Fijn dressuurzadel voor rugklachten bij ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imposantje

Fijn dressuurzadel voor rugklachten bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 19:33

Hoi allemaal,

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb 2 jaar geleden na een ongelukkige val van mijn paard mijn 1e lendenwervel gebroken.
Ik heb er nog regelmatig last van, vooral met rijden.
Ik heb nu een AB zadel en heb het idee dat ik mijn balans kwijt ben door het zadel.
Op mijn oude paard ligt het zadel super en heb ik genoeg balans.
Maar mijn jonge paard is nog niet echt in balans en in het zadel 'val ik vaak naar voren'
Bovendien heb ik elke keer na het rijden last van mijn rug.
Dit was eerst minder, maar word nu steeds erger.

Mijn merrie is met longeren superontspannen en loopt met haar neus zowat over de grond.
Met rijden spant ze haar rug heel erg en het zadel ligt niet optimaal.
Ik wil graag kijken naar een zadel wat beter is voor haar en mijn rug.
Arno heeft al verschillende keren het zadel opgevuld, andere boom erin gedaan enzo, maar we krijgen het niet goed passend.
Iemand tips voor welk zadel geschikt zou kunnen zijn?

Ik heb niets aan tips als: laat eens iemand naar het zadel kijken, laat er een osteopaard bijkomen ofzo, dat is allemaal al gedaan, maar dit zadel ligt gewoon niet goed, dus ik hoor graag andere merken, types etc :o

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:35

Ik had een stubben Maestoso NT deluxe met biomex zitting. Dit is speciaal om je ruggengraat te ontlasten, dus beter voor je rug.
Ik had er zeker baat bij met een slappe rug, heb vaak last van mn rug na het rijden en met dat zadel had ik er geen last van.
Helaas weer verkocht wegens verkoop paard en niet passen op pony... maar merk het verschil zeker wel met mn daaleman drs zadel of die stubben, al ben ik ook erg blij met mn daaleman, maar die zitting was wel onwijs fijn van stubben :j

edit: hier zie je ook foto's met testen wbt druk op je ruggegraat enz.
http://www.stuebben.com/pdf/id496-germa ... mex_de.pdf

imposantje

Re: Fijn dressuurzadel voor rugklachten bij ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 19:53

Dank voor de tip, dat lijkt me inderdaad wel een fijn zadel

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:49

Iemand nog tips voor een fijn zadel??

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:39

Ik ben heel tevreden over de Massimo Trail, dressuurmodel. Zachte zitting, maar niet dat je er in wegzakt. Open/vlakkere zit en minder wrong dan de huidige dressuurmodellen. Het zadel sluit dus niet op.
Breed kussenkanaal, veel vrijheid achter de schouder. Boom kan 2 maten vergroot en verkleind worden.

Ik vind het lastig adviseren, omdat ik niet weet wat voor jouw lijf het beste is, en ook niet voor je paard natuurlijk. Maar ik ben in ieder geval helemaal gelukkig met dit zadel.

Succes met je zoektocht.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:10

Nagenoeg alle Stübben zadels zijn met Biomex te krijgen, dat is érg fijn voor je lijf!
Anders kijk je even op hun site, ze hebben er een hoop info op staan.
Ik heb nog niet van andere merken gehoord dat ze iets hebben dat erop lijkt?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:23

Ik heb een tijd een Goetz Tolt gehad, nog nooit klachten mee gehad. Het zwaartepunt ligt wat anders waardoor ik mijn balans beter kon houden. Is wel een ijslanderzadel, maar kan prima op de grote paarden.
Sommige modellen bomen passen gewoon niet paarden, misschien kan het zadel daarom niet passend gemaakt worden. Mijn paard gaat nooit Stübben passen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:34

Ik denk dat het bij rugklachten vooral zoeken is naar zadels die bij de verhoudingen van jouw lijf goed passen.
Zo kan ik zelf heel fijn rijden op Passierzadels maar op een Ainsley kan ik nauwelijks balans houden en dat vraagt dan weer enorm veel van mijn rug. Het maakt nogal verschil of je iemand bent die slank en lang is met lange vlakke dijbenen en platte billen of iemand die klein is met korte ronde dijbenen en een stevige kont eraan. Daarnaast kan de ene zo weg met een vrij zadel, de ander wil enorme kniewrongen en weer een ander geen kniewrong maar wel veel steun bij het dijbeen. Dat is ontzettend persoonlijk.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:36

Ik heb een Stübben Deluxe met Biomex. Aangezien mijn pony nogal hoog kan opgooien en mijn arme rug niet super veel kan verdragen. Het is wel een verademing.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:50

Schleese. Enige zadel speciaal ontwikkelt voor het vrouwenbekken, waardoor ook het vrouwelijke bekken ook een natuurlijke balans kan vinden. Het naar voren vallen of in stoelzit komen, wordt daardoor vermeden en de druk op de onderrug van de amazone wordt aanzienlijk verminderd.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:28

Heb je inmiddels al wat gevonden?
De enige tip die ik je mee wil geven is laat je goed adviseren.
De rugklachten van persoon A hoeven niet hetzelfde te zijn als die van persoon B.
Evenals het zadel, zadel A kan voor persoon B verlichting geven, maar dit hoeft niet zo te zijn voor persoon A.
Adviseren en proberen.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 06:43

Bedankt voor jullie tips.
Donderdag komt iemand van Ruijters voor ruiters uit Nuenen, hoop dat hij goed advies kan geven.
Ik zou in ieder geval graag een keer met een biomex zadel rijden