pony gegroeid, zadel te klein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sillemie

pony gegroeid, zadel te klein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 10:03

Diva (ijslander-boerenpaard merrie van 3,5 jaar) is de laatste paar maanden ontzettend hard beginnen groeien. Vooral in de breedt uitgezet, qua botten want het is niet dat ze dik staat, het is echt het boerenpaard dat nu naar boven begint te komen. Maar daardoor zit ik dus met het probleem dat mijn zadel niet meer past! Het is te smal geworden en drukt. Nu weet ik alleen echt niet wat ik moet doen, dat ik met dit zadel niet meer verder kan rijden is duidelijk maar wat moet ik nu verder. Want het kan zijn dat ze nog niet volledig uitgegroeid is dus als ik nu al een zadelmaker laat komen om een gepast zadel te zoeken kan het zijn dat ik over een aantal maanden weer op zoek moet. Maar haar nog ongeveer een half jaar laten stil staan is ook geen optie.
Oh ja, ik een wintec zadel maar daar zit de witte (breedste) boom al in.
Weten jullie misschien raad?

Britt

Re: pony gegroeid, zadel te klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:04

Is boomloos geen optie voor je? Dat vond ik ideaal in de periode dat mijn pony uit haar wintec was gegroeid en waarvan ik wist dat ze nog verder zou doorgroeien.
Nu heb ik een Startrekk dressuur, met verwisselbaar kopijzer en daar ben ik echt supertevreden over. Mijn pony loopt er erg fijn onder en hij kan meegroeien :j

Eagle74

Re: pony gegroeid, zadel te klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:06

Wachten met rijden? Ijslander word normaal pas ingereden met 5 en ook deze combi lijkt me beter om te wachten tot 5jr.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:08

Ik herken het probleem. Onze tinker is begonnen met een geleend medium boom zadel, darna overgestapt op mijn eigen wijd dressuurzadel daar was hij na een half jaar ook uitgegroeid. Dit verkocht een ander gekocht in extra wijd. Dit is zo doorgegaan tot de zadels die ik nu heb. Een boomloos zadel en een western extra extra extra wijd, boommaat 46 cm. Nadeel was dat het steeds lastiger werd de zadels kwijt te raken omat de maat steeds groter werd. Uiteindelijk hebben we 5 zadelmaten versleten voor we zijn waar we nu zijn.

Wat wil je met je paard, recreatief rijden of ook wedstrijden. In het eerste geval zou je een boomloos kunnen overwegen als zijn rug er geschikt voor is. Anders zul je een passend zadel koudbloed zadel bv moeten aanschaffen tot deze eventueel ook weer te klein is. Ga er maar vanuit dat een belg uitzwaard tot zeker 5 en waarschijnlijker 6 jaar oud of misschien nog wel later.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:14

Ik denk toch dat je het best een zadelmaker kunt laten komen, die kan je adviseren om nu een wat goedkoper maar toch passend zadel te verkopen en mocht het paard daar uitgroeien het zadel inruilen voor een ander zadel. Zadelmakers zullen genoeg ervaring hebben met paarden in de groei dus kunnen je wellicht echt wel adviseren wat je het beste kan doen. Ze zullen pas uitgegroeid zijn rond de 6 jaar. Mijn tanker is nu 5 maar hoor nog steeds van mensen dat ze steeds breder wordt dus dat probleem zul je de komende jaren toch nog wel wat blijven houden je weet alleen niet of dat echt nog veel breder gaat worden of niet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:31

Als je huidige Wintec nog in goede staat is, kan je deze natuurlijk altijd inruilen wanneer je er een zadelmaker bij laat komen.
Je weet met jonge paarden dat deze uit blijven groeien (niet voor niets heb ik mijn Gelderse ook pas met 4,5 á 5 beleerd) en dat door training ook weer het paard blijft veranderen, dus een zadel de eerste jaren nooit voor lang is.
Een zadelmaker bellen en vragen voor goede tweedehands zadels lijkt mij toch het beste, zoals Tigra_ hierboven ook al zegt.

Sillemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:20

Ik zie net dat ik een foutje getypt heb ik de openingspost: Diva is 4,5 niet 3,5. Dus dat heb ik even aangepast. Boomloos was ook al door mijn gedachten gegaan maar hoe kan ik weten of haar rug daar voor geschikt is? Ik zal dan sowieso maar eens naar de hopa-sport en andere zadelmakers in de buurt bellen voor hulp en extra uitleg.

edit: ik kan de openingspost blijkbaar niet wijzigen.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:44

Je kunt ook boomloze zadels testen :)
Ze worden naar je opgestuurd en meestal heb je ze dan een weekje in huis.
Zo weet je gelijk of het wat voor jouw en je pony is.