Heb hem niet gekocht om te rijden aangezien hij op pensioen is, maar gewoon wat rustige bosritjes, het lijkt me heerlijk

Dus vandaag er eens opgestapt (zie ook [VVDD] En dan heb je ineens 2 rijpony's ) en het ging op zich best goed, al werd ik wel wat probleempjes gewaar. Het zit namelijk zo: pony is een ex-manègepony die zowat heel z'n leven op de manège heeft gelopen en daar altijd met een pessoa is gereden die ook nog eens op het laatste gaatje vast zat. En dan kom ik af met mijn ideaal beeld van bitloos, gewoon simpele sidepull, komt wel goed. Naja, echt goed kwam het toch niet

Hij luistert op zich wel best, hij richt zich op mij en we doen heel veel op stem, maar ik denk als er eens een echt wat gebeurd (wat in het bos zomaar kan gebeuren, je weet nooit wat er in de bosjes zit

Nu zit ik me dus af te vragen .. is het realistisch van mij om bitloos te (blijven) rijden? Gaat de reactie op de hulpen nog beteren? Is dit gewoon veel oefenen en komt het dan wel goed? Dat hij gewoon even door z'n oude patroon moet? (al is hij al een aantal jaar niet meer echt bereden, dus op dat gebied.. ). Of kan ik er beter voor het gemak en de veiligheid een bitje inhangen? En wat voor bitje dan? Of misschien zit de oplossing wel in een ander soort bitloze optoming? Welke zou duidelijker zijn met betrekking tot sturen? (in combinatie met zit-en beenhulpen, uiteraard

Het is dus niet dat ik niet wíl eraan werken, maar als dat betekent een jaar bakhobbelen terwijl we met een bitje gewoon met los contact naar buiten kunnen, dan heb ik toch wel snel gekozen

Wat zouden jullie doen? Nog een tijdje proberen? Of de tijd er niet insteken? Of eens zien hoe die het met bit doet? (als die dan hetzelfde reageert kan ik net zo goed bitloos blijven