mijn paardje wilde maar niet ontspannen en constant in de aanleuning worden.
Ik had natuurlijk niets door want de zadelmaakster had het zadel ook gewoon aangepast aan zijn rug.
Ook heb ik hem netjes na 6 maanden weer na laten kijken door de zadelmaker.
Zo'n maand geleden is de paardenmasseur gekomen en vertelde mij dat het zadel op sommige plekken toch niet goed lag. bijvoorbeeld het gedeelte naast/onder de schoft van het paard. Ze voelde dat de spieren daar helemaal vast zaten. Ook vond ze dat het zadel daar te "vast" zat en kon haar hand er nauwelijks onder krijgen. Daarna ben ik mijn springzadel gaan rijden ( die niet is bekeken door een zadelmaker of iets..).
Ik merkte al gauw dat mijn paard veel fijner en ontspannender liep onder het springzadel. De massagedame is 2 weken later weer langs geweest en ze vond dat mijn paard al veel beter aanvoelde en het rijden veel beter ging. en dat hij nu ook eindelijk over zijn rug wilde gaan lopen.
Van de week heb ik de zadelmaker weer laten komen. Ik legde de plekken uit waar hij zo strak en hard aanvoelde en we hebben een zadel gevonden die lager begint met "drukken" zodat die plekken vrij lagen. Ook kon je je hand er weer onder doen. Het zadel zat voor mij prima dus mocht ik hem een weekend op proef. (verder ligt het zadel ook gewoon goed natuurlijk)
met het proefrijden liep hij fijn en dus dacht ik dat dit HET zadel was.. zaterdag had ik wedstrijd en sprong hij verkeerd aan in galop en was niet echt ontspannen.. (kan ook een beetje wedstrijd stress zijn... (met het vorige zadel sprong hij heel vaak verkeerd aan en met springzadel springt ie altijd goed aan.)
vandaag (zondag) heb ik weer gereden en wilde hij weer niet ontspannen en rustig in de aanleuning worden. En ben ik dus bang dat dit zadel ook niet goed ligt. wat ik overigens echt niet snap aangezien dit zadel echt veel beter ligt dan mijn hulsebos (vorige zadel) en ook op andere zweetvlekken dan mijn hulsebos dus hij ligt toch echt anders..
ik snap er echt niets van en ben dus ten einde raad. Een vriendin van mij die redelijk verstand van zadels heeft, heeft er ook naar gekeken en die was ook van mening dat dit zadel gewoon echt goed ligt.
Heeft iemand hier ervaring mee? heeft iemand dit wel is gehoord? of weet iemand misschien waar het aan kan liggen?
Ik kan wel weer een andere zadelmaker laten komen maar ik ben bang dat we dan weer geen passend zadel kunnen vinden. en mijn portemonneetje word steeds leger...