Aansingelsystemen, Spaanse zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Aansingelsystemen, Spaanse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 09:39

Kan iemand me info geven aub?
Ik heb een zadel gehad, een Marjoman Riano en die had het singelpunt in het midden in het zadel, door de bouw van m'n paard, kwam de singel veel te ver naar achteren te liggen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=OVIOXYWJ

Ik wou er zelf een singelsysteem zoals bij deze van de Startrekk Espaniola opzetten , maar dat bracht ook risico's met zich mee, nml dat het zadel teveel op de schouders zou getrokken worden op die manier door de voorsingelstoot.
Ik heb nu de Startrekk espaniola, mijn vraag is dus met zo'n dergelijk V singelsysteem, is dat dan wel ok of trekt die het zadel ook in de spieren? Ik las ergens deze zin:
Iberische paarden hebben een schuine schouderlijn
Als je zonder zadel verzamelingen gaat rijden, ga je dit begrijpen
met een voorsingelstoot vanuit de boom, word er een spier afgekneld die ze erg hard nodig hebben voor het verzamelwerk.

Of gaat dat niet op voor boomloos?

Ik vraag me af, kan iemand wat meer info geven omtrent singelsystemen?

Angela

Re: Aansingelsystemen, Spaanse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:47

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je had een ander zadel, waarbij je het singelsysteem van de espaniola wilde gebruiken, maar toch niet?

En nu heb je een espaniola, en heb je vraagtekens bij het singelsysteem?

Alicia2u

Re: Aansingelsystemen, Spaanse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:56

Ik heb jaren met mijn espaniola gereden en nooit problemen gehad met het singelsysteem. Net zoals bij ieder ander zadel is het wel belangrijk dat je niet te strak aansingelt, want dan wordt inderdaad vanalles afgeklemd (een vlakke hand ertussen is voor ons ideaal). De espaniola is boomloos, en beweegt daarom goed mee met de rug van het paard (een van de redenen waarom ik destijds voor dit zadel koos). Dit maakt de kans op afknellen van de schouderspieren ook kleiner. Verder is het natuurlijk altijd van belang het zadel ver genoeg achter het schouderblad te leggen: wanneer je het voorbeen van je paard horizontaal legt, moet het eerste gewichtsdragende deel van het zadel achter het schouderblad liggen. Dit is veel verder naar achteren dan wat veel mensen doen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:53

Heel erg bedankt voor je antwoord. Had jij veel problemen om de kussens op de juiste plaats te leggen? Ik ben er beetje mee aan het sukkelen voor het moment. Heb gezien dat je de kussens niet recht, maar een beetje schuin moet leggen. Probleem is dat ik niet weet hoe die kussens precies moeten liggen...
Klopt het dat de gewone Espaniola versie smaller en comfortabeler zit dan de Penquitt Deluxe? Ik heb de Penquitt versie getest en heb de neiging om m'n knieën weg te draaien zodat m'n tippen meer naar buiten wijzen (ligt wat aan m'n verkorte heupspieren en de verdikking van m'n billen aan de bovenkant:
http://www.youtube.com/watch?v=smcdCX1D6HU
Misschien dat dit model een mooiere beenligging geeft, of heb ik het verkeerd op? Vind het moeilijk kopen zonder te kunnen testen, het zadel kost ook veel meer...
http://www.pferdeladen-online.de/images/product_images/popup_images/espaniola_havanna_skl.jpg

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:57

Angela schreef:
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je had een ander zadel, waarbij je het singelsysteem van de espaniola wilde gebruiken, maar toch niet?

En nu heb je een espaniola, en heb je vraagtekens bij het singelsysteem?

Hoi Angela, sorry voor de onduidelijkheid.
Ik heb nu een gewone espaniola startrekk. Ik heb de Marjoman verkocht, daar wou ik zo'n singelsysteem op bevestigen, maar toen zei men dat ik dat beter niet deed omdat ik de spieren kon afknellen op die manier. Ik heb de Marjoman verkocht daardoor, durfde niet het risico te nemen om dat systeem te veranderen zonder dat ik precies weet hoe het zadel zich dan gaat gedragen op de rug.
Nu vraag ik me af: waarom mag het V-vormig singelsysteem op de espaniola (boomloos) wel en zou dat niet mogen op de Marjoman Riano (met boom)?
Volgende vraag, is dat systeem dan wel goed op de espaniola, die ik nu heb?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 07-06-12 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:58

Dat zinnetje komt van mij.
een singelsysteem vanuit de schoft lopend , knelt een belangrijke spier af.
dit zal je niet zo door hebben als je nog niet met de verzamelingen bezig bent.
mocht je ooit de mogelijkheid hebben op een barok paard te stappen zonder zadel en een piaffe of passage ermee te rijden, dan kan je voelen wat ik bedoel.
Mijn voorkeur gaat uit naar een singelstoot vanuit achter de schoft.
of een systeem dat de voorste singestoot met elastiek is. (dat systeem heeft zaldi nu bij de zadels als optie)
Die spieren knel je net zo goed af met een boomloos zadel als zadels met boom.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 17:05

Ah ok, thx voor de verduidelijking!
Ik vind zadelkwestie's dus gewoon ronduit moeilijk en frustrerend. De Riano paste 100% qua schoftopening, gemeten met de equiscan, maar dan krijg je dat probleem met de singelplaats. Leg ik het op de rug van m'n paard en wil ik gaan rijden, weigert ze gewoon om ermee te stappen en blijft stokstijf staan.
Boomloos (Startrekk en Trekker), geen probleem...maar die durven inderdaad wel eens opzij te glijden.
Geen verzameling tot nu toe, dus ik vermoed dat de startrekk ok zal zijn qua singelsysteem... alleen inderdaad gesukkel met de kussens :o?