Wat is het verschil tussen gelpad en bontje onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gelpad of Bontje?

Poll eindigt op

Gelpad
8 (33%)
Bontje
16 (66%)

Totaal aantal stemmen: 24

123demio_oud

Wat is het verschil tussen gelpad en bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 20:16

Beste lezers,

Ik heb al best wel een oude pony! Ik hoorde laatst dat het beter is voor een oudere pony zijn rug, om met een gelpad of bontje onder het zadel te gaan rijden.
Nu ben ik van plan om er 1 te gaan kopen, maar ik weet niet of ik nou een gelpad of een bontje moet kopen?
Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt!! ; D

Groetjess!

Dinopino

Re: Wat is het verschil tussen gelpad en bontje onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:18

Een gelpad of bontje onder je zadel kan er voor zorgen dat je zadel niet meer goed ligt.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:19

Bontje ademt beter, een gelpad wordt erg warm.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:19

RT-P >> HAR

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:41

Het verschil lijkt me duidelijk, wat ze gemeen hebben is dat ze een goed passend zadel minder passend maken en een lapmiddel zijn om een slecht passend zadel wat passender te maken. Geen van beide dus, je moet gewoon een goed passend zadel hebben.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:47

Nou, da's wat kort door de bocht vind ik. Tuurlijk moet je zadel passen, maar drukverdelen kan fijn zijn voor je paard/pony. Gel wordt bij druk aan de kant geduwd, bont dus niet. Uit een test (geloof in Bit?) kwam bont (maar dan wel echt bont) als beste uit de bus.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:58

Hoi !

Het hangt er een beetje vanaf wat je ermee wilt bereiken. Uitgangspunt moet zijn dat je een goed passend zadel hebt. Bij een gelpad komt je zadel 'alleen' wat hoger te liggen. Een bontje (mits je kiest voor een zadelmodel) licht het gehele zadel op. Dit voelt dus heel anders. Een gelpad kan je het gevoel geven dat je alleen wat hoger zit. Een bontje geeft je het gevoel dat het paard in zijn geheel groter is; dus ronder én hoger.
Het is maar waar je naar op zoek bent. :j
Ik vind een bontje fijner. Maar... dat ligt onder een goedpassend zadel en is alleen bedoeld om de beweging voor mij wat te dempen (whiplash).
Het zal waarschijnlijk afhangen van de bouw van het paard; ik rij een hengst en die voelt wat breder aan met het bontje. Een merrie daarentegen heeft vaak een wat vollere buik en dan kan een zadelbontje of gelpad een prima oplossing zijn.
Misschien kun je van je stalgenoten eens wat lenen, zodat je het verschil kunt voelen.

Succes !

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:21

InekeN schreef:
Nou, da's wat kort door de bocht vind ik. Tuurlijk moet je zadel passen, maar drukverdelen kan fijn zijn voor je paard/pony. Gel wordt bij druk aan de kant geduwd, bont dus niet. Uit een test (geloof in Bit?) kwam bont (maar dan wel echt bont) als beste uit de bus.

Dat kun je nu wel zeggen Ineke, maar als je zadel goed past is de druk goed verdeeld en heb je geen bontje of gelpad nodig ! En een goed passend zadel maak je echt niet beter passend door er een bontje onder te doen, integendeel.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:43

Daar zijn de meningen dus over verdeeld, maar dat kan TS zelf wel uitvogelen denk ik. Veel topruiters hebben dan zeker ook geen passende zadels? :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:08

InekeN schreef:
Daar zijn de meningen dus over verdeeld, maar dat kan TS zelf wel uitvogelen denk ik. Veel topruiters hebben dan zeker ook geen passende zadels? :+

Zover ik altijd gehoord heb gebruiken ze vaak dezelfde zadels voor meerdere paarden dus opzich niet raar dat ze er dan iets onder leggen voor extra bescherming. Weet ik dus niet zeker.

Ik zou eerder even een zadelpasser bellen en met hem/haar overleggen of het wel nodig is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 07:38

Een bontje verdeeld de druk vele malen beter dan een gelpad. Is idd al eens onderzoek naar gedaan, bovendien (echt bont/lam) reguleert het ook de warmte. Dus als je er wat onder wilt leggen, kies dan voor een echt bontje. Zorg wel dat deze goed past, dus dat de randen om de kussens vallen en niet zoals je best vaak ziet, dat de achterste rand onder de kussens liggen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 07:57

Gelpad wordt warmer en je wil juist dat de rug zo koel mogelijk blijft.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:59

Joo Deeemm!
Jij ook bokt? Allemaal dankzij mij hea?!
Maja, als ik jou was zou ik een (echt) bontje nemen,
das tochwel iets beter, maar qua prijs?
xd
xxxx

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:02

Zouden beide niet nodig zijn onder een goed passend zadel :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:04

rockey schreef:

Geloof me, zo'n schapenvachtje wordt ook heel erg warm

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:24

jesito schreef:
rockey schreef:

Geloof me, zo'n schapenvachtje wordt ook heel erg warm

Wordt inderdaad ook warm maar ademt nog een beetje, een gelpad niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:34

als je al iets onder je zadel wilt doen zul je eerst moeten kijken of het kab. als een zadel perfect past dan zal een bontje of pad het zadel al snel te krap maken... als er ruimte is en er is een onderlegger nodig dan zou ik kiezen voor een bontje. dit moet je dan wel direct op de rug van het paard gebruiken, dus rug, bontje , zadel , anders beperk je de werking an het bontje en heb je alleen maar extra vulling onder je zadel liggen. ik gebruik sowieso zelden een dekje...dekjes zijn gemaakt om je zadel te beschermen tegen zweet en vuil maar als je je zadel na het rijden even afdoet met een vochtig doekje is er geen probleem... en onder de kussens neemt het bontje de bescherming over. ik kies btw voor een bontje omdat de drukverdelende en dempende werking beter is dan dat van een gelpad en het ademd wat een gelpad absoluut niet doet

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:57

ik heb sinds het weekend een nieuw paardje (erg blij mee!). Ik heb ook o.a. het zadel overgenomen. Ik zag dat de mensen er ook een gelpad bij hadden gedaan. Ik heb geen idee of ze dat gebruikten. Het zadel past op zich heel goed.
Is het goed om te gebruiken of nodig, of niet? En hoe gebruik ik het dan? Ik neem aan tussen het chabrak en het zadel in?! Blijft het ook goed liggen dan, omdat je het nergens aan kunt bevestigen?
Jullie merken al, ik heb nog nooit zo' n ding gehad!
Graag tips...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:58

max66 het zadel past of het past niet. Het zadel past op zich, wat doet het dan?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:31

het zadel past gewoon goed.

Ik heb gisteren gereden (zonder gelpad) en ik zag wel een paar ronde zweetplekjes op haar rug waar het zadel had gelegen.
Toch een gelpad gebruiken dan? Of is dat normaal, van die ronde zweetplekjes..

juul124

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:13

Ik heb zelf ook een pony en het zadek schuift nog weleen en twijfel dus nu ook zelf aan een gelpad of bontje maar nu hrb ik zelf een bontje maar die us versleten dat gebeurd dus ook wel sneller dan een gelpad dat bontje word dunner en san helot het alsnog niks meer dus dat word wek vaker kopen
Wat zak het beste zijn?

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 19:33

Gelpad niet tussen het zadel en het sjabrak, ik leg de gelpad op de rug en dan het sjabrak en zadel erop.