Bitloos kinkgekruist

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hannahtjen

Bitloos kinkgekruist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:17

Hey

Momenteel rijd ik met een sidepull. Gaat goed in de bak, maar ik heb iets te weinig te zeggen op wandeling.

Daarom had ik graag eens jullie ervaringen geweten van hoofdstelletjes van het kingekruiste type.
Wat zijn jullie ervaringen? Ik wil eerst wat meer info voordat ik effectief koop (zijn allemaal dure spulletjes anders).

Zoals dit hoofdstel (foto heb ik van ruitersportshop.com)
Afbeelding

Groeten H

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:54

hoi ik heb er zelf ook een , mijn paard is er erg braaf mee maar het ding laat niet goed genoeg los dus het blijft te strak om zijn mondje zitten als hij nageeft blijft het strak zitten hij snapt er dan niet zoveel meer van ik zou dus lekker op de sidepull blijven rijden

Sjolvir

Re: Bitloos kinkgekruist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:55

Geprobeerd, bleef hier hangen, vond hem dus te traag.
(en mijn pony vond dat ook)
Allicht dat er beter merk verkrijgbaar is dat wel heel snel released, maar niet die ik toen geleend had.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:59

ik zou idd ook niet voor kingekruist kiezen , ik rij zelf ook af en toe bitloos en heb zelf een kaakgekruisde , 1 van barefoot de syringa kan ook als sidepull gebruikt deze laat wel goed los

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 19:08

En als onderstaande ringetjes meer naar onder zitten ipv aan de zijkant, is de release dan niet beter?
(in het rood aangeduid), maar de vraag is dan ook, heeft het wel zijn effect nog??
Afbeelding
Kaakgekruist vind ik nogal heel veel druk hebben -> achter de oren, op de kaken, op de kin, en op de neus.(ik heb er natuurlijk geen ervaring in, maar het probleem is als je verschillende hoofdstellen wil proberen, moet je ze al bijna altijd eerst kopen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:47

Je kunt gewoon een aantal bitloze optomingen testen als je wilt :) Zie http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10

Ik ben zelf niet zo'n fan van de kingekruiste versies, inderdaad omdat de release vaak niet zo heel duidelijk is.

Bij een kaakgekruiste wordt de druk inderdaad anders verdeeld, maar als je jouw eigen theorie volgt: wat zou je zelf dan fijner vinden, dat de druk die jij op je teugels zet, allemaal rond de neus terechtkomt, of dat deze verdeeld wordt over een grotere oppervlakte rond het hoofd, waardoor de druk overal wat lager wordt en het bovendien ook duidelijker wordt voor het beestje wat je bedoelt omdat het signaal beter doorgegeven wordt :)

En daarbij dan nog: JIJ bent degene die de druk uitoefent en dus bepaalt hoeveel druk er op het hoofd terecht komt :j

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 12:06

Hey

Ja, tis niet makkelijk. Ik kan enkel maar oordelen van de meningen die ik op verschillende sites lees.
Maar die bruikleenservice lijkt me heel handig, daar zal ik wel eens voor kijken. Thx voor de tip!! :)

Maar stel nu: ik vraag om de kingekruiste versie en de kaakgekruiste versie te proberen. En dat 1 van die 2 soorten heel goed gaat. Je hebt ook zoveel verschillende merken daarin, of komt dat allemaal op hetzelfde neer?? Kingekruist is kingekruist in gelijk welk merk? Ook zoals de kaakgekruist, ook hetzelfde in alle verschillende merken?

Ik weet inderdaad dat een hoofdstel zo hard is als de ruiterhand. Maar als ze in de bossen met mij gaat lopen ipv ik met haar, wil ik toch wel iets te zeggen hebben. Ik wil beslissen hoe snel we gaan. Ik heb ook niet altijd de mogelijkheid om een 2e ruiter mee te vragen met een heel braaf paardje. (Mijne is nog jong (5j) maar ze moet ook alleen leren op wandel luisteren naar mij en niet racen als ze daar zin in heeft)

Groetjes

Wijziging: ik heb onderstussen een mailtje naar de site van de bruikleenservice gestuurd of het ook mogelijk is om de hoofstellen naar Belgie te sturen. Ik wacht dus even de reactie af. Spannend!! :D
Laatst bijgewerkt door Hannahtjen op 13-06-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:16

Er zijn natuurlijk wel wat verschillen tussen de verschillende merken en types, qua maatvoering, bevestiging, soort materiaal en verwerking daarvan....daar moet je wel rekening mee houden :j

Maar zoals bij de link die ik gaf, daar hebben ze verschillende merken en types en kun je dus de hoofdstellen testen die je aanspreken, en die te koop zijn :)

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 13:49

Dju, je moet je eerst lid maken om hoofdstellen te kunnen proberen.
Dus 20 euro lidgeld en verzendkosten heen en terug (is dan ook wat duurder omdat ik in Belgie woon).

Denk dat ik beter af ben om een 2e hands te kopen en te proberen.
En als het niet het goeie hoofdstel voor mijn paard is, het dan terug proberen te verkopen.

Jammer...

Bij deze, iemand van Belgie (tussen Aalter en Brugge (of er dichtbij)) toevallig een kingekruist of kaakgekruist hoofdstel te koop in maat COB of kleine FULL??
(liefst in de regio zodat we kunnen afspreken voor betaling en ophaling kopstuk, zo is de verkoper zeker van zijn geld en heb ik zeker het kopstuk in handen :D )

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:03

Ik heb er diverse gehad; die jij hebt, een barefoot, een indian bosal, een sidepul. Ik ben van allemaal nog niet helemaal fan geworden. In het gebruik vond ik die jij hebt toch het beste werken bij verschillende paardjes. De laatste die ik gebruikte was een kaakgekruiste van barefoot. Ik vind dat die dingen nogal omhoog kruipen bij het aannemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 07:19

Een bitloos hoofdstel dat omhoog kruipt heeft over het algemeen een neusriem die te los zit :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 08:53

pmarena schreef:
Een bitloos hoofdstel dat omhoog kruipt heeft over het algemeen een neusriem die te los zit :)

Nou, dat ben ik wel met je eens, alleen ik bedoel eigenlijk dat op de een of andere manier de bakstukken van die barefoot bol gaan staan. De neusriem blijft wel op zn plek. Ik weet dat je die altijd redelijk strak moet doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:53

Bakstukken gaan bol staan als je de neusriem omhoog trekt via de teugels :)

Of heb ik het verkeerde beeld voor me...? :)

Ik ben zelf sowieso geen liefhebber van die kruislingse optomingen, van een side-pull ook niet echt trouwens. Maar ze zijn wel verreweg het populairst :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:25

Nee dus, ik snap er ook geen barst van eigenlijk hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:54

de merothische neusriem released wel goed.
ook kingekruisd.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:26

Anoniem schreef:
de merothische neusriem released wel goed.
ook kingekruisd.

Heb je een voorbeeld van de merothische neursriem ? Mij zegt het zo niets.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:32

Levensgevaarlijk ding op dat plaatje TS!!! Niet kopen!! Ik heb hem gekocht een jaar terug en na twee maanden, tijdens een buitenrit, scheurde het leer bij dat vierkante dingetje net boven de neusriem. God dank dat mijn paard niet begon te rennen. Anders had ik hoofdstelloos op een vandoor gaant paard gezeten...... Ik had hem ook bij ruitersportshop vandaan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:07