet dus gehaald en gebracht worden of je moet er met je paard naar toe. Hij is dealer van Stubben, maar daar ben ik geen fan van. Mijn achterste vindt ze meestal te spartaans...
Bij de Wintec heb ik ook de zadelpasser van de Divoza in Leek ernaar laten kijken, nadat ik het thuis eerst zelf gepast en een week geprobeerd heb. Ik heb geen hoge pet op van de kennis van de meeste verkopers daar, maar er is er eentje waar ik wel vertrouwen in heb (Ruben). Wij waren het gelukkig eens over de pasvorm.

Ik denk dat het een beetje kort door de bocht is om een zadel af te raden als het op een bepaald paard niet past. Je kunt wel van sommige zadels (en vaak alleen bepaalde types) zeggen dat ze in het algemeen goed passen op een bepaald type paard. Dan nog moet je bij elk paard gewoon passen en proberen en kritisch blijven.
Ik ben het wel eens met Unamie dat de kussens van de Wintecs vaak vrij lang zijn. Proberen dus, in mijn geval was het geen probleem.

Waar ik veel goede verhalen over hoor bij de barokkies is Fryso en als ik weer een leren zadel koop is dat een serieuze kandidaat.
Het zadel van mijn vorige paard (ook een ronde PRE) was een Barnsby, aangemeten door Sandra Hoek uit Drenthe. Zij is er helaas een jaar of zes geleden mee gestopt. Die Barnsby was geweldig, maar net iets te nauw voor mijn nieuwe paard en bovendien helemaal op maat gemaakt voor mijn oude paard. Hij is dan ook mee gegaan met dat paard. Iedereen was altijd erg enthousiast erover en mijn paard ook, volgens mij. Dat zadel staat dus ook weer op mijn verlanglijstje.

Misschien heb je iets aan deze serie instructiefilmpjes op YouTube. Ze kunnen een zadelmaker niet vervangen, maar je steekt er een hoop van op:

http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP ... er&list=UL

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:31

Zaldi en Massimo zijn ook merken die heel geschikt/speciaal gemaakt worden voor ronde/bredere paarden, daar zou je ook eens naar kunnen kijken.
Massimo hebben ze bij Pas de Deux dacht ik en Zaldi wordt via verschillende zadelmakers op internet verkocht die door het hele land passen naar mijn weten (kan zo even niet op de namen komen, even googlen anders...).

Wow is een hele mooie, goed 'meegroeiende' oplossing, maar wel wat duurder...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:51

Ik heb (tijdelijk) een Wintec Flair voor mijn jonge, rondgebouwde kwpn'er met weinig schoft. Hierna ga ik over op een Symbion, die kan helemaal op het paard worden aangepast (zowel boom als kussens) > http://www.symbion-saddles.nl.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:56

Naar mijn weten heeft wintec geen flair, maar cair, daar zit toch wel (aardig) wat verschil in.
Tenzij je er zelf flair kussens onder wil laten zetten.

Ik zou je ook geen wintec aanraden voor een rond en kort paard, kussens zijn toch wel vrij lang.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:59

Cair inderdaad ipv Flair - sorry :o

Voor een rond paard werkt Wintec goed, voor een kort paard misschien wat minder..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:27

En toch is de Isabell Werth echt geen lang zadel hoor.
Ik heb een KN Tango op mijn PRE gehad en die is een stuk langer.
Nu is mijn PRE niet extreem kort maar ik heb echt genoeg ruimte voor de Wintec IW