Bitloos, hangen op de teugels.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Bitloos, hangen op de teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 08:24

Hoi,

Ik rijd tijdelijk bitloos op mijn merrie omdat ze op bit ontzettend in protest kwam en niet meer durfde te ontspannen.
Nu heb ik gewoon de bakstukken van mijn hoofdstel gehaald en mijn teugels vastgemaakt aan de ringetjes van mijn aansnoerneusriem. Hierop loopt ze in principe fijn, ze durft weer te ontspannen en komt helemaal niet meer in protest. Maar nu hangt ze best wel op deze optoming. Het word wel iets beter met veel overgangen, en actief rijden, maar ze blijft hangerig.

Nu weet ik dat scherpere optomingen nooit een oplossing zijn, maar omdat ik nu toch op een neusriem rijd en ze door het hangen een beetje kaal begint te worden op haar neus wil ik toch een ander hoofdstel.

Mijn vraag dus, welk bitloos hoofdstel is in mijn situatie een goede oplossing? Ik zat zelf aan kingekruist te denken maar heb er zelf geen enkele ervaring mee dus daarom vraag ik het maar even.

kwii

Re: Bitloos, hangen op de teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:22

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Maar ik heb een kingekruist hoofdstel.
Dat laat helaas heel slecht los, dus die zou ik niet aanraden.. (Tenzij er goede kingekruiste hoofdstellen bestaan)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:23

Voor mijn paard werkt een sidepull het beste, hangen doet hij trouwens nooit.
Overigens rijden we nu met een kaptoom, rijdt heel fijn vind ik.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:24

Als je dressuurmatig wil blijven rijden, zou ik gaan voor een sidepull met een brede, zacht onderlegde neusriem.

Kin en kaak gekruisde hoofdstellen hebben bijna altijd een hele slechte release waardoor het juist vervelend wordt en uitnodigt tot hangen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:26

Ja kaakgekruisd hoor ik ook niet zoveel goede verhalen over, inderaad geen goede release.

Mijn paard is een draver en heeft dus sowieso wel een handje van hangen. Nu doet ze het op bit echt niet meer zolang ik haar actief houd, maar op alleen neusriem doet ze het dus wel heel erg..

@Shahazai, waar werkt een sidepull precies in en hoe sterk? Want als ik daar zo de plaatjes van bekijk lijkt het me niet veel anders werken dan een neusriem..

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:29

Mang, mijn paard is ook een draver, maar hangen doet hij dus niet..
Een sidepull heeft wel een andere werking dan een neusriem, een neusriem is sowieso niet gemaakt voor het bitloze rijden natuurlijk.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:30

Dravers die op de baan hebben gelopen die hangen over het algemeen makkelijker op het bit dan niet-dravers. Maar dit geld natuurlijk niet voor iedere draver.

Ja een andere werking, maar HOE werkt ie dan precies?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:32

van bitloos.nl

Hoofdstellen - Sidepull
Een sidepull (zijwaarts trekken is de letterlijke vertaling van dit Amerikaanse woord) heeft aan beide zijden van de neus ringen om een teugel aan te bevestigen. Om een naar beneden glijden van de neusriem te voorkomen, zit er vaak een verbindingsriempje genaaid van het bakstuk naar de neusriem. De neusriem bestaat meestal uit touw of leer. Bij links vragen krijgt het paard rechts druk op de neus; bij rechts vragen het omgekeerde. Bij het halthouden krijgt het paard de meeste druk op de neus en ook wat druk achter de oren. Ook bestaan er sidepulls die zijn gemaakt van nylon. Soms hebben ze 'bitstraps' toegevoegd, riempjes om een bit erbij te kunnen bevestigen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:38

Als ik dit zo lees denk ik niet dat mijn paard er minder op gaat hangen. ik zoek iets dat druk geeft als ze gaan hangen, en loslaat als zij zichzelf draagt en loslaat. Daarom dacht ik zelf aan een kingekruisd, maar ik begrijp dus dat die geen goede release hebben..

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:44

Hey Elles!

Misschien klinkt het gek, maar probeer anders een keer een touwhalster. Doordat het touw hiervan dunner is, zal Preza het niet lekker vinden om op te hangen.

Ze moet leren dat hangen niet fijn is en haar eigen hoofd en hals dragen wel fijn is :j Dit kan je bijvoorbeeld doen door iedere keer als ze gaat hangen, kleine ophoudingen te maken. Dat zal ze niet zo prettig vinden en als ze dan niet meer hangt geef je haar weer rust.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:47

Touwhalster vind ik niks. :o Ik wil wel gewoon blijven dressuren met een constante verbinding en daarvoor vind ik een touwhalster niet geschikt.

Kleine ophouding, flinke ophouding, teugels losgooien. Maakt allemaal niks uit, de teugel die ze krijgt, neemt ze. Al moet ze er voor koppeltje duiken en stuikeld ze er verschrikkelijk van (teugels losgooien dus)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:50

Touwhalster is niet geschikt om dressuurmatig mee te rijden, er komt teveel druk te staan op een te klein opvlak, wat kan betekenen dat een paard nog meer tegen de druk in gaat.

Hangen aan de teugels kan ook betekeken dat je paard de communicatie niet begrijpt.
Je zou eens kunnen kijken naar een glucksrad/bloem, biothane sidepull, merotische neusriem (enkel de echte met een bladveer!) Nurtural of eventueel een leerbitje.

De release van de Nurtural is perfect, beter dan alle andere soorten.
En als je draver gaat hangen, rijd hem dan naar voren. Deed hij dit met bit ook, want dan heb je te maken met een rijtechnisch "probleempje"

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:54

Wie hangt er: jij of je paard?
Je paard kan alleen maar op je handen gaan hangen als jij vasthoudt. Geen steun meer geven dus.
Lekker naar voren rijden, contact zoeken en als dit meer dan lichte verbinding is: loslaten.
Het hoeft niet alleen met de mond van je paard te maken te hebben. Het kan ook onzekerheid of onbalans zijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:58

Ik ga even googlen op alle namen die je hebt genoemd, geen van alle zegt me wat namelijk :o Bedankt!

Ze dééd dit met bit inderdaad, in het begin toen ik haar net had. Inmiddels was ze op bit heerlijk licht en fijn nageeflijk, tot ze dus begon te protesteren.

Van naar voren rijden word het hangen juist erger. Het word minder als ik haar eerst flink terug rijd (vind ze moeilijk) En dan weer actief terug naar arbeidsdraf. Maar het word dus minder, maar gaat niet weg..

@Judith_VB Mijn paard hangt :J Al houd ik de teugels in 1 hand bij het gespje, ze hangt.

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:15

Bontje eronder?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:20

Touwhalster is inderdaad niets voor een fanatieke dressuurruiter. Maar misschien wel als tijdelijke oplossing. Totdat ze op haar eigen benen leert lopen zonder te hangen.

Ik zou oppassen met mechanische optomingen zoals de bloem, omdat deze ook druk achter de oren geven. Je vraagt haar daarmee dus naar beneden en als ze al hangt zal dat niet zo handig zijn.

Maar hoe lang rijd je nu al bitloos? Met bit ging het natuurlijk ook niet meteen perfect en hing ze eerst ook op je teugels. Wie weet moeten jullie allebei nog een beetje wennen en komt het vanzelf wel :j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 10:22

Wat zou dat helpen tegen het hangen dan? Dan word het alleen maar zachter en fijner voor haar om te gaan hangen lijkt me.

Ik rijd nu 2 weken bitloos. Het hangen met bit kwam omdat ik toen nog niks van haar vroeg. Gewoon stap, draf en galop. Waarbij ze haar lichaam dus helemaal niet hoefde te gebruiken en lekker op de voorhand kukelde.

Het hangen op neusriem word eigenlijk alleen erger, de eerste keer liep ze nog best fijn en hing ze alleen als ik niet goed oplette. Maar nu inmiddels hangt ze gewoon onafgebroken nu ze heeft gemerkt dat het makkelijker is.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:52

Hangen op de handen van de ruiter is in mijn ogen alleen rijtechnisch op te lossen en maakt niet uit welke optoming je gebruikt. Zolang er geen balans is zal het paard blijven hangen. Flink naar voren rijden met een niet in balans zijnd paard heeft ook geen nut.

Zodra je paard gaat hangen maak een ophouding maar niet met handen die naar achter werken (dat maakt de hals alleen maar korter en verhinderd het bekken tot kantelen) maar een klein beetje omhoog en vraag tegelijker tijd de passen van achteren uit groter te maken zodat hoofd en hals gedragen worden door de achterbenen. Zorg dat het tempo niet te overhaast is. Zorg voor een goede takt met een daaraan gerelateerd tempo. Als de takt ok is en je paard kan zijn eigen hoofd dragen dan wordt het pas tijd om tempi te rijden.

Let ook goed op dat je handen niet breed en laag staan maar net boven de schoft met onstpannen ellebogen en schouders zodat je goed de beweging van het paard kan volgen. Mijn ervaring is dat de druk op de neus bij bitloos rijden vaak te hoog is en het paard alsnog "achter het bit" kruipt, waardoor een valse knik ontstaat enz enz.

Misschien heb je hier iets aan?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 11:10

Ik snap je reactie heel goed, dit is ook wat ik zou denken bij zo'n topic. Maar dit slaat gewoon echt niet op mij en mijn paard..

Ten eerste hangt ze op een bitje NIET. Alleen als ik echt niks van haar vraag en haar zomaar laat lopen. Als ik haar actief rijd dan loopt ze super fijn nageeflijk, licht in de mond en draagt zichzelf.
Ze is bovendien 10 en goed dressuurmatig opgeleid. Het hangen doet ze dus ook niet omdat ze het moeilijk vind, maar puur omdat ze het makkelijk/fijn vind.

Ze hangt verder niet aan de hoefslag oid. Mijn handen staan hoog en normaal gesproken op licht contact, licht contact is alleen onmogelijk met die neusriem. Ookal heb ik met 1 hand alleen het gespje vast, hangt ze nog.

Ophoudingen doen haar niks. Dan duwt ze haar neus even naar binnen en schuift vervolgens nog verder uit, zeker als ik mijn been er bij leg. Dan denkt ze dat ze mag halsstrekken.

Ze is ook helemaal niet kort in de hals en loopt ook niet te diep. Ze komt er eerder juist niet genoeg doorheen en maakt zichzelf te lang.

Het maakt wel degelijk uit welke optoming je gebruikt, aangezien ze het op een bitje niet doet..

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:06

Mijn draver reageerde beter op een sidepull dan op een kaakgekruist hoofdstel. Daar ging ze ook best wel op hangen. Nu heb ik afgelopen week een touwhalster gekocht die je ook als sidepull kunt gebruiken. We hebben lange tijd alleen maar met bit gelopen en ze is nu lekker nageeflijk. Nu wil ik wel weer eens af en toe met het touwhalster 'rondhobbelen'.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:10

ik rij met een side-pull
deze
Afbeelding
mijn paard rijd hier hetzelfde [ nee beter :j ] mee dan met bit.