Wanneer nou wel of geen peesbeschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marente1508

Wanneer nou wel of geen peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:24

Hoi allemaal,

Het valt me op dat er mensen zijn die dan wel en dan weer niet peesbeschermers gebruiken.
Natuurlijk is het in eerste instantie bescherming voor de benen maar wordt het niet tegenwoordig ook voor 'de mooi' gebruikt?
Ik gebruik zelf geen peesbeschermers maar ze zijn wel bij het (bijrijd)paard meegeleverd zeg maar :Y) Maar de eigenaar zegt eigenlijk
nooit dat ik ze per se moet gebruiken..
Het is me dus even niet duidelijk wanneer wel of niet, kunnen jullie me helpen? :)

Jorex

Re: Wanneer nou wel of geen peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:28

ik denk bij het springen als bescherming.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:52

Ik gebruik ze puur voor bescherming bij het springen. Ze zijn daarvoor gemaakt en voor aantikken van kogel aan de voorbenen, de achterbeschermers zijn alleen voor het langs elkaar komen van de kogels achter.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:11

Ik gebruik ze eigenlijk helemaal nooit. Ook niet voor als ik ga springen (wat dan ongeveer 1x in de 3 maanden is..). Ik vind ze niet nodig en het wordt soms erg warm onder peesbeschermers. Er komt ook heel gauw zand onder te zitten (als je in een zandbak ( :') ) rijdt, en dan kunnen ze erg gaan schuren. Ik rij ook 1x per week buiten in het bos (is meestal ook wel met een paar kleine sprongetjes), en daar heb ik ze ook nooit om.
Een vriendin van mij heeft wel een pony die heel erg met zijn achterbenen strijkt. Hij heeft dus wel strijklappen nodig.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:20

Maar is het met buitenrijden verstandig om ze om te doen dan? Zekere voor onzekere of werkt dat zo niet?
Ik neem aan dat het paard er geen last van heeft als je ze om doet.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:22

Ik gebruik ze voor het rijden in de bak, aangezien ik mijn paardje aan het omscholen ben wil hij wel eens onhandig zijn :) Maar met buitenritten doe ik niets om :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:23

Beenbescherming zou ik alleen gebruiken bij -jonge, nog slappe- paarden die zichzelf vaker beschadigen door aantikken.
Een keerje aantikken kan gebeuren. (ik stoot me ook wel eens). Daar leer je van opletten.
Voor een groot gedeelte is het vooral 'sier' (al zal dit niet iedereen mij nazeggen :))

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:33

Ja dat is inderdaad het punt van wanneer is het nou echt nodig en is het anders gewoon voor de sier en uit voorzorg

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:43

ik heb de mijne normaal gesproken voor en achter in de peesbeschermers, nu 1 achter niet omdat hij mok heeft en dan schuurt. dit heb ik voor beschermind want hij staat 4 kant op ijzers. als ik ga buitenrijden doe ik vaak bandages om, dit omdat ik wel eens door het prikkeldraat ben gelopen en toen had mijn pony niks. dus van daar de bandages.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:47

Ik doe ze altijd om, ook als ik ga buiten rijden.
Want meestal doe ik meer dan alleen stappen en mijn paard kan nogal jollig doen met zijn benen. Mijn oude set zit ook geheel onder de krassen. Moet er niet aan denken dat hij die op zijn eigen benen had gezeten.
Alleen met wandelen aan de hand wil ik ze nog wel eens af laten, maar dat is eigenlijk puur luiheid van mezelf en dan wandel ik ook alleen en doet hij ook meestal niet raar.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:49

@ miss_lizje, oke dus gewoon uit voorzorg? Nooit weg inderdaad. Zolang hij er geen last van heeft is het gewoon handig. Top!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:49

Onze oude merrie doe ik geen peesbeschermers om, die heeft keiharde benen en wordt lui als ze peesjes omheeft.. Dan hoor je steeds 'tik, tik, tik, tik' terwijl ze normaal nergens last van heeft. Mijn andere merrie, die wat dunnere pootjes heeft doe ik altijd voor peesjes om, omdat ik nogal veel ellende heb gezien met pezen aantikken ed. wil ik dat koste wat kost voorkomen. Achter doe ik ook wel eens, maar dat heeft imo. echt geen meerwaarde.. 9 van de 10 paarden met strijklappen om strijken niet eens..

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:54

Ik doe ze om voor springen, crossen en longeren met balkjes. Paard durft wat hectisch te worden daarbij en dan durven die benen nogal eens rond te vliegen of net in de knoop te slaan. :')
En aangezien ik ze toch gebruik om te crossen heb ik dan wel een paar gekocht dat past bij onze cross outfit.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:01

Ik heb ze altijd om. Voor de zekerheid.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:08

Maserati15 schreef:
@ miss_lizje, oke dus gewoon uit voorzorg? Nooit weg inderdaad. Zolang hij er geen last van heeft is het gewoon handig. Top!

Onderandere,
Zo zijn we 1,5 jaar terug bijna samen onderuit gegaan in de bak door iemand die buiten de bak wat vreemds deed. Hij liep daarna niet lekker en toen we weer gingen opbouwen had hij geen vertrouwen in zijn been. In plaats van onder de massa plaatsen zette hij dat been tegen de ander aan.
Ik het begin had ik alleen maar beschermers voor om en met springen deed ik een geheel set om, maar sinds we bijna gevallen zijn draagt hij nu een geheel set.

Alleen met loszetten en op de wei heeft hij niks om. Dit omdat dit voor ons gedaan word en het anders wel erg veel werk is voor de stalhouder. Zet ik hem bijvoorbeeld zelf los met als doel een beetje spelen, dan doe ik ze zelf wel om.

Ik rij zelf ook in een zandbak en de beschermers worden inderdaad erg snel vies. Gelukkig heb ik 2 sets en kan ik ze als afborstelen niet meer zin heeft afwisselen en 1 set in de wasmachine doen.

Helaas heeft mijn paard nogal grote/grove kogels en is BR op het moment het enige merk wat past. Die zijn niet super ventilerend, maar mijn paard heeft nooit echt natte benen ofzo als ik ze af haal.

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:29

Oke bedankt allemaal voor jullie tips, hier heb ik wat aan. Vaak wordt me gewoon gezegd: ach dat hoeft niet ziet er alleen leuk uit.. en dan denk ik wat heb ik daar nou aan. Maar bedankt voor deze bruikbare tips!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:31

je moet wel opletten wat voor peesbeschermers je koopt of omdoet. zodat de pezen niet te warm wordt

Marente1508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 20:33

Oke dat is inderdaad wel belangrijk, ik rijd een fries met sokken dus dat is zeker belangrijk. Tips?

ValerieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:33

Ik gebruik ze ook bij het springen, gewoon als extra bescherming.
Maar soms ook als we een buitenritje maken, voor de bescherming dus ;p

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:38

Maserati15 schreef:
Oke dat is inderdaad wel belangrijk, ik rijd een fries met sokken dus dat is zeker belangrijk. Tips?

ik had voor mijn pony veredus, was hier erg tevreden over maar best duur.
leer en gel worden niet zo warm, dus daar zou ik opletten.
ik heb nu de br champion beschermers en ben daar ook heel tevreden over

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:42

Ik doe ze niet om met gewoon dressurmatig rijden in de bak: ik ben er namelijk van geschokken hoe warm de benen eronder werden! Vooral bij peesbeschermers die met neopreen gevoerd waren.

Daarnaast heeft mijn Fjord ook een lastige maat wat betreft peesbeschermers: ponymaat is qua lengte goed, maar het elastiek is vaak tekort. En Full is weer te groot. Tussenmaat (Cob) is erg moeilijk te vinden. Ik heb nog wel een paar oude peesbeschermers van Norton in maat pony die wèl passen, omdat het elastiek al wat losser is.

Tijdens het springen, vrijspringen of werken met balkjes doe ik voor de zekerheid dat paar oude peesbeschermers om, die overigens met een (synthetisch) bontje zijn gevoerd: hier worden de benen minder warm onder.

Met buitenrijden hangt het er vanaf waar we naartoe gaan: als er ergens veel zand tussen kan komen, dan laat ik ze liever af om ongemakken te voorkomen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:46

ik heb mijn paard altijd voor in de beschermers+ springschoenen
hij loopt heel ruim en soms wat over tempo en tikt snel zijn pees aan ,
ook heeft hij een litteken in zijn koot vandaar de springschoenen anders tikt ie zijn koot open
met springen heeft ie ook achter beschermers om

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:09

Ik heb ze alleen om wanneer ik een buitenrijd, spring of crosst.
De reden is alleen voor invloeden van buitenaf. De mijne strijkt niet. En het is anatomische onmogelijk
om met de achterbenen de pezen van zijn voorbenen te raken. Dus daar hoeven ze niet voor om.
Springschoenen draag ik wel ivm met trappen op de ballen of ijzer.
Het verhaal dat ze steun geven is ook de grootste onzin.
Pas cursus gehad van een bekende DA die ons dat allemaal netjes heeft uitgelegd.

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:34

Ik moet ze gebruiken voor mijn leaspaard, maar dit komt omdat hij zn benen heel erg aantikt, als hij het niet nodig had dan deed ik ze ook niet om ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:04

Ik gebruik ze niet zo vaak, momenteel wel voor 1 paard die ik alleen voor of 4 benen in de bescherming zet, puur om haar benen te beschermen bij eventuele rare sprongen. Tijdje terug heeft ze een ongelukje gehad en flinke klappen gehad op haar benen dus om die wat te beschermen tegen het aantikken van zichzelf. De benen zijn nog wat gevoelig dus gewoon voorzorg.