Wel/geen drukplekkev van WOW zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Wel/geen drukplekkev van WOW zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:10

Zit echt een beetje met de handen in mijn haar. Mijn 5 jarige arabier is sinds een klein jaar onder het zadel en heeft sinds een half jaar aan beide kanten van de schoft witte haren gekregen. De huid is verder helemaal normaal, hij heeft geen last van de plekken., plekken zijn niet helmaal wit, maar bloemvormig. Ik rijd met een op maat gemaakt WOW zadel, die in Maart en in Mei nog een keer aangepast is. Voor Mei reed ik met een HAF dekje, sinds Mei met katoenen dekjes en een Prolite pad. Ik rijd 2x in de week dressuur en verder steeds langere buitenritten (lees nu van 2 tot 3 uur), omdat ik volgend jaar endurance wil gaan rijden. Dit paard heeft een relatieve hoge schoft. In April heb ik een weekend een langere rit gemaakt van 2 dagen. De tweede dag liep mijn paard kreupel rechtsachter, heb dit meteen opgemerkt en denk dat het zadel hem teveel bij zijn rug in de weg zat, meteen zadelmaker erbij gehaald. In Maart is de boommaat veranderd, in Mei ook. Zalfs mijn zadelmaakster en ook andere mensen die verstand hebben van zadels gaven aan, dat ze die plekken zeer vreemd vonden, zeker omdat ze er zeer anders uitzien dan normale drukplekken. We hebben erook aan gedacht (zie ander bokt bericht) dat het een allergische reactie op het HAF dekje zou kunnen zijn.

Voor Mei lag mijn zadel zeer stabiel en verschoof ook niet bij het opstijgen, onafhankelijk of een katoenen of HAF dekje gebruikte.

Omdat mijn paard een hoge schoft heeft, is mij aangeraden met een Prolite dekje te rijden. Hierdoor ligt het dieptepunt van mijn zadel beter en heb ik duidelijk het gevoel dat mijn paard zijn rug beter gebruikt.

Inmiddels zijn we een maand verder en iets voelt niet goed. Deze week heb ik wat intensiever gereden, omdat ik op vakantie ben met beide paarden zijn mij enkele dingen zijn opgevallen. Zeer positief vind ik dat ik veel beter zit en het dieptepunt van het zadel door de Prolite Pad beter ligt. Mijn paard kan duidelijk zijn rug beter bewegen. Aan de andere kant ligt het zadel zeer onstabiel (lig natuurlijk iets hoger door pad) en vaak scheef naar rechts of links. Met opstijgen, ook als ik vanaf een bankje opstijg, verschuift het zadel altijd en (strakker kan ik niet aansingelen) is heel lastig weer recht te krijgen. Mensen die achter me rijden bevestigen dat. Hoe hard ik ook duw om het zadel recht te krijgen, het lukt niet. Als ik vanaf het zadel een hek open moet doen (dan buig ik of rechts of links naar voren), ligt het zadel weer scheef. Tevens zijn de beide witte plekken na het rijden altijd droog terwijl de rest bezweet is. Ook kan ik (na aansingelen) niets tussen de kussens ertussen krijgen (dus een vinger of zo), terwijl dit bij het aangesingelde zadel van mijn andere paard wel zo is. Bij het rijden heb ik het idee dat mijn paard zijn voorbenen niet helemaal goed kan gebruiken (kan dit gevoel niet goed beschrijven, is miniem), struikelt duidelijk meer dan 4 weken geleden, loopt veel langzamer en iets zit hem niet lekker (is subtiel, maar ik ken hem). Bij het rijden verschuift het dekje en de prolite pad naar achteren, totdat het door een bandje wordt tegengehouden. Nog steeds ben ik van mening dat een zadel gebaseerd op lucht het best is!

MIjn paard lijkt geen drukplekken te hebben, want hij heeft er geen last van, en je kan er zo hard op drukken als je wilt. BIj opzadelen staat hij reuze relaxed.

Ik heb een goede zadelmaakster. Ze heeft beide keren 3 uur de tijd genomen en mijn paard met mij erop in stap en draf bekeken. Ze heeft zelfs meningen van anderen gevraagd en bij WOW nagevraagd, omdat de plekken "niet standaard" eruit zien. Zells mensen die hier verstand van hebben en endurance rijden (woon in Duitsland) vinden het zeer vreemd. Ik weet het zelf ook niet meer. Kan naar een andere zadelmaker gaan, maar hoor dan waarschijnlijk hetzelfde verhaal.......

Heeft iemand ervaringen met dit soort plekken bij een WOW zadel. Opvallend vind ik dat die plekken niet bezweet zijn en dat is volgens mij niet goed.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:18

Mss handig om een foto te plaatsen van de plekken :-) en een foto van het zadel op je paard!

palham

Re: Wel/geen drukplekkev van WOW zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:24

Goede suggestie! Morgen avond rijd ik weer en zal dan foto's maken

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:27

Heeft de zadelmaker ook naar je zadel gekeken met de prolite pad eronder?
Die prolite pad verandert de vorm van d'r rug en daar is het zadel origineel niet op aangepast. Kan goed dat je door die prolite pad met een zadel wat op haar blote rug is aangepast een niet passende combinatie hebt gecreerd.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:29

Falona: ja de zadelmaakster heeft zelfs de Prolite pad aangeraden en heeft het zadel met Prolite pad staand en rijdend bekeken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:30

Niet zweten is vaak een teken van te grote druk op een plek, door die druk worden de zweetklieren dusdanig dichtgedrukt dat het paard er gewoonweg niet kan zweten.
Ook rest van je verhaal wijst op een slecht passend zadel, een goed passend zadel ligt stabiel en schuift niet.
Ook zadelpassers zitten er wel eens naast, voorbeelden genoeg te vinden hier op Bokt...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:35

Ik kan niet begrijpen waarom er een pad onder een wow zadel moet en heel vreemd dat zelfs een wow fitter dit aanraad.

De hele werking van de wow de lucht kussens etc word tegen gegaan met een pad er onder, ik zou zeker een second opinion willen van een andee wow fitter soms kan het zadel zoveel beter liggen naar een simpele aanpassing van bijv singel systeem of wat lucht aanpassen.

En een hoge schoft hoeft zeker niet opgevult te worden in de kamer die heeft juist die ruimte nodig, ik heb nu 8 verschillende dieren onder een wow gehad en altijd was het zadel weer aan te passen, vooral op de hogere schoften was het ideaal doordat er echt ruimte bleef voor de schoft.

Heb je meer info over de kussens welke soort heb je welke specificaties van de rest van het zadel en heb je een bloot foto van je paard zn rug

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:39

Het is toch overduidelijk dat dit zadel niet goed is.

Ik zou m inruilen voor een ander wat wel goed past en er moet echt niets passend gemaakt worden door padjes/bontjes of wat dan ook, want dan is het zadel zelf niet goed.

Het zadel moet altijd goed passen zonder dekjes en of allerlei hulpmiddelen.

Ikzelf denk dat die plekjes dat niet meer zweet, gewoon kapot is, waardoor het niet meer kan zweten, te veel druk erop ofzo.

Allergie voor dek? vind ik onzinnig, want het zadel schuift toch? Zadel past gewoon niet.

Ik zou maar niet te lang op rijden (liefst helemaal niet meer), tot je een goed passend zadel hebt, anders rij je je jonge paardje aan gort. Kan hij intussen ff herstellen/bijkomen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:21

Zit er inderdaad oiver na te denken een third opinion bij halen. Daarvoor had ik een WOW fitter uit Duitsland, die ik echt goed vond. Waar is een goede WOW fitter die ook naar Keulen kan/wil kome? Dit zadel ligt zonder Prolite pad en met of zonder dekje stabiel. Dan schuift ie namelijk niet, zelfs als de singel een gaatje losser zit. Echter dan zit het dieptepunt van het zadel niet goed, teveel naar achteren. OP de shcoft heeft mijn paard genoeg ruimte over. Het gaat om de kussens aan beide kanten van de schoft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:27

Haf pads is volgens mij van bekend dat dat drukplekken kan geven.
Komt door de sympanova volgens mij.

Stukje gepikt van Pmarena uit een bericht van haar over deze pads;
Citaat:
Kan prima hoor, heb je een HAF dekje met Sympanova onderzijde ?

Dat is toch een kunststof, en kunststof gaat broeierig aanvoelen op de huid. Neem daarbij dat de balletjes-structuur van het materiaal ook een soort masserend effect heeft....dat na een tijdj niet prettig meer is maar juist de huid wat gaat irriteren. Met dan nog de warmte erbij heeft de huid het echt niet naar zijn zin en raakt dus steeds meer geïrriteerd waardoor ze witte haren aan gaat maken.

Je ziet dan van die typische plekken met grillige witte haartjes en patroontjes, is toch weer anders dan die hele duidelijke strakke diepwitte plekken die je ziet wanneer er sprake is van drukplekken.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-06-12 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:30

Zit er inderdaad oiver na te denken een third opinion bij halen. Daarvoor had ik een WOW fitter uit Duitsland, die ik echt niet goed vond, heb toen ik fitter met goede naam uit Nederland laten komen. Waar is een andere goede WOW fitter die ook naar Keulen kan/wil komen? Dit zadel ligt zonder Prolite pad en met of zonder dekje stabiel. Dan schuift ie namelijk niet, zelfs als de singel een gaatje losser zit. Echter dan zit het dieptepunt van het zadel niet goed, teveel naar achteren. Op de schoft heeft mijn paard genoeg ruimte over. Het gaat om de kussens aan beide kanten van de schoft.
Laatst bijgewerkt door palham op 21-06-12 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:31

Het klinkt toch alsof er echt iets mis gaat rond die schoft, je hele verhaal staat bol van aanwijzingen naar dat probleem dat de voorkant gewoon te smal lijkt te zijn :)

Is het kopijzer wel de juiste vorm en maat? Ligt er toch niet te veel druk rond de schoft? Misschien is je paard wel gewoon een bikkel waardoor hij niet reageert op aanraking van die (toch) drukplekken?

Kan het ook niet een deel irritatie zijn rond de schoft, voorheen wellicht door de HAF pad en nu door het schuiven van het zadel?

Door over-prikkeling van de huid kunnen die witte haren aangemaakt worden. Schuiven, te zweterig of ruw materiaal, te veel warmte ophopingen, kunnen allemaal voor deze witte haren zorgen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-06-12 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:32

Ik vind het ook een raar advies dat er een prolite onder je wow moet. Er zit hier op bokt een goede wow adviseuse. Ik kan me niet voorstellen dat zij al bij je geweest is. Ik heb wel een 10 tal mensen gesproken over de wow zadels. Een aantal zijn inmiddels terug naar het wolgevulde zadel. Lucht kan, als je zadel niet correct is gevuld, meer schade aanrichten dan een mindergoed wolgevuld zadel. Lucht in een zadel komt echt héél nauw! En schuiven is nooit goed. Als jouw zadel in balans ligt zonder prolite, dan zou ik in jouw schoenen lekker rijden zonder die prolite.

Mbt WOW kun je eens hier bij Bourrelier (of hoe schrijf je het? Ze zit ook hier op bokt) informeren? Zij weet er heel veel van af, mss weet ze ook wel iemand in de buurt van keulen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:41

pmarena: dat is precies wat ik ook denk. Dat er duidelijk iest mis is rondom de schoft, heb ik constant het gevoel. Ik schrijf ook niets voor niets het hele verhaal op, omdfat ik zelf ook weet dat eriets niet goed is en weet gewoon niet wat ik nu moet doen.

De kopijzers zijn een aantal keer veranderd. De huid zweet daar niet en dat is voor mij het duidelijkste teken. Zaterdag rijd ik eens met het zadel van mijn andere paard. Dat zadel past op het eerste gezicht, maar ik wil gewoon zien of hij onder dit zadel wel helemaal zweet. Wil sowieso nog een keer een fitter erbij halen, maar wie?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:07

Ik heb ook een Wow welke goed past, maar heb hem laten afstellen met een schapenvachtsjabrak eronder. Puur omdat het een paard met rugproblemen is hebben we gekozen om er een schapenvacht onder te doen voor extra comfort en demping, heb het zadel nu 2,5 jaar en nooit geen problemen verder. Zeker een paard met een gevoellige rug/huid heeft veel baat bij een vacht als onderlegger, wordt al eeuwen gebruikt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 22:06

Sterker nog, als je een 'normaal' zadel koopt, dan koop je iets met schapenwol er in. Ideaal! 2 vliegen in 1 klap. Je schrijft dat ie rugproblemen had. Elke zichzelf respecterende WOW dealer zal je vertellen dat je je zadel minimaal jaarlijks moet laten checken. Dit is omdat het paard zich zou ontwikkelen en daardoor met je dus zorgen dat je de vulling aanpast in je zadel aan de bespiering van je paard. Niet om je te plagen ofzo, maar uit pure interesse: Laat jij dat doen?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 07:55

Nou idefix4, een 'normaal' zadel was niet geschikt. De werking van een schapenvacht sjabrak is iets heel anders dan wolvulling in de zadelkussens. Nee hoor voel me niet geplaagd door jou, maak je geen zorgen ben al 26 jaar met paarden bezig en werk al dik 12,5 jaar bij een ruitersportgroothandel, reken maar dat mijn spullen voor mijn paard dik in orde zijn en zeker bij elke verandering van mijn paard direct aangepast worden door een zeer ervaren Wow-fitter.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:56

Zitten de plekken toevallig daar waar de beugelophanging zit?
Ik ben niet erg bekend met wow-zadels, maar mijn paard heeft ook aan één kant op z'n rug een plekje met witte haren.
Nooit 'n wondje of wat dan ook gezien, maar mijn zadelmaker liet mij toen zien dat het plekje precies daar zat waar dat haakje zit om de beugels in te hangen.
Dit haakje was niet voldoende naar buiten gebogen en veroorzaakte zo (hele lichte) druk, waardoor dat plekje ontstond.
Hij vertelde dat dit bij veel engelse zadels het geval was.

Een prolite pad is handig om (tijdelijke) scheefheid in de spieren op te vangen, een pad onder een zadel zou verder niet nodig moeten zijn, tenzij er sprake is van atrofie of scheve bespiering.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:49

ik ben nog steeds benieuwd. naar foto's

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:48

Ik ook. Ik heb toch een aantal mensen met WOW-zadels om mij heen, en geen van allen hebben drukplekken. Deze paarden worden overigens wel alleen met hele dunne dekjes gereden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:42

ik lees dat de pad er onder is geadviseerd omdat het dieptepunt te ver naar achter zat , dat klinkt mij ook direct in de oren als een zadel wat van voor niet correct passend is , zo zonder beeld materiaal is het eerste wat ik denk toch dat het te smal is van voren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:40

Heeft je veearts er al eens naar gekeken?
Een van de paarden hier kreeg op een gegeven moment twee witte plekken aan 's weerszijden van de schoft. Die werd niet eens gereden toen dus ik al lopen vloeken op de deken. Bleek een schimmelinfectie te zijn. Verder niks tussen de voorbenen, geen cirkelvormige wondjes, niks af te krabben, maar toen de DA het me liet zien kon ik idd wel wat schimmelsporen in de haren zien. Is uiteindelijk met een kuur injecties opgelost omdat ik het met Imaverol niet eens wegkreeg.
Gezien je verhalen denk ik eerder toch aan het zadel, zeker dat schuiven klinkt echt niet goed, maar het is een mogelijkheid.

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:37

Het dekje mag niet naar achteren schuiven, was bij mijn WoW ook het geval, Zadelmaker (andere dan bij wie ik het zadel gekocht heb) heeft er een andere boommaat ingezet, die was dus te groot en het zadel had te veel lucht in de kamers, lucht (er zit echt weinig in) aangepast. Probleem over. ook het schuiven waar jij het over hebt was toen verledentijd. Ik en mijn paard zijn weer helemaal blij en ik nog steeds een fan van WoW