Vorige week de zadelpasservice langs gehad en hij zei dat de boommaat klopte maar dat de vulling hard was,dus hij had er vertrouwen in om het zadel mee te nemen opnieuw te vullen, maar nu heb ik het zadel terug en hij knelt nog steeds dus dan zou je toch zeggen dat de boommaat niet klopt.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ons paard door de vorige eigenaar jaren met een te krap zadel is gereden,dus bij ieder naar gevoel gaan bij haar de alarmbellen al af.
Maar ik had het zadel zonder sjabrak op haar liggen en toen ik mijn hand onder de boom deed en zij liep voelde ik bij iedere stap een knellend gevoel op mijn vingers, dus als dat voor mij al niet prettig is na 1 rondje in stap,dan moet dat voor haar dan toch helemaal een onprettig gevoel geven.
Is er hier op bokt iemand die kan vertellen wat een prettig zadel is voor een paardje met schoft en hele gevoelige schouders?
Er ligt nu een Ainsley vanquard popular fit 3 17 inch op, boommaat 32 met terug gesneden kamer, maar ik zoek eigenlijk een zadel wat ook hoger ligt met genoeg ruimte bij de schoft.
Heel bekend verhaal, waarschijnlijk blijft jouw zadel ook niet mooi op de juiste plek liggen? KN was bij ons een goeie oplossing, alleen bleek achter niet perfect passens (schouders en schoft waren dus goed vrij), nu een Henri de Rivel, erg fijn zadel! Wat mijn inziens ook echt de oplossing was hierin is een "ouderwets"singelsysteem, dus geen ingebouwde voorsingel, dit lijkt toch echt voor sommige paarden teveel druk op de schouderpartij te geven.
Nou Princesj daar liep ik ook al aan te denken, dat de singel het zadel te strak naar voren trekt,want als het zadel los erop ligt lijkt het goed te passen en als we aansingelen dan gaat het knellen en het zadel schuift ook altijd naar voren.
Inderdaad precies hetzelfde probleem dus. De KN die ik had was een ouder zadel, ik weet dus niet hoe het met nieuwe zadels zit. Maar de Henri de Rivel is redelijk nieuw, deze heeft een systeem waarbij je zelf de plaatsing van de singelstoten kunt aanpassen. Misschien is dit ook voor jouw paard de oplossing!
Heb je misschien een duidelijke rug foto van jou paardje en misschien ook van het zadel,dan heb ik even een beeld erbij en kan ik misschien zien of het inderdaad voor Jente ook een goed zadel kan zijn. Heb er ondertussen al 3 liggen en steeds maar bij kopen wordt een beetje duur. Zadelpasser komt ook wel weer langs, maar die heeft alleen maar nieuwe Massimo's en die vindt ik een beetje duur.
Marjolijnvdh
Geplaatst: 15-06-12 09:17
De zadels met een ingebouwde voorsingel, een pointstrap of frontstrap, trekken idd veel zadels naar voren. Dit komt omdat de voorste singelstoot naar achteren wijst. Heb je dan een paard met een iets naar voren liggende singelplaats, dan wil de singel naar die plaats toe. Dus dan wordt het hele zadel meegetrokken naar voren. Wanneer dit zo is dan is de oplossing om de voorste singelstoot te veranderen en naar voren of naar beneden te laten wijzen. Vaak is dan het probleem opgelost. Dan ga ik er wel vanuit dat het zadel op alle andere punten past.
@marjolijnvdh kan dat makkelijk verandert worden bij een zadel, want naar mijn idee en die van de zadelpasser ligt het zadel verder wel goed. Maar ook een tip voor een ander merkdresuurzadel is welkom. Zal even een foto mee sturen van Jente.
Marjolijnvdh
Geplaatst: 15-06-12 19:35
Het is niet zo'n probleem om dit te vermaken. Dit moet wel door deskundig persoon gebeuren. Zadel moet meestal aan de voorkant losgemaakt worden en soms moet er wat vulling uit gehaald worden onder de wrongen. Wanneer de stoten dan de goede richting opstaan kan de vulling er weer in.
Het is wel erg moeilijk om de juiste pasvorm te beoordelen als je er op zit. Dan leun je toch iets voorover en geeft dus zelf meer druk op de voorboom. Van een foto is weinig af te lezen, voelen is zeer belangrijk. Succes.
ik had de foto ook meer gedaan om de bouw van ons paardje te laten zien en iemand misschien ook een paardje met dezelfde bouw heeft en een tip heeft welk zadel daar goed op past.
Ik zie dat je op Texel woont, geen idee wat daar aan zadelpassers/makers zit. Zoals ik het nu lees ligt het zadel inderdaad niet oké, maar dat is natuurlijk altijd lastig via internet.
Ik heb heel lang getobt met zadels voor mijn paard. Bij mijn paard knelde het ook altijd direct achter de schouder. Ik heb een vrij breed paard, en ben uiteindelijk overgaan naar de Massimo-trail. Hier ben ik heel tevreden over en geen knellingen meer achter de schouder. Maar inderdaad, Massimo is niet goedkoop. Mijn paard is na training (ik had de Massimo een half jaar) veranderd in zijn rug. Ik voelde dat hij niet goed meer liep. Zadelmaker erbij, gepast, zadelkussens aangepast dmv verwijderen en op andere plekken aanvullen van wol, en nog was het niet oké. Daarna heb ik een digitale meting laten doen. Dat heeft geholpen. Met de meting kon precies het probleempunt worden bepaald. Zadel is aangepast en paard loopt weer als een zonnetje.
Als je een zadelmaker/passer in de buurt hebt die digitale metingen doet, dan zou ik je dat echt aanraden. Maakt echt meteen het probleem duidelijk.