Hi,
Bij het passen van een zadel is het belangrijk dat de wijdte van de boom, overeenkomt met de vorm van de rug van je paard.
Je kunt dit enigszins controleren door naar de rug van het paard te kijken met het zadel erop ter hoogte van de voorzijde van het zadel.
De 'tubing' van het zadel moet dezelfde hoek hebben als de verticale lijn van de rug achter het schouderblad.
Je kunt dat ook voelen als je je hand onder het kussen doorhaalt. Het zadel moet dan overal onder de boom evenveel drukken.
Verder mag het zadel niet voorbij de 18e borstwervel komen.
Natuurlijk moeten de kussens zacht en egaal gevuld zijn zonder bobbels. Als je je hand over de kussens haalt en enigszins druk, kan je dat goed voelen.
Door het zadel aan de onderzijde van achteren én van voren goed te bekijken, kun je zien of het zadel gelijk gevuld is.
Het feit dat jouw zadel zo ver zakt dat je nog maar 1 vinger ruimte hebt ter hoogte van de schoft als je erop zit, is echt te weinig. Ga je deze ruimte dan nog eens opvullen met een bontje, dan blijft er niets over en wordt de druk van jouw gewicht meteen op de wervelkolom van je paard voelbaar. Dit soort onderleggers moet je eigenlijk nooit gebruiken, want ze maken je zadel alleen maar krapper.
Voor een paard met hoge schoft zijn speciale modellen leverbaar. Ik verkoop zelf Thorowgood en Kent & Masters en die zadels doen het heel goed op een paard. Via mijn website vind je een link naar de website van de fabrikant en kun je alle modellen zien.
Een echt goede zadelpasser is betrouwbaar en heeft het beste met jouw paard voor. Een niet passend zadel verkopen en het paard letterlijk met een probleem opzadelen is wat mij betreft onbehoorlijk.
Mocht je nog meer vragen hebben, pb gerust.
Succes!
Caroline Janssen Hardam
Flevo Horse Support