thorowgood t4 endurance versus t4 high Wither

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

thorowgood t4 endurance versus t4 high Wither

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 08:27

Voor een sportief gebouwde fjord met korte rug zijn we op zoek naar een goed passend boomzadel , we komen steeds heel erg in de buurt maar net niet. Deze fjord heeft een zeer smalle bouw. Voor onze andere fjord past de high wither erg goed.

We hebben inmiddels geprobeerd :

Anky
Rossner
Wintec
Kent and masters
Kentaur
en nog wel wat meer.....

Bij alle zadels hetzelfde probleem, de kussens moeten wel groot, zoals bij de Thorowgood High Wither maar het tussenkanaal is allemaal te breed aan de achterkant.

Er komt 1 zadel ontzettend dicht in de buurt en dat is de Thorowgood T4 of T8 en dan de high wither alleen de achterkant komt toch weer iets te laag en heeft net niet voldoende afstand. Nu vond ik hier op bokt ook iets over de Thorowgood Endurance.

Heeft iemand ervaring met dit zadel? en is er misschien iemand zo lief om de afstand van het tussenkanaal op te willen meten met ook nog een foto van de onderkant ( kussens) erbij? Of weet iemand misschien een online winkel waar je dit zadel kunt bestellen om te proberen/testen?

Heeft dit zadel een iets smaller tussenkanaal als de andere thorowgoods maar wel dikkere kussens?

Geen van de zadelmakers heeft ze hier op voorraad. Maar ik zou hem wel heel graag even proberen.

Mungbean

Re: thorowgood t4 endurance versus t4 high Wither

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:32

Dit is een topzadeltje in goede prijs/kwaliteit verhouding voor arabier-type paarden (ik verkoop ze vrij regelmatig).
Hogere schoft, brede schouder en kort rugje.
Het kussenkanaal is vrij wijd en de kussens zijn relatief hoog.
Bij een smallere haf wil het ook wel eens passen, bij een fjord heb ik het nog niet uitprobeerd.
Bij dit zadel is echter het kopijzer langer dan bij de cob-zadels en daardoor minder geschikt voor tonnetjes.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:36

Ik lees even mee, ben naar dat precieze zadel opzoek, maar mag het nergens zelf passen of door mijn eigen zadelpasser laten passen en weer terug brengen. Erg lastig zoeken dus..
Ik heb zelf contact gehad met ruitershop pas de deux, deze konden het zadel wel bestellen weet ik in ieder geval, wellicht willen ze het ook opsturen.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 08:50

ooh haha jullie zijn snel,

ben zo nieuwschierig naar deze afstand , dit is een foto van de onderkant van de t4 endurance

Het gaat om een super slank en smal gebouwde fjord...de high wither komt eng dichtbij alleen zouden de kussen een poepie dichter bij elkaar moeten staan

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 17-06-12 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 08:54

Ik heb er net 2 op proef gegeven helaas en kan het nu daarom niet meten, maar volgens mij is de afstand niet anders dan de gewone TG die je nu al hebt, behalve dat de kussens hoger en korter zijn.
De ligging is echter totaal anders, je zult hem dan echt even moeten proberen.
Hij is namelijk ook veel 'rechter' dan de high wither.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 08:58

zou ik hem bij jou op proef kunnen misschien kunnen proberen? uiteraard tegen een borg.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 08:59

dat zou dan toch eigenlijk perfect moeten zijn gezien de kussen wat dikker en korter zijn.....

zouden we dan eindelijk aan het einde van deze zware uitdaging van zadels komen?...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 09:11

Ollytje schreef:
zou ik hem bij jou op proef kunnen misschien kunnen proberen? uiteraard tegen een borg.

Ik woon in Zwitserland, dus dat is lastig.
Ik kan me niet voorstellen dat niemand deze heeft in NL.
Green distance ook niet?

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:10

misschien kun je FHS Flevo horse Support zeewolde hier op bokt even een berichtje sturen zei heeft thorowgood zadels, ze heeft voor mij een TG T4 cob dressage aangemeten. zij heeft er echt verstand van en kan ze misschien voor je bestellen! succes!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:51

ik heb een T4 endurance maar ben pas dinsdag weer op stal. Zou hem dan evt even op kunnen meten. Mocht je in de buurt wonen zou je hem ook wel even mogen passen. Voorboogje is verstelbaar net als bij de wintec.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 11:35

Hoi Natascha, we hebben het zadel voorgelegd aan onze zadelpasser. Hij verkoopt ook Thorowgoods maar kende deze variant niet. Hij zou navraag doen over het zadel voor ons, hij dacht als hij de kussens van de high Wither op zou vullen/iets dikker zou maken dat we er ook zouden zijn. Maar als dit zadel van zichzelf de zelfde kussens heeft alleen dan iets dikker en iets korter dan zou het nog mooier zijn gezien we een 17,5 inch nodig hebben. Waar woon je precies dan zouden we het idd even kunnen proberen. Ik zie net dat je in de buurt van Chaam zit, wij wonen in groningen dus dat wordt net ff iets te ver....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:24

Hij is trouwens ook bekend onder de naam Gill Thomas Zadel.
Misschien dat je dat meer opleverd met zoeken.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:34

Sizzle schreef:
Hij is trouwens ook bekend onder de naam Gill Thomas Zadel.
Misschien dat je dat meer opleverd met zoeken.

Dat moet Jill Thomas zijn ;).
Ik heb zelf deze uitvoering voor mijn arabiertje met niet al te lange rug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:40

Oeps, typo :D

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 21:49

onze eigen zadelmaker heeft hem besteld, idd de kussens zijn korter en dunner. ben heel benieuwd hoe ie bevalt op onze slanke fjord