Welk zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicollee

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 08:09

Beste bokkers,

Ik zit met een dilemma. Mijn huidige zadel past niet op mijn paard, daardoor moet ik een ander zien te krijgen.
Maar... mijn merrie heeft last van lordose (ingezakte rug). Dit komt doordat ze voorheen nauwelijks getraind is, veel op stal heeft gestaan en ooit een veulen heeft gehad. Allemaal invloeden die dit proces bevorderen dus. Ze is 17 jaar.
Ik zoek een goedkope oplossing, want ik wil haar niet meer teveel aan het werk zetten en ik weet niet hoelang ik nog met haar kan rijden (denk ongeveer 5 jaar). Graag hou ik het recreatief zodat het voor haar ook nog plezierig blijft.

Heb zelf zitten denken aan boomloos zadel of een zadel met flair system (maar dat is direct een hogere prijsklasse) deze kan ik eventueel weer gebruiken op een ander paard, mocht dat passen.

Hebben jullie enig idee wat het beste voor haar is?
Denk dat ik nog een zadelmaker langs laat komen voor advies.

Alvast bedankt! :wave:

Angelke87

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:16

ik heb een boomloos zadel van freeform te koop. Is van leder en in zeer goede staat.
Bij interesse stuur een pb

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:01

Ik heb een paard gehad met een ligt doorgezakte rug. Zowel de fysiotherapeut als de ostheopaat die dat paard een keer hebben behandeld raden boomloos erg af voor een paard met doorgezakte rug. Ik kreeg toen te horen dat voor mijn paard een Wow de beste keuze was, maar dat dier had wel meer rugproblemen dan alleen wat doorzakken :(:)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:30

Er is ook nog een andere oplossing. Ik neem aan dat het zadel niet goed draagt in het midden van de rug. Daar waar de rug lichtjes doorgezakt is? Er is een prolite pad, die 3 vakken heeft die opgevuld kunnen worden. Wanneer je dan het middelste vakje opvult met de bijgeleverde vullingen is er een kans dat het zadel wel kan gaan dragen op die plaats.
Maar om hiervan zeker te zijn moet het paard en zadel samen bekeken worden.
Kijk eens bij http://www.zadelpasservicelibertad.nl pagina oplossing zadelproblemen.

Succes.

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 10:37

Inoterry schreef:
Ik heb een paard gehad met een ligt doorgezakte rug. Zowel de fysiotherapeut als de ostheopaat die dat paard een keer hebben behandeld raden boomloos erg af voor een paard met doorgezakte rug. Ik kreeg toen te horen dat voor mijn paard een Wow de beste keuze was, maar dat dier had wel meer rugproblemen dan alleen wat doorzakken :(:)

Bij mijn paard is de osteopaat ook geweest, zal hem ook eens mailen om advies. Dankjewel! ;)

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 10:39

Marjolijnvdh schreef:
Er is ook nog een andere oplossing. Ik neem aan dat het zadel niet goed draagt in het midden van de rug. Daar waar de rug lichtjes doorgezakt is? Er is een prolite pad, die 3 vakken heeft die opgevuld kunnen worden. Wanneer je dan het middelste vakje opvult met de bijgeleverde vullingen is er een kans dat het zadel wel kan gaan dragen op die plaats.
Maar om hiervan zeker te zijn moet het paard en zadel samen bekeken worden.
Kijk eens bij http://www.zadelpasservicelibertad.nl pagina oplossing zadelproblemen.

Succes.

Dat klopt inderdaad, in de ruitershop kwamen ze daar ook al mee, maar de kussens van mijn zadel liggen te ver op de ruggenwervel (met name achter, voor niet). Dus dat maakt het er niet beter op ;)
Maar het zou inderdaad een mooie oplossing zijn bij een zadel wat te veel naar achter kantelt.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:50

Dan is het mss een oplossing om de kussenruimte ruimer te maken. Wanneer is het zadel OPNIEUW gevuld? Na enige jaren gaat de vulling in elkaar zitten en kunnen de kussens platter worden. Wat dus kan inhouden dat de ruimte ertussen kleiner is geworden. Is het zadel echter recent nog gevuld dan kan de kussenruimte ruimer gemaakt worden.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:02

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 11:04

@ Marjolijnvdh : Het is een Lemetex Cresta zadel, deze zijn bijna niet op te vullen. Daar staat Lemetex bekend om. Wel heeft de zadelmaker een soort faom tussen de kussens en de boom gedaan om het zadel omhoog te krijgen. Tussen de kussens zit nog maar 4 cm, veel te weinig dus. Denk je dat dat evengoed mogelijk is?

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 11:20

xdesix schreef:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Voor-Na/ Dit stukje is wel interessant voor jouw om te lezen. En kan je misschien helpen met je beslissing.

Dat ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Zie dat de barefoot ook een tunneltje boven de ruggenwervel heeft. Beter dan een bare-back-pad (daar heb ik ook nog voor gekeken). Barefoot valt ook best mee in prijs.. hmm, nu nog de vraag, welke (als ik hiervoor kies)? :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:23

Ik heb zelf geen ervaring met de Lemetex zadels. Maar wat is de reden dat deze niet op te vullen zijn?
Technisch gezien en wat voor vulling zit er nu in?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:37

Ik heb het idee dat er een foam vulling inzit. Deze kan idd niet bijgevuld worden. De vulling is er echter wel uit te halen, eventueel de foam op maat maken en de kussenruimte groter maken. Ook is het mogelijk om een wolvulling er in te doen i.p.v. de foam.

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 11:39

@ Marjolijnvdh: Het zadel moet geheel uit elkaar gehaald worden om bij de opening van de kussens te komen, niet zoals een gewoon zadel. Lemetex is gevuld met foam of iets dergelijks (is al wat ouder model). Het zijn heerlijke zadels, alleen ze staan daar bekend om dat ze niet bijgevuld kunnen worden.

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 11:40

Zou er ook een flair system in kunnen dan?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:07

Waarschijnlijk wel, maar dat moet wel gebeuren bij een zadelmaker/passer die hiervoor opgeleid is.

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 12:23

Weet je zo een goed adres die dat doen? (in de buurt van Limburg)
Maar ik ben eigelijk ook best nieuwsgierig naar een barefoot zadel.

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:19

De osteopaat heeft me inmiddels terug gemaild en zegt het volgende:
Een zadel met flair system kun je alleen mee rijden als ruiter en paard recht is. Anders krijg je druk verschillen op de rug en belast je het lichaam verkeerd.
Een boomloos zadel kun je alleen mee rijden als je een onafhankelijk zit hebt.
Hij raad me zoiezo een zadel met boom aan voor langere ritten dan een kwartier.

Misschien dan toch een wintec cair?? hmm

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:24

Ik denk inderdaad dat je eens een wintecje moet gaan proberen! Bomen kun je verwisselen etc. Zou het wel even laten passen!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:36

Wat is het verschil tussen Cair en Flair? Er is geen verschil. Allebei werken ze met lucht. De Cair kan verder niet aangepast worden, de Flair wel, met een pompje. Cair is in Australie ontworpen, nadeel is dat de Cair bij een bewaartemp. van onder de 5-10 graden hard wordt. Is niet handig in de winter. Wanneer de Cair boven deze temp. bewaard wordt is er geen probleem met een uurtje rijden. De Flair heeft hier geen last van.

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 21:36