Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe pony. Het is een jonge New Forest hengst. Ik heb hem net zadelmak gemaakt en na enkele keren rijden was het al snel duidelijk dat mijn zadel niet past. Ik ben dus op zoek naar een nieuw dressuurzadel. Of eerder; een ander dressuurzadel, nieuw is niet noodzakelijk.
Ik heb een zadelpasser laten langskomen en die bevestigde mijn vermoeden; De boom is te smal en het zadel knelt vooral bij de schouders. Vervolgens heeft ze enkele zadels gepast, maar geen enkele pastte hem helemaal perfect. De laatste, een Rossner, zat nog het beste, maar de boom was nog iets te smal, en het zadel 'wipte' bij het rijden. De zadelpasser lichtte me in dat het moeilijk ging worden om een perfect passend zadel te vinden. Mijn pony is namelijk héél kort, heeft een normale tot lage schoft, staat iets hoger aan de achterkant en heeft heel brede schouders. Herkent iemand dit soort bouw en aan welke zadels denken jullie? Mijn zadelpasser denkt nu aan Bates of eventueel Stubben.
Het zou een zadel moeten zijn dat niet in de hoogste prijsklasse valt, aangezien mijn pony 3 jaar is en nog enorm gaat veranderen qua bouw. Hij gaat nog iets groeien en zeker nog breder worden. Dus naar alle waarschijnlijkheid zal ik binnen een jaar weer opnieuw naar een ander zadel op zoek moeten, dan vind ik het enorm zonde als ik nu € 2000 aan een zadel moet uitgeven..
Ik hoop dat er mensen zijn die advies voor me hebben!
. doe anders een tweede handse die nu past.