Met bit, zonder bit, wie helpt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met bit, zonder bit, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:54

Vandaag is het kwaad geschied, ik heb op mijn nieuwe pony gereden 8-)
Heb hem niet gekocht om te rijden aangezien hij op pensioen is, maar gewoon wat rustige bosritjes, het lijkt me heerlijk :D En hij vindt het bos ook wel wat, dus dat gaan we doen :)

Dus vandaag er eens opgestapt (zie ook [VVDD] En dan heb je ineens 2 rijpony's ) en het ging op zich best goed, al werd ik wel wat probleempjes gewaar. Het zit namelijk zo: pony is een ex-manègepony die zowat heel z'n leven op de manège heeft gelopen en daar altijd met een pessoa is gereden die ook nog eens op het laatste gaatje vast zat. En dan kom ik af met mijn ideaal beeld van bitloos, gewoon simpele sidepull, komt wel goed. Naja, echt goed kwam het toch niet :')

Hij luistert op zich wel best, hij richt zich op mij en we doen heel veel op stem, maar ik denk als er eens een echt wat gebeurd (wat in het bos zomaar kan gebeuren, je weet nooit wat er in de bosjes zit :P ) dat ik toch met een probleem zit :+ Ik had namelijk totaal geen stuur .. Stappen & stoppen ging nog best (al ging dat stoppen ook niet elke keer van harte), maar dat sturen ... Je merkt gewoon heel goed dat de pony heeft geleerd om alles vast te zetten (kaak, hals) en gewoon als een blok beton toch te lopen waar je naartoe wil. Met momenten kon ik vrij goed opvangen, met andere momenten dan weer totaal niet ..

Nu zit ik me dus af te vragen .. is het realistisch van mij om bitloos te (blijven) rijden? Gaat de reactie op de hulpen nog beteren? Is dit gewoon veel oefenen en komt het dan wel goed? Dat hij gewoon even door z'n oude patroon moet? (al is hij al een aantal jaar niet meer echt bereden, dus op dat gebied.. ). Of kan ik er beter voor het gemak en de veiligheid een bitje inhangen? En wat voor bitje dan? Of misschien zit de oplossing wel in een ander soort bitloze optoming? Welke zou duidelijker zijn met betrekking tot sturen? (in combinatie met zit-en beenhulpen, uiteraard ;) ).

Het is dus niet dat ik niet wíl eraan werken, maar als dat betekent een jaar bakhobbelen terwijl we met een bitje gewoon met los contact naar buiten kunnen, dan heb ik toch wel snel gekozen :+ Ik heb niks tegen bitloos, ik heb al jaren niet meer met bit gereden, maar deze pony is wel altijd met een zwaar bit gereden, op een manège, en hij weet dus z'n kracht te gebruiken. En misschien is een bitje gewoon duidelijker? Dat is namelijk het enige wat hij kent, die druk op de neus is toch weer nieuw.

Wat zouden jullie doen? Nog een tijdje proberen? Of de tijd er niet insteken? Of eens zien hoe die het met bit doet? (als die dan hetzelfde reageert kan ik net zo goed bitloos blijven :+ ). Of een ander soort bitloos iets? Of ...?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:58

Je zou de zwaarte van het bit kunnen afbouwen en zo rustig aan over schakelen naar bitloos. Dus dat je bijvoorbeeld een watertrens neemt die hetzelfde mondstuk heeft als de pessoa. Als hij daar weer zacht op reageert kun je een combinatie van bitloos en met bit gebruiken dan rustig het bit afbouwen. De tijd zal het leren of dit te doen is voor hem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:59

Als de pony al stuurloos is dan gaat een bit je waarschijnlijk niet helpen.
Dit is de eerste keer dat je er weer op gezetten hebt dus voor nu oefenen en kijk dan over een maandje of 2 verder. Zit er veel verbetering in of niet. Moet geen probleem zijn om over te schakelen je moet het alleen wel op de juiste manier doen.
Het is toch niet meer dan normaal dat een pony die al jaren niet echt serieus is gereden kun je niet veel verwachten je zult het terug op moeten bouwen.

magda_90

Re: Met bit, zonder bit, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:01

Als aanvulling op mijn bericht, rijtechnisch zal er ook zeker tijd in gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:05

Dank jullie wel :j
Iets als dit is natuurlijk altijd moeilijk via internet. Ik besef inderdaad wel dat niet alles perfect zal gaan, en dat er terug opgebouwd moet worden. Alleen reageert hij zo .. afgestompt? Toen ik aan het rijden was had ik echt het idee van "hmm, je merkt wel dat er jaren met een zwaar bit is gereden". Bv. als ik naar rechts wilde en hij wilde liever rechtdoor dan zette hij zich gewoon van z'n mond tot aan z'n schoft vast, zo leek het wel, gewoon 1 blok beton, totaal geen reactie. Uiteindelijk kreeg ik hem dan wel naar rechts, maar of dat de schoonheidsprijs verdient .. := :+

Dus dan vraag ik me af wat beter is .. bitloos blijven oefenen en af en toe er serieus aan moeten sleuren (ik zeg het nu heel extreem maar het zat er met momenten niet ver naast := ) en hopen dat dit gaat beteren. Of (tijdelijk) een bitje erin en een stuk fijner kunnen rijden (misschien werkt dat ook wel helemaal niet natuurlijk :+ ). Of misschien gewoon een andere bitloze optoming, misschien zit daar ook een optie. Snappen jullie wat ik wil zeggen? (maar nogmaals: het blijft moeilijk uit te leggen via internet := ).

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:12

hmmm moeilijk, je zou kunnen kijken wat een simpel bitje doet maar aangezien dat hij al die jaren niet met het simpelste bit is gereden en daar vast een rede voor was, heb je kans dat een simpel bitje ook niet veel doet.
ik zou heel goed bedenken wat je met je pony wil en waar je hem eigenlijk voor gekocht hebt, en ik denk zomaar dat dat dus niet een hele tijd oefenen in de bak is omdat je graag bitloos of maximaal met een simpel bitje wilt rijden.
grote kans dat de enige veilige manier om in het bos te rijden met evt een los teugeltje toch dat pasoabit is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:13

Kun je niet eens een filmpje maken want ik ben erg benieuwd eigenlijk.
Maar kun je een instructeur niet eens vragen om mee te kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:19

Zo ging hij dus door het leven (vond toevallig nog een oude foto :Y) )
Afbeelding

@ barbar : ik weet niet of er ooit echt een reden is geweest .. Ja, hij was niet de makkelijkste, maar je hebt af en toe paarden met karakter :+ Nadeel van die manège is van zodra een pony iets of wat een eigen mening heeft gooien ze er maar een pessoa in, want de kinderen moeten hem wel kunnen (in)houden natuurlijk ... Voor zover ik nog met hem wil rijden zal dat inderdaad voornamelijk in het bos zijn :j Gewoon rechtuit wat stappen, eventueel een drafje, niet teveel. Heel veel bakwerk is sowieso toch niet mogelijk want z'n pootjes zijn ook niet meer wat ze moeten zijn :(:) Hij is gewoon beetje oud & versleten, maar hij wil nog wel dingen doen, alleen zal dat niet meteen bakwerk zijn gok ik zo, dat heeft hij wel genoeg had in z'n leven :+

@ Tigra : kan wel kijken of ik een filmpje kan maken :j Zal niet voor meteen zijn want ik ga hem niet elke dag rijden en heb dit weekend sowieso weinig tijd, maar misschien volgende week ergens ;) Heb op dit moment geen instructeur omdat ik zelf pas net terug erop zit. Kan wel vragen aan mensen op stal, maar of dat gaat meehelpen .. Waar moeten ze dan precies naar kijken?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:35

Kijken hoe het paard reageert en hoe jij het paard rijdt.
Het is wat lastig uit te leggen maar doorgaans wordt op een manege geleerd dat paarden met het bit/teugels gereden moet worden. Terwijl veel paarden erg goed op zit en benen reageren van nature, dus hoe geef jij dat door aan het paard doe je genoeg met je zit en benen, reageert het paard er wel een beetje op of niet. Als hij ook maar een klein beetje reageert is dit heel goed uit te bouwen en "uit te leggen" aan het paard wat je wil. Doorgaans is het vooral met een paard wat altijd "hard" gereden is juist het beste om opnieuw te beginnen om ze gevoelig te maken ik vindt persoonlijk niet dat je dit zou moeten oplossen door eerst terug naar een scherp bit te gaan en dan afbouwen. Zeker gezien het paard al een tijd niet echt meer gereden is kun je in het voordeel gebruiken om opnieuw te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:44

Ik merk inderdaad wel dat hij best goed op benen en zit reageert en ik moet toegeven dat ik dat op momenten van nood nogal eens vergeet te gebruiken *oeps* Dus misschien zit inderdaad wel de oplossing, echt erop letten. Misschien moet ik een instructeur zoeken die me daarbij kan helpen en me eraan kan herinneren.

Ik wil ook liever niet met bit, niet omdat ik wat tegen bitten heb maar omdat ik voor hem iemand wil zijn die het anders doet. Niet iemand die gewoon verder met hem gaat zoals vroeger. En als je ziet hoe hij jaren en jaren heeft gelopen vind ik het wel goed geweest...

Maar het moet kunnen natuurlijk, een jaar enkel in de bak gaat hem (en mezelf) ook niet blij maken natuurlijk. Is er misschien bitloos een andere mogelijkheid? Een sidepull is maar simpel natuurlijk, misschien zit daar nog een mogelijkheid?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:48

Citaat:
Nu zit ik me dus af te vragen .. is het realistisch van mij om bitloos te (blijven) rijden? Gaat de reactie op de hulpen nog beteren? Is dit gewoon veel oefenen en komt het dan wel goed? Dat hij gewoon even door z'n oude patroon moet? (al is hij al een aantal jaar niet meer echt bereden, dus op dat gebied.. ). Of kan ik er beter voor het gemak en de veiligheid een bitje inhangen? En wat voor bitje dan? Of misschien zit de oplossing wel in een ander soort bitloze optoming? Welke zou duidelijker zijn met betrekking tot sturen? (in combinatie met zit-en beenhulpen, uiteraard ).

Ik denk dat dit paard bitloos kan. :)
Je zult hem moeten leren los te laten, te reageren, inderdaad: het patroontje te doorbreken.
Je zult daar zelf héél consequent mee moeten omgaan, dit paard moet gewoon opnieuw opgevoed. Dat heeft vrij weinig met optoming te maken. Je kunt daar op de grond een start mee maken en dit onder het zadel verder oppakken. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:50

Zou best kunnen dat het helpt om een andere te proberen maar ben niet helemaal thuis in de bitloze optoming als ik er mee rijdt is dat met een simpel touwhalster en verder niet. Dus daar kan ik niets over zeggen maar het valt te proberen. Maar als het paard nu eigenlijk al goed reageerde op je zit en benen zou ik daar eerst mee verder gaan. Mijn paard helpt met er wel aan herinneren als ik teveel in de mond zit in ieder geval zodra ik haar loslaat is ze er weer maar ga ik teveel tegen houden dan gaat ze er alleen maar tegen vechten. Als zij er bijvoorbeeld vandoor schiet en ik laat los wordt ze rustig ga ik te veel te druk nemen nou dan kom ik nergens meer. Denk dat dat vooral belangrijk is op de momenten dat jij vergeet om je zit en benen te gebruiken zal je automatisch wat meer spanning krijgen in je lijf je paard houdt vast maar jij houdt ook vast, probeer los te laten op de momenten dat het niet gaat dat kan echt een wereld van verschil maken. Spanning breng je heel makkelijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:07

Dank jullie wel :) Ik ga zeker nog blijven proberen :j
Ik ga wel volgende keer eens het touwhalster proberen, dat gebruik ik ook met grondwerk en dat heeft een heel andere manier van rijden/inwerken, terwijl een sidepull toch meer het bitgevoel nabootst zeg maar (door aan de zijkanten te zitten). Misschien is iets heel anders wel de oplossing, wie weet :) Ik moet ook geen prachtige dressuuroefeningen kunnen rijden, maar als ik links wil is het wel handig dat hij links gaat en niet rechtdoor :+

nouscha_sara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:45

ik heb je andere topic gelezen, en daar lees ik dat je veel grondwerk doet. (parelli ?) ik zelf ben nu bezig met een pony te beleren,en dat doe ik bitloos(uiteindelijk moet ik wel met bit gaan rijden ivm wedstrijden) maar voordat ik erop stapte heb ik heel veel parelli met haar gedaan. ik ben van mening dat ieder paard bitloos kan, doe veel grondwerk en dan komt het wel goed ! succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:00

Okee, even in de categorie outside the box: is het niet een ideetje om te werken met neck reining inderdaad of anders iets van een stokje/zweepje/stick op z'n schouder of hals? Dus stick tegen z'n rechterschouder = je moet naar links?

Moet je natuurlijk wel weten of hij geen zweepjestrauma heeft uit het manegetijdperk :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:07

TS ik denk gewoon dat eerst moet kijken hoe de pony is met bit, desnoods met zo'n pessoabit.
Mijn gevoel zegt dat hij niet goed weet wat jij bedoeld en wat er van hem verwacht wordt. Persoonlijk zou ik in de begin fase zowel met bit als je sidepull rijden. En altijd eerst je hulp op de sidepull geven en daarna op het bit. En na x aantal tijd de "sterkte" duidelijkheid van de hulpen op het bit afbouwen.
Je pony moet leren wat hij moet doen, het bit kent hij (ook al is het misschien niet op de juiste manier)

succes!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:09

Ik weet niet of je een kaptoom hebt, maar als je er eentje hebt, kan je die integreren in je normale hoofdstel. Dan kan je de kaptoom als sidepull gebruiken en heb je het bit om te gebruiken bij de gevallen dat hij doordramt op de sidepull. En dan langzaam bit afbouwen en steeds meer alleen op het kaptoom gaan doen.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:12

Wat ook een goede kan zijn, is rijden met bijv. een touwhalster/kaptoom, en daar een westernachtig hoofdstelletje met een bitje bij om te doen. Dan heb je dus 2 teugels en 2 manieren om te stoppen, maar kun je in principe het bitje los laten hangen. Zodra je er dan 100% vertrouwen in hebt kun je het bitje weglaten en ben je toch veilig de weg op geweest. :) Wel uitkijken dat het touwhalster (als je die kiest) niet gehinderd wordt door het hoofdstel en dat er niks gaat schuren.
Laatst bijgewerkt door Candace op 15-06-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:12

Haha dat Maaike_Indy zegt dus!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:17

http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=07 hier vind je alles over bitloze optomingen, je kunt ze daar ook lenen.

Maar persoonlijk zou ik er gewoon een bit in hangen en kijken hoe dat gaat, moet je een beestje van die leeftijd en met die achtergrond die verandering nog aandoen voor zo af en toe een keertje boshobbelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 17:53

Fijn dat er zoveel verschillende antwoorden komen, blijkt mijn twijfel toch niet onterecht :))

@ nouscha_sara: ik ben er ook van overtuigd dat elk paard bitloos kan opgeleerd worden, maar dit gaat om een pony van nu 20 jaar die zowat heel z'n leven zoals op de foto in dit topic heeft rondgelopen, met elk uur een andere ruiter op z'n rug ... Dat maakt het wel een stukje ingewikkelder heb ik het idee ...

Een kaptoom heb ik niet, maar wel nog een biothane-hoofdstel .. alleen volgens mij geen bithangers .. Heb wel nog de rambo micklem, die zou ook met bit moeten kunnen, maar dat is die wat ik nu gebruik waar hij zo zwaar op reageert.

Ik ben op dit moment voor een hele andere werking, dus zeg maar touwhalster met neckreining, iets in die aard, kijken hoe hij daar op reageert. En als dat geen verschil maakt misschien toch gewoon met bit, ik ben er nog niet uit .. :+

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:02

Ik heb ook een ex-manege pony die op het onderste gaatje van de pelham werd gereden. Maar geen haar op m'n hoofd dat ik ooit van m'n leven bitloos met hem naar buiten ga. Ik rij nu met een ongebroken bustrens, en daar doet ie het goed op. Maar bitloos, daarmee stel ik hem echt de vraag 'wil je naar me luisteren' en als hij daar 'nee' op antwoord, ben ik het sigaartje... Want dat KAN hij met een bitloze optoming.

In de bak heb ik een hele tijd bitloos gereden tot ik een ongeluk heb gehad(mede dankzij de afwezigheid van een bit), daarna een hele tijd gestopt (weer met bit gereden) en laatst voor het eerst weer met touwhalstertje gereden... Dat gaat weer goed en dan zie ik het nut van een bit in de bak ook niet.

Dus mijn tip is, voel je je niet veilig? Niet doen. alleen als je je echt 100 procent veilig voelt en weet dat je de controle heb, dan pas kan je naar buiten met een bitloos dingetje. Desnoods doe je een heel simpel bitje in met alleen een kopstuk en bakstukken en stuur je in principe gewoon met een touwhalster. (dus met 2 teugels)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:08

Een pony die met zoveel ijzergeweld en met zo enorm veel krachten en pijn in z'n mond gewend is bereden te worden, is in principe levensgevaarlijk om daar op dezelfde manier mee door te gaan. Géén bit is dan de beste optie. Terug naar de basis; vertrouwen, zachte, subtiele hulpen en een pony die graag en zonder pijn (/ervaring of -verwachting) met je meewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:18

Ik denk dat ik het met je eens ben Vilar.
Iets zegt in mij ook dat ik hem niet wil aandoen hoe het was, ik moet daarom nog niet met harde hand rijden maar gewoon dat bit alleen al, ik denk dat dat iets bij hem gaat oproepen van "eh, neen, ik wil niet". Alles wat ik nu met hem doe is op basis van vertrouwen, we zijn helemaal opnieuw begonnen en ik voel echt dat hij met mij meewerkt en wil meedoen en op mij vertrouwt. Dus dat vertrouwen wil ik ook niet beschamen. Ik had bv. nooit gedacht dat ik er zo makkelijk zou kunnen opkruipen en zou kunnen rijden. Ok, het stuur gaat niet heel schitterend, maar daar valt aan te werken. Gewoon dat het mogelijk is zonder meteen verzet en rare toestanden (hij is dan ook nog eens blind geworden aan 1 oog), dat is al super .. Dus ik wil dat gevoel liefst vasthouden en niet terug naar vroeger in zijn ogen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:24

Zo'n pony moet je naar mijn bescheiden mening niet gelijk "voor de leeuwen" gooien, door nu te veel te verwachten; de pony zelf heeft een aardig "hardmondig" verleden, je kunt naar mijn inzicht nu niet ineens bitloos gaan, hoe geweldig dat IN THEORIE ook mag zijn: deze manege-veteraan heeft recht op een geleidelijke overgang.
Ga eerst eens op een dubbelgebroken vriendelijke D- of Kneveltrens rijden in de juiste maat over, zie eens hoe daarop wordt gereageerd.
Voor de pony zal het knap wennen zijn.
Dat hij zo gewend zou zijn op zit en beenhulpen hou ik persoonlijk voor ongeloofwaardig: anders had men er geen Passoa ingehangen.

Mogelijk onderschat jij enigzins het feit dat de pony zich "veilig" is gaan voelen, door de gewenning aan de drukl (van het bit) op zich, aan dit soort hard-in-de-mond gebeuren. Jij wil hem graag het tegenovergestelde laten meemaken:bitloos.
Maar ik hoop dat je begrijpt dat deze pony een overgangsfase makkelijker vindt, wellicht kan hij bitloos op dit moment ook nog helemaal niet aan.

Dit moet je stap-voor-stap aanpakken, niet alleen qua bit-optoming, maar zeker ook qua rijstijl.

Naar het uiteindelijk ideaal van jou, kun je ook beter aan de longe toewerken, met steeds "iets minder bit" dan door er meteen op te gaan zitten en te verwachten dat hij dat zonder bit een OPLUCHTING vindt, hij vindt het zelf waarschijnlijk ENG.

Geleidelijkheid en stap voor stap, niet gelijk alles willen, waarom meteen naar bitloos naar buiten?

Eerst rustig aan naar bitloos (als je dat per se wil) in de bak toewerken.

EDIT: ik lees dat de pony ook nog blind is aan 1 oog?
Gooi hem dan zeker niet opeens bitloos, maar bewandel de weg der geleidelijkheid!
Dan zal er zeker veel plezier en succes met deze pony te behalen zijn.