Zadel invetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ais

Zadel invetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:39

Ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt, maar kwam geen onderwerp tegen waarin ik een antwoord op mijn vraag tegen kwam. Vandaar dat ik een nieuw topic aan maak.

Toen ik mijn zadel kocht, zei de verkoper erbij dat ik geen vet mocht gebruiken omdat dat door kon/zou trekken naar de vulling eronder, dat dat zou gaan 'klonteren' en dat dit niet goed is voor het zadel.

Nu heb ik dit eigenlijk ook altijd trouw niet gedaan en altijd lederdressing gebruikt, wat volgens die winkel zo moest. De stukken die enkel leer zijn, zoals het grootste deel van de zweetbladen en de singelstoten heb ik wel met vet ingevet. De zit van het zadel en de kussens heb ik nooit gevet en enkel met dressing behandelt.

Maar soms vraag ik me af, of dit wel echt zo is? Hebben jullie hier ervaring mee?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:03

Ik vet al mijn zadel gewoon altijd, en nooit probelemen gehad.
Vet alleen het zitvlak niet :) wou graag op mijn paard blijven zitten :+

lenore

Re: Zadel invetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:46

ik vet ook altijd mijn zadel gewoon in
geen problemen mee
gehad

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 07:50

Toevallig heb ik de laatste 3 weken 2 nieuwe zadels gekocht en iid je mag met de nieuwe zadels geen vet en zadelzeep gebruiken.

Door de nieuwe milieu-wet en veiligheid eisen is besloten dat zadel niet meer geverft mag worden met terpetine.
Alle nieuwe zadels sinds 5 jaar worden geverft op basis van waterverf.

Nu kan je gewoon zadelzeep en vet gebruiken maar het schijnt dat je na een gedurende tijd kale witte plekken op je zadel krijgt of anders witte stippjes

Ik mag de zadels alleen behandelen met cleaner van rapide of lederbalsem

ais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 09:49

Mijn zadel is geloof ik wel ouder dan 5 jaar, al weet ik dit niet 100% zeker. Wat de verkoper zei ging echt over het klonteren van de kussens.
De zweetbladen heb ik wel altijd gevet en hier is geen kleurverschil op te zien, dus om die reden zal het waarschijnlijk niet zijn :)

lenore en htm; hoe lang hebben jullie je zadel(s) al?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:52

Nou klonteren van kussen is bullshit dat zou ik maar niet aannemen hoor :n

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:56

Nou ja op zich, als jij wolgevulde kussens hebt en je doordrenkt het leer echt met olie bijvoorbeeld, dan gaat dat inderdaad in de vulling zitten...Moet je er wel aardig wat opsmeren. Ik gebruik voor stugge delen (blad en onderblad olie en voor de zachte delen rapide lederdressing. Krijg vaak complimenten over de staat van mijn zadels als ik ze bijvoorbeeld inruil. Leer is altijd zeer goede conditie