Opzoek naar een ander zadel voor breder tuigpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Opzoek naar een ander zadel voor breder tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 07:44

Gisteren is de bom gebarsten, mijn dressuurzadel gaat eruit!!!

Hoe of wat ga ik even niet over in detail, maar ik ben het kreng meer dan zat.
Momenteel ga ik dus voorlopig met mijn reserve zadel rijden. Is een veelzijdigheidszadel die we vooral voor buitenrijden gebruiken.
En ondertussen wil ik op zoek naar een passend en goed zadel.

Dus wat ik zoek is het volgende:
- Een dressuurzadel
- Met aardig wat wrong om goed stevig te kunnen zitten.
- Het zadel moet voldoende breed zijn (ze heeft nu een Euroriding Titan boommaat 4 en ik denk dat misschien een maatje groter nodig gaat zijn) dus minimale boommaat 34 misschien zelfs groter!
- Zitmaat minimaal 18" (maar 18,5" of misschien 19" zou ook wat zijn, mits Sharonne daar genoeg ruimte voor heeft natuurlijk)

En dan last, maar zeker not least:
- Een goede zadelmaker die ter plaatse komt om te passen en/of het zadel aan te passen.

Ook op maat gemaakte zadels zou een optie zijn.
Mits natuurlijk een beetje normaal geprijst.

Cyruss_

Re: Opzoek naar een ander zadel voor breder tuigpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:45

Waarom laat je een goede zadelmaker niet gelijk ter plaatste komen met wat zadels?
Dan kun je gelijk passen, zitten en kijken wat voor jou en je paard het fijnste is.
Alle dingen die je nu opnoemt in dit topic ook gewoon voorstellen aan de zadelmaker, kan me niet voorstellen dat een goede zadelmaker niets in huis heeft voor je. Daarbij weet je dan zeker dat je geen 'rotzooi' koopt of voor onverwachte kosten komt te zitten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:47

Wellicht is het een idee om een advertentie te plaats op Marktplaats en de Boktmarkt.
Uiteraard wel altijd een zadelmaker bij laten komen, of zorgen dat je het zadel mag passen van de verkoper.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:25

Cyruss_ schreef:
Waarom laat je een goede zadelmaker niet gelijk ter plaatste komen met wat zadels?
Dan kun je gelijk passen, zitten en kijken wat voor jou en je paard het fijnste is.
Alle dingen die je nu opnoemt in dit topic ook gewoon voorstellen aan de zadelmaker, kan me niet voorstellen dat een goede zadelmaker niets in huis heeft voor je. Daarbij weet je dan zeker dat je geen 'rotzooi' koopt of voor onverwachte kosten komt te zitten.

Niet alle zadelmakers/zadelpassers hebben breedere zadels (denk ik), dus ik wil mij orrienteren wat de mogelijkheden zijn. Wat voor zadels zijn er voor toch wat breedere paarden. Veel zadels houden namelijk op bij boommaat 4/ 34. En ik weet niet of dat wel zo goed past.
Daarnaast staat er laatste vraag in mijn OP de vraag naar een goede zadelmaker.
Ik ben dus wel degelijk van plan een zadelmaker te laten komen, maar ben dus ook op zoek naar een goede zadelmaker die zadels heeft die aan mijn "eisenlijstje" voldoen.

Ik wil overigens een nieuw zadel of een hele goede tweedehands, maar dan wel gepast door een goede zadelmaker/passer.
Ik ga dus niet via boktmarkt of marktplaats op zoek. (daar staan uberhaupt weinig zadels op die aan mijn eisen voldoen)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:11

Niet alle zadelmakers hebben dat, maar daarom kan je het beste gewoon even bellen. Meldt wat je nu hebt en dat dat niet goed past. Ze weten vaak wel welke zadels ze in huis hebben en dan is de afspraak zowel voor jou als de zadelmaker een stuk gerichter.

Voor mijn oude Haffie had ik ook een zadel nodig. Het zadel van mijn paard, 18" en boommaat 34 was voor haar te lang en te smal. Dus naar Daaleman gereden (zit hier 20 min. rijden vandaan) en het verhaal uitgelegd.
Hij had toevallig nog een 17" County zadel liggen in boommaat 36. Die gereserveerd en een paar dagen later met een vriendin en mijn Haffie die kant op gereden en toen had ik voor € 350,- een goed passend, goed tweedehands zadel voor haar.

Succes!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:30

Massimo heeft veel boommaten. ;)

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:37

Ik heb voor mijn tuiger onlangs een nieuw zadel gekocht. Een stubben genesis die speciaal voor hem aangepast is. Zit heerlijk voor mij en voor mijn paard :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 05:42

taverno schreef:
Massimo heeft veel boommaten. ;)

Ja die staat ondertussen op mijn lijstje.

MSFC ofziets heeft ook grotere maten.

Nu zag ik dat Kentaur de boommaten van 1 tot 5 liepen, misschien dat ze daar een 4 of 5 van past. Ligt er denk ik aan hoe die vallen.

Ik kreeg een PB dat Kent en Masters ook een mogelijkheid zou kunnen zijn.
Die hebben een aanpasbare boom.

Ik heb al een zadelmaker gevonden die dan Massimo en Kentaur heeft.
En nog een ander die Massimo en MSFC heeft.

Wil mij in ieder geval eerst goed oriënteren. Want wil nu gewoon echt een goed passend zadel.

janssenf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 05:53

volgende week zondag organiseren wij een gratis inloopochtend over ondermeer de Massimo, de MSFC en de Deuber zadels. Daarnaast wordt er veel informatie gegeven over het aanmeten van zadels en de verschillende boomsystemen en zullen veel zadels gedemonstreerd worden en kun je (als je wil) ook uitproberen. kijk voor meer informatie op http://www.equimaro.nl/zadels/zadelserv ... nd-zadels/ , misschien een goede manier om je te oriënteren?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 06:52

Ik had van bokker Melrovers daar een PB van gehad.
Helaas ben ik dat weekend verhinderd, wat ik dus wel erg jammer vind, anders hadden we zeker de reis naar Diessen gemaakt om te komen kijken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:44

Ik heb voor mijn haflinger Karin Boer Zorro's Zadelservice laten komen (www.zorzas.nl).
Zij heeft MSFC's, Kent & Masters, maar ook andere merken (2dehands, inruil).
En zit in Zuid-Holland.

Ik ben zelf van Massimo naar een MSFC zadel overgestapt. Bevalt heel goed.
Nou is mijn haf van boommaat 36 naar MW gegaan en valt dus nu binnen de standaard maten.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 07:24

30 juli komt de zadelmaker.
Hij gaat eerst naar mijn huidige zadel kijken en dan eventueel naar andere oplossingen.
Ben erg benieuwd.

Hij heeft Massimo zadels nieuw en kentaur.
Dus hopelijk past er iets.

Als dat niets word, denk ik dat ik misschien naar een Fryso zadel ga kijken. (die had ook zadels voor breede en ronde paarden)
Maar die zijn weer van een iets hogere prijscategorie. (wil best geld uitgeven voor een goed zadel, maar als het iets minder kan is dat toch wel fijn :o )

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:49

Zadelmaker is geweest. Was zeer verhelderend.

Hij heeft mijn huidige Dressuur zadel helemaal kunnen aanpassen op mijn paard. Dat had ik echt niet meer verwacht.
De voorste singelstoot is verpaatst en de kussens opnieuw gevuld.
Daarna opnieuw gepast en natuurlijk even gereden en het lag echt helemaal beter.

Paard is wel scheefbespiert, maar dat vermoede ik al. Ook nog tips gekregen hoe dit aan te pakken.
We zijn al op de goede weg, maar we oefenen/ trainen nog even lekker door :P

Toen mijn veelzijdigheidszadel laten nakijken en daar heb ik afscheid van genomen.
Die kon hij niet aanpassen helaas.
Over drie weken komt de zadelmaker terug met vervangende zadels daarvoor.0

Ik ben echt super blij. Kan nu weer lekker rijden.
(zal wel wennen zijn, want ik heb twee weken zonder zadel gereden *LOL*)