zadel probleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

zadel probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 21:38

vorig jaar augustus heb ik een zadel gekocht met behulp en op aanraden van een (goed aangeschreven) zadelmaker.
mijn paardje wilde maar niet ontspannen en constant in de aanleuning worden.
Ik had natuurlijk niets door want de zadelmaakster had het zadel ook gewoon aangepast aan zijn rug.
Ook heb ik hem netjes na 6 maanden weer na laten kijken door de zadelmaker.

Zo'n maand geleden is de paardenmasseur gekomen en vertelde mij dat het zadel op sommige plekken toch niet goed lag. bijvoorbeeld het gedeelte naast/onder de schoft van het paard. Ze voelde dat de spieren daar helemaal vast zaten. Ook vond ze dat het zadel daar te "vast" zat en kon haar hand er nauwelijks onder krijgen. Daarna ben ik mijn springzadel gaan rijden ( die niet is bekeken door een zadelmaker of iets..).
Ik merkte al gauw dat mijn paard veel fijner en ontspannender liep onder het springzadel. De massagedame is 2 weken later weer langs geweest en ze vond dat mijn paard al veel beter aanvoelde en het rijden veel beter ging. en dat hij nu ook eindelijk over zijn rug wilde gaan lopen.
Van de week heb ik de zadelmaker weer laten komen. Ik legde de plekken uit waar hij zo strak en hard aanvoelde en we hebben een zadel gevonden die lager begint met "drukken" zodat die plekken vrij lagen. Ook kon je je hand er weer onder doen. Het zadel zat voor mij prima dus mocht ik hem een weekend op proef. (verder ligt het zadel ook gewoon goed natuurlijk)
met het proefrijden liep hij fijn en dus dacht ik dat dit HET zadel was.. zaterdag had ik wedstrijd en sprong hij verkeerd aan in galop en was niet echt ontspannen.. (kan ook een beetje wedstrijd stress zijn... (met het vorige zadel sprong hij heel vaak verkeerd aan en met springzadel springt ie altijd goed aan.)
vandaag (zondag) heb ik weer gereden en wilde hij weer niet ontspannen en rustig in de aanleuning worden. En ben ik dus bang dat dit zadel ook niet goed ligt. wat ik overigens echt niet snap aangezien dit zadel echt veel beter ligt dan mijn hulsebos (vorige zadel) en ook op andere zweetvlekken dan mijn hulsebos dus hij ligt toch echt anders..
ik snap er echt niets van en ben dus ten einde raad. Een vriendin van mij die redelijk verstand van zadels heeft, heeft er ook naar gekeken en die was ook van mening dat dit zadel gewoon echt goed ligt.

Heeft iemand hier ervaring mee? heeft iemand dit wel is gehoord? of weet iemand misschien waar het aan kan liggen?
Ik kan wel weer een andere zadelmaker laten komen maar ik ben bang dat we dan weer geen passend zadel kunnen vinden. en mijn portemonneetje word steeds leger... :$

Alvaron

Re: zadel probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:27

Tja, misschien ligt je zadel wel goed zonder ruiter maar vindt je paard het toch niet fijn meer als jij erop zit. Je zou eens een zadeldrukmeting kunnen laten doen, zodat je kunt zien of je zadel niet toch verhoogde drukpunten heeft wanneer je erop zit.
Country Mill in Nijkerk doet dat, maar wellicht zit er in jouw regio ook wel iemand die dat kan.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:37

Het klinkt toch alsof je paard niet blij is met het zadel. Dat kan aan van alles liggen, de vorm van de boom, hoe de zweetbladen bevestigd zitten aan de boom, de vulling van de kussens, de lengte van het zadel. Als je zadelmaker nog meer keuze heeft zou ik toch nog andere zadels proberen. Het feit dat hij het wel goed doet met je springzadel zegt eigenlijk genoeg.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:32

Volgens mij ligt dit niet per sé aan het zadel

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:40

Mijn zadelmaker gaf laatst aan dat er voor een paard een heel groot verschil zit tussen een spring en dressuurzadel, zowel door de vormgeving als door de plaatsing van de ruiter (heb uit nood met het springzadel van mijn vriend op mijn paard gereden, paard liep daar super fijn onder ondanks dat het niet "perfect"was voor haar). Dus het zou zeker kunnen dat jouw paard hier toch echt last van heeft.

Zijn beide zadels van het zelfde merk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:44

Of misschien zit jij gewoon minder 'in de weg' voor je paard als je op dat springzadel zit ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:01

Bizzybijtje schreef:
Of misschien zit jij gewoon minder 'in de weg' voor je paard als je op dat springzadel zit ;)

Dat geef ik ook aan in mijn bericht. Dit ligt dus niet geheel aan jou zelf, maar aan de plek waar het springzadel jou neerzet (meer achterin)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:03

Princesj schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dat geef ik ook aan in mijn bericht. Dit ligt dus niet geheel aan jou zelf, maar aan de plek waar het springzadel jou neerzet (meer achterin)

Bijvoorbeeld, of misschien zit de TS gewoon minder in balans in een dressuurzadel. Dat kan ook namelijk :)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:16

Het zou best kunnen dat ik ook anders zit.. Maar in de weg zitten lijkt mij een beetje apart.. Ik vind juist dat ik een nettere houding heb in een dressuur zadel dan in mijn springzadel..
Maar zou er dan geen een dressuurzadel goed liggen voor mij en mijn paard?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:26

Er zal ongetwijfeld een goed passen dressuurzadel te vinden zijn. Zijn beide van jouw zadels van het zelfde merk?

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:59

Ik heb ook een paard met een probleem rug. Heb er 4jaar over gedaan om een passend zadel te vinden voor hem. Er zijn zelfs al zadels in de fabriek op maat gemaakt maar geen enkel zadel paste uiteindelijk ik heb zadels erop gehad van 2700euro. Uiteindelijk na een hoop gedoe een erick thomas zadel dat hier en daar wat versteld is past op dit moment. Er is inderdaad een groot verschil dat of je wel of niet op een zadel zit. Als je erop zit gaat een zadel altijd inzakken. Aan jou gewicht ligt hoeveel dat is.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:18

Ohjeej 4 jaar:o!!!
Gelukkig ligt mijn sprinzadel dus we'll goed en kan ik nog we'll rijden.

Princesj; Nee mijn springzadel is een wat oudere stubben.. Met vrij harde kussens..ik heb er we'll een bontje onder..
Bontje heb ik overgens ook al is onder mijn dressuur zadel gedaan maar geeft dan geen verschil..
Mijn vorige dressuur zadel is een hulsebos wb3 en het zadel vn "nu" is een JC met hele zachte kussens....

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:24

Het hulsebos zadel heeft een heel groot (keil)kussen, en ik denk je stubben zadel zoiezo niet. Wellicht een idee om eens te kijken of je van iemand een wat ouder type Kieffer zadel kunt proberen? Of een ander zadel met een frans kussen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:10

Ik verplaats dit topic van MD naar HAR omdat het daar beter past.