[HAR]Welk bit voor kleine mond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

[HAR]Welk bit voor kleine mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:20

Onlangs ben ik begonnen met het beleren van een 3 jarige, wandelen en enge dingen bekijken, naar de buitenbak toe want daar zal ze voor het eerst aan de longe gaan. Ze heeft heel veel tijd nodig voor alles dus we doen het rustig aan.
Ze heeft al een paar keer een bitje in gehad, de eerste keer een dubbel gebroken bustrens, deze was duidelijk de dik voor haar mond, ze bleef met haar mond wagenwijd open staan kauwen en kwijlen, tong erover en het werd niet beter, daarna heb ik een enkel gebroken bitje gepakt die al dunner was, 1,3 cm op het dikste gok ik, maar ook daar nog te veel en te lang een kauw en tong reactie, al was de tong nu minder druk. Conclusie is dat deze dus ook nog te dik is.
Daarnaast heeft ze ook maar echt een heel klein mondje, hoeveel ruimte ze van binnen heeft kan ik niet bekijken daar wordt ze te onrustig van.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen met bitjes voor paarden met een mini mond.
Bitloos beleren is geen optie, ik denk wel dat ik de eerste keren longeren aan het halster doe maar wel met het bit is.

Voor het paard zou een kneveltrens goed zijn, mede doordat die knevels hebben en dus in een drukke bui niet door de mond getrokken kan worden maar ook daar heb ik geen ervaring mee.

Wie heeft tips voor een bit en ervaringen, hoe heb je zelf de eerste stappen gezet met een sensibel paard.

Avelienvd

Re: [HAR]Welk bit voor kleine mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:22

wellicht een onderlegtrensje geschikt?
Die zijn vaak wat dunner, of een dun ongebroken trensje?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 12:24

Maar hoe dunner het bit hoe scherpen die inkomt, ik wil niet het paard over de zeik hebben als hij gaat trekken omdat hij de beginselen nog niet snapt. Dan komt het meteen scherp in en het moet juist bij deze heel goed gaan.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:26

dat valt nog wel mee hoor tis uiteindelijk wat jij ermee doet. als hij weinig ruimte heeft kan dat juist veel fijner zijn. jij loopt toch ook niet graag in te kleine schoenen. denk dat een onderleg trens juist een goede oplossing kan zijn voor een paard met een kleine mond, of die een volle mond niet fijn vind.
als het probleem echt een volle mond is los je dat met een kneveltrens ook niet op.

bitloos zou een oplossing kunnen zijn. sommige paarden wennen gewoon niet aan een bit. ik zelf ben er ook geen voorstander van. maar als het paard er beter van wordt heb je het gewoon te accepteren denk ik.
Laatst bijgewerkt door Persevero op 11-06-12 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:27

ik heb voor "mijn" 3-jarige een dubbelgebroken fulmerkneveltrens gebruikt, dus eentj met plat middenstuk. Dit was ook een vrij dun bitje, omdat ze dit makkelijker aannam. ik heb nooit gelongeerd met de longe aan het bit, altijd longe aan het halster, want die merrie was vrij sensibel en gevoelig in de mond. Met de tijd een elastiek of 3-puntsteugel om toch te wennen aan druk op het bit. Maar hierna heb ik wel een dikker dubbelgebroken watertrens gebruikt om in te rijden.

Zelf rij ik mijn paard met een dubbelgebroken onderlegtrens omdat deze idd dunner is.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:11

Voor een paard met zo'n klein smoeltje kan juist een dikker bit soms heftiger inwerken.
Juist omdat hij te dik is..
Zolang je zelf voorzichtig bent met je hand moet een dunner bitje geen probleem zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:13

Daarom ben ik nu ook op zoek naar een geschikt bit. Maar dat is nog best lastig.
Een dunner bit ben ik ook wel naar op zoek maar wat voor bit het dan moet worden daar ben ik nog niet uit.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:49

Onderlegtrens.
Sprenger heeft ook normale watertrens en bustrensen met mondstukken van 14mm dikte

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:04

Een Myler bit! Super voor kleine smoeltjes!