trens met koperen rollers? nut?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokt_annabel

trens met koperen rollers? nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:50

ik zie soms plaatjes voorbij komen met zo'n soort bit :
http://www.depaerdeshop.nl/product_info ... cts_id/309
ik begrijp dus dat die koperen rollers de speekselklieren stimuleren.Maar waarom is dit nodig al dat extra paardenspeeksel? En heeft dit bit nog meer (nuttige) "extra's"(klinkt een beetje dom ik weet niet hoe het anders moet zeggen)
Soory als dit een hele domme vraag is maar ik vroeg het me gewoon af.

LadyMadonna

Re: trens met koperen rollers? nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:56

het verschil van samenstelling tussen de materialen schijnt met elkaar te reageren waardoor er kleine elektrische stootjes ontstaan.
Logisch dat een paard dan wel los wil laten :j

bokt_annabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 15:05

nou dat klinkt niet echt bepaald als een vriendelijk bit!
dus als ik het goed begrijp zorgt dit bit er ook voor dat het paard het bit niet tussen zijn tanden klemt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:09

Dat wat stef zegt, heb ik nog nooit gehoord, en ik denk ook niet dat dat echt zo is. Het is in mijn ogen wel zo dat het paard er iets meer speeksel door aan gaat maken wat het aannemen van het bit vergemakkelijkt. Verder kan het paard dit bit minder makkelijk vastpakken door de rolletjes. Daardoor heb je dus meer controle.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:10

En dat speeksel zou dus ontstaan door die elektrische lading (nu moet je dat natuurlijk niet zien alsof ze een stuk schrikdraad in de mond hebben ;) ), en daardoor zouden ze los laten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:12

Daar ben ik het niet mee eens, maar goed, dat is mijn mening!

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:14

je mag niet voor niets niet met dit bit wedstrijden rijden ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:15

Euh, heeft niks met wel of niet mee eens zijn te maken, ik zeg het namelijk niet als feit of als mijn mening.
Daarom staat er ook allemaal "schijnt", en "het zou"...

Dit is me ooit verteld, wat ervan waar is weet ik niet

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:16

Dat heb ik dus laatst nog eens nagezocht, maar ik kon die regel dus niet meer terug vinden, over twee verschillende materialen in de mond. Zou kunnen dat ik eroverheen gelezen heb hoor, maar wellicht is die regel eruit gehaald.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:25

Ik snap niet waarom mensen allemaal met van die maffe bitten rijden. Wat is er mis met een gewoon trensje?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:05

ilse86 schreef:
Ik snap niet waarom mensen allemaal met van die maffe bitten rijden. Wat is er mis met een gewoon trensje?

Dat sommige paarden eenmaal lekker lopen op rare bitten :) Sommige mensen vinden een knevel al raar.
Maar het koper en het rollen zou de speekselklieren moeten activeren. Vastpakken zou minder moeten kunnen door de bewegende delen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:15

ilse86 schreef:

waar de rijkunst ophoud beginnen de hulpmiddelen.

Als je kijkt hoeveel bitten er wel toegestaan zijn en je hebt er dan 1 nodig die daar niet tussen staat zou ik toch echt aan mijn rij kunsten gaan werken.

Bit niet aannemen is meestal te grove hand of slecht gebit.
Niet nageeflijk, zowel sterren kijken als hangen een paard dat niet aan het been is.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:28

schrikdraad schreef:
ilse86 schreef:

waar de rijkunst ophoud beginnen de hulpmiddelen.

Als je kijkt hoeveel bitten er wel toegestaan zijn en je hebt er dan 1 nodig die daar niet tussen staat zou ik toch echt aan mijn rij kunsten gaan werken.

Bit niet aannemen is meestal te grove hand of slecht gebit.
Niet nageeflijk, zowel sterren kijken als hangen een paard dat niet aan het been is.

Helemaal mee eens. Dat sommige paarden 'lekkerder lopen' op bepaalde bitten is in mijn ogen aangeleerd gedrag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:37

Mijn vorige paard werd op dit bit gereden op springwedstrijd (niet thuis en op training), dat het elektrische schokjes zou geven is voor mij ook nieuw..

Misschien eens aan scheikunde docent vragen, ben erg benieuwd.

@ilse86, dat is weer een andere discussie. In mijn ogen kan een paard echt wel op bepaalde bitten lekkerder lopen hoor.. Zoals op een dubbelgebroken, omdat een enkelgebroken inwerkt op het gehemelte. Of op een bustrens omdat dat stiller ligt dan een watertrens. En natuurlijk andersom, etc.
Gewoon logische verklaringen, niks aangeleerd gedrag.. Wanneer het prettiger aanvoelt in de mond, zal het paard er ook lekkerder op lopen. Als je het hebt over lekkerder lopen op scherpe bitten, dan vind ik dat schijn, en is het alleen maar een ontwijking van pijn, en ben ik het dus waarschijnlijk met je eens.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 22-06-12 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:41

Ilse
ik geloof wel dat paarden verschil ervaren in dubbel of enkel gebroken. Of als een bit mooi mee gevormd is zoals een k&k bit.
Maar dat rollen bit zit geen pasvorm in. 2 rechte staven met rollen erop.

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:42

Euhm over die elektrische lading ..
Ik geloof wel dat er een elektrochemische cel kan vormen waardoor het metaal corrodeert,
maar dat betekent niet dat er elektrische schokken te voelen zijn.
Dat lijkt me nogal onrealistisch en onvriendelijk.
Ik heb wel gelezen dat de corrosie voor een zoete smaak zorgt en zo het speeksel en kauwen bevordert.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:37

Geryon schreef:
Mijn vorige paard werd op dit bit gereden op springwedstrijd (niet thuis en op training), dat het elektrische schokjes zou geven is voor mij ook nieuw..

Misschien eens aan scheikunde docent vragen, ben erg benieuwd.

@ilse86, dat is weer een andere discussie. In mijn ogen kan een paard echt wel op bepaalde bitten lekkerder lopen hoor.. Zoals op een dubbelgebroken, omdat een enkelgebroken inwerkt op het gehemelte. Of op een bustrens omdat dat stiller ligt dan een watertrens. En natuurlijk andersom, etc.
Gewoon logische verklaringen, niks aangeleerd gedrag.. Wanneer het prettiger aanvoelt in de mond, zal het paard er ook lekkerder op lopen. Als je het hebt over lekkerder lopen op scherpe bitten, dan vind ik dat schijn, en is het alleen maar een ontwijking van pijn, en ben ik het dus waarschijnlijk met je eens.

Dat bedoelde ik inderdaad ook. Zelf heb ik t liefst gewoon een dubbel gebroken bitje. In de regel lopen ze daar goed op. Een bit ligt in mijn ogen altijd stil als je je handen goed stil houdt. Ik zou zelf niet kiezen voor de rollertjes. Maar das mijn gevoel.