bitloos mennen, goed idee of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LaraPluis

bitloos mennen, goed idee of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 19:15

hallo allemaal!
ik heb 8 jaar lang een shetlanderhengst verzorgd, en nu wordt hij van mij :)
hij is heel gevoelig in zijn mond, dus ik wil graag bitloos gaan mennen.
nu is mijn vraag of dit wel zo'n slim plan is, aangezien het een hengst is.
dus heeft iemand hier ervaring mee?
alvast bedankt!

amyyy55

Re: bitloos mennen, goed idee of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:18

Ik denk dat het best zou kunnen, de shetlander van mijn schoonzus ment ook bitloos.
Je moet wel het goede hoofdstel ervoor hebben natuurlijk.
Ik denk dat het hengst zijn er niet veel te mee te maken heeft, als ze wegwillen gaan ze toch wel.

steffidelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:05

Ik vind het persoonlijk niet verstandig als je naar buiten gaat met hem dan, ik zou alleen bitloos op het terrein/erf/bak gaan. tenzij je hem heeeel goed hebt opgevoed maar dat kost wel een tijdje

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:06

Gebruik de zoekfunctie eens, meer dan genoeg topics en ervaringen mee/over.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:08

Alleen als je paar SUPERSUPER braaf is, als ie op hol slaat is ie erg moeilijk te houden zonder bit.. probeer eerst is uit in de bak en laat je paard goed wennen , vooral aan alles waar die in het verkeer van zou kunnen schrikken!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:10

Ben er geen fan van. Je zit ver achter je paard en dat verstoort de signalen die je doorgeeft. Zeker bij sommige bitloze optomingen die toch al een verwarrende manier van communiceren heeft wordt alleen maar moeilijker voor het paard als je zo ver achter hem zit.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:14

als ik je vorige topics lees lijkt mij dat heeeel erg onverstandig je hebt nog niet eens controle over je paard tijdens het longeren
waarbij je met je lichaam kunt communiseren laat staan dat hij hanteerbaar is voor de kar ook al is je pony klein het is en blijft een hengst van 12? jaar die weten wat er te koop is en zal ook niet zomaar veranderen na castratie heb je wel begeleiding bij deze pony? want jij en of ouders begeleiders zijn verntwoordelijk als je een ongeluk veroorzaakt denk dus goed na voordat je zomaar een pony voor de kar gaat knopen en er de weg mee op gaat haal er een paardenmens bij die er verstand van heeft

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:25

Tigra_ schreef:
Zeker bij sommige bitloze optomingen die toch al een verwarrende manier van communiceren heeft

Dat is een ongefundeerde opmerking op basis van aannames op basis door de bitgebruikers.

On topic: er is met mennen een fundamenteel andere situatie dan onder het zadel.
Bij schrik onder het zadel is de ruiter makkelijk een rustgevende factor en kan de schrikrfelx heel simpel tot ´stop en wacht´ worden omgevormd.
Voor de kar zit er bij schrik een achtervolgende kar achter het paard.
Het is daarom veel belangrijker dat het paard zelf een inherent veilig karakter heeft.
Dat staat los van met/zonder bit.
Veel paarden die voor de kar staan zijn eigenlijk ongeschikt. Stel je díe vraag eerst. De optoming is verder niet belangrijk. Als het paard welwillend is, luistert het toch wel. Is het dat niet, dan is een bit alleen maar een schijnveiligheid en hoort het paard niet voor de kar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:35

Hoeveel men ervaring heb je?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 13:49

bij ons op de manege staat een pony waar men altijd bitloos heeft mee gemend, en hij was hengst! dus het is mogelijk, maar zelf heb ik geen ervaring met mennen dus ik denk dat het vooral van paard tot paard afhangt!

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:52

Zoals amyyy55 al zei, mijn shet ment bitloos, ook buiten.
Roosz heeft echter wel een veilig karakter en ik vertrouw haar voor 100%, ze loopt zelfs los met mij op strand, ik weet niet hoe dat bij jouw pony is.
De eerste paar keren zou ik het gewoon op een veilige plek proberen en als dat goed gaat kun je een poging wagen om naar buiten te gaan, tevens met iemand die er naast loopt.
Ik men trouwens met dit hoofdstel en dat gaat super:

http://tinypic.com/view.php?pic=33oph10&s=6

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:06

@ HC, helemaal mee eens! waarbij ik als nuance wil toevoegen dat paarden die in eerste instantie erg skiddish zijn of lijken met een gedegen training een heel eind kunnen komen. dat er paarden zijn die je NOOIT voor de wagen wilt hebben staat mijns inziens buiten kijf.

toevallig heeft deze TS nog een topic lopen waarin ze onder andere een aantal dominantieproblemen aanstipt, pony valt aan aan de longe bijvoorbeeld. indien je verhouding met het dier niet optimaal is en er dus sprake is van dominantieschommelingen, is aanspannen levensgevaarlijk, en bitloos is dan een recept voor grote ongelukken.

dus in dit geval zeg ik nee, bitloos moet je zeker niet doen. een gevoelige mond vereist een gevoelige hand, en dat kan iedere ruiter of menner zelf ontwikkelen door goed LES te nemen en te trainen.

Ik ben absoluut niet tegen bitloos rijden en mennen (maak er zelf ook gebruik van), maar de motivatie moet kloppen en het moet ook in de combinatie kloppen.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 20-06-12 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:11

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:13

Wij doen het ook met een van de shetlandhengstjes.
Spike is een ontzettend rustige pony, tamelijk lui zelfs :')
Met bit vond hij er niks aan en we waren er zeker van dat hij niks zou doen.
Als we langs merries komen ga ik wel even uit de kar om er even naast te lopen, gewoon voor de zekerheid. Maar is nog nooit echt nodig geweest.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:17

eerst maar eens normaal met hem longeren leren, dat heeft mijn klophengst eerst ook moeten leren en dan pas voor de kar met bit en als je elkaar volledig kan vertrouwen hem leren te luisteren zonder bit. Ga er desnoods eerst een keer achter lopen met de leidsels lang genoeg zodat hij niet kan schoppen om hem te leren dat hij ook dan volledig op je kan vertrouwen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:20

Ik men bitloos met mijn E-pony. Gaat vele malen beter dan op bit, maar dat is een persoonlijke ervaring.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:53

Nelson17 schreef:
Ik heb hier toevallig een tijdje terug ook een topic over geopend: [AR] Bitloos mennen ervaringen

Aangezien hier pas nog een topic over is geopend plaats ik hier een slotje.