Ervaringen met Wintec Saddle Cleaner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Ervaringen met Wintec Saddle Cleaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:16

Dag beste bokkers!

Ik weet dat er al verschillende topics op bokt zijn langsgekomen over het onderwerp 'hoe houd ik mijn wintec schoon?' maar mijn vraag is wat specifieker en ik kon niet gelijk een antwoord vinden.

Ik heb hier een sprayfles Wintec Saddle Cleaner staan die we nog nooit gebruikt hebben. Gezien ik bezig ben met mijn (half-)jaarlijkse tuigschoonmaak zou ik graag mijn Wintec Isabell Werth eens wat beter onder handen nemen. Tot nu toe heb ik de 'lederen' deeltjes zoals de singelstoten en het kleine stukje leder op het zweetblad altijd met echt ledervet gedaan die je ook gebruikt voor lederen zadels (denk dat dat eigenlijk kunstleder is? iemand die dit kan bevestigen?), of in mijn geval voor mijn lederen hoofdstel. Het equisuede zitvlak heb ik altijd gedaan met een vochtige doek. Dit zou ik dus wat grondiger willen doen dit keer want hij begint erg stoffig te worden.

Het probleem zit 'm erin dat ik eigenlijk niet goed begrijp wat er op die fles Saddle Cleaner staat. De 'slogan' zegt dat het voor equileather EN equisuede is, maar als ik de Engelse instructies dan lees (staat er dus niet in het Nederlands op) heb ik net het idee dat je hiermee NIET op de equisuede stukken mag.

Ik snap er dus niks meer van.
Weet iemand hier in godsnaam hoe je dat sprayding nu eigenlijk echt hoort te gebruiken?
En geeft dit schade als je het op de suede gebruikt of niet?
Of dient het echt enkel voor het kunstleder dat wintec gebruikt? (en zou ik het in dat geval enkel kunnen gebruiken voor mijn singelstoten e.d.)

Als het niet op het suede mag hebben we die fles eigenlijk voor niets gekocht want er zit amper equileather aan dat zadel -O-

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:29

ik ken het product niet maar ik heb ook een iw van wintec en de zadelmaker heeft me gezegd dat de stukken aan het zweerblad en de singelstoten echt leder zijn, dit is enkel het geval bij de IW en niet bij de nadere versies vertelde ze mij... ik poets deze gewoon met lederpoets, de equisuede doe ik met een zacht borsteltje of vochtige doek ...

xHaithi

Re: Ervaringen met Wintec Saddle Cleaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:01

Oh oke, fijn. Dus dan kan ik alvast gewoon door met het invetten van die stukken.

Dan enkel nog de vragen over de suede. Of het schadelijk is of niet :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:02

Nee hoor, die Saddle Cleaner werkt juist super voor het suede. Het wordt er mooi zacht, schoon en glimmend van. Spreek uit ervaring :D
Het werkt op alle Wintec zadels. Alleen de echt lederen gedeeltes dien je natuurlijk wel te doen met lederonderhoudsmiddelen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 21-06-12 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:05

Ow mag dat niet? :') Ik gebruik het voor mijn cap en mijn wintecs :))
Heb een wintec 2000 met veel suede en maak hem daar altijd mee schoon. Wel goed inspuiten want als je niet het hele stuk inspuit kun je vlekken krijgen als het droogt :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:08

http://www.wintec.net.au/fitting/easyCare.html

hier zeggen ze dat je voor equisuede een borstel moet gebruiken om het vuil er echt goed uit te krijgen, zover ik het begreep:

Engels:
Wintec Saddle Cleaner is an environmentally friendly low foaming formulation.
Wet the surface of the saddle.
Apply the solution in an even spray.
With a damp cloth wipe over the saddle in circular motions.
For stubborn stains, or equisuede, use a small stiff bristled brush to lift the dirt.
Rinse the saddle with water and allow to dry out of direct sunlight.

Nederlands:
Wintec zadel reiniger is een milieuvriendelijk product die niet veel schuimt
maar je zadel nat,
doe het spul gelijk matig op je zadel
wrijf met een vochtige doek in ronde bewegingen over je zadel
voor hardnekkige vlekken of equisuede, gebruik je een kleine harde borstel om het vuil los te krijgen
spoel het zadel af met water en laat het drogen uit de zon.

dus dan zou je het gewoon kunnen gebruiken

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:31

@ PocoGaucha: Dat stuk had ik dus inderdaad op die fles staan, maar hoe zij het stellen lijkt het net of je het voor equisuede 'anders' moet doen ipv met het spul.

@ _Amigo: Genoeg spul gebruiken dus? En goed kijken dat je overal komt?

Ik zal het er dan toch maar eens op wagen x) Gezien het niet zonnig is is helemaal nat maken en gewoon laten uitdrogen niet bepaald een optie.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:41

ja klopt, bij equisuede kun je dus het beste een borstel gebruiken om het vuil eruit te krijgen, verder is er neits anders aan.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:46

Gewoon gebruiken! Ik maak m'n zadel er ook mee schoon, gaat prima :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:49

Ben ik nou de enige die het onzin vindt?
Kunstof gebeurt niets mee, vochtig doekje erover en klaar.
Ik had leren stoten, dat zijn nu biothane stoten dus dat hoeft ook niet meer..

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:54

@ moonfisch13: Wat vind je onzin? Dat ik m'n zadel wat schoner wil dan alleen maar wat borstelen of wat doekje wrijven? x) Daarnaast wilde ik dus ook weten waar die vloeistof nu uiteindelijk echt voor diende want we hebben ze wel liggen maar volgens mij heb ik het foute zadel om het mee te gebruiken. (iig, daar begin ik nu dus achter te komen)

@ PocoGaucha: Het punt is dat ik het de vorige keer ook gewoon geborsteld en wat gewreven heb met 'n doekje, maar dat blijft amper een paar dagen wat schoner. Enkel het oppervlakkige stof wordt weggeveegd. Maar goed, officieel zou het inderdaad betekenen dat je dat schoonmaakspul niet op de suede mag gebruiken, lijkt het. Enkel water dan.

Hmm, nu weet ik het ook niet echt meer :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:00

Dan maak je toch een sopje, doe die voor het idee in een sprayflacon en klaar is kees? :o

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:14

nee dat bedoel ik niet:'). er staat dat je gewoon dat spul moet opspuiten en dan met een borstel moet borstelen om het echt goed schoon te krijgen.

dat van borstelen is een toevoeging aan de normale behandeling.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:19

TS: gewoon gebruiken! ik vind het een superproduct voor mijn iw :)
zoals iemand al gezegd heeft: het onderste stuk zweetblad en de singelstoten doe ik met lederpoets..

bij de wintecs met equileather werkt het ook uitstekend!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:24

Oke, dan gaan we dat maar eens proberen, gezien ik geen slechte en eerder erg positieve verhalen hoor :D Bedankt voor alle reacties!

@ PocoGaucha: Ooooow! _O- Snorry, verkeerd begrepen :')

En @ moonfish: Ik kijk een beetje uit met wat ik allemaal op mijn zadel smeer, dus zomaar een sopje maken en sprayen maar zou ik niet doen O:) Ik heb geen zin in vlekken of andere onzin als die suede slecht reageert met een bepaalde zeep. Ik weet niet zo goed wat er allemaal op zo'n zadel mag, maar blijkbaar hoef ik er niet zo voorzichtig mee te zijn als dat ik tot nu toe ben geweest :P