Zadel met foam vulling, wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Zadel met foam vulling, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:14

Ik heb een zadel in bruikleen met een foam vulling.
Nu twijfel ik of ik het zadel zal kopen.
Het voldoet aan al mijn wensen, al ben ik een beetje huiverig voor de foam vulling, is dit geschikt voor iedere paardenrug? En krimpt het niet teveel bij kou, en zet het niet teveel uit bij warmte?
Het gaat om een prestige apaloosa dressuurzadel.

Lynn_Nikita

Re: Zadel met foam vulling, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:15

Ik heb er geen ervaring mee, maar wol kun je bijvullen en foam niet. Hoe doen ze dat na aantal jaren dan met de vulling?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:17

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar wol kun je bijvullen en foam niet. Hoe doen ze dat na aantal jaren dan met de vulling?

Hoe het met foam werkt weet ik niet maar ik had met mijn wintec cair (lucht) dat de luchtzakken eruit werden gehaald en het zadel werd gevuld met wol :)

TS kan ik verder niet helpen want ik weet niet hoe het verder zit met foam :)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:18

Lynn_Nikita schreef:

Dat vraag ik me dus ook af, het lijkt mij dat het ook ooit vervangen moet worden, dat de foam z'n eigenschappen verliest.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:22

Mijn zadelmaker was niet weg van dat foam en raadde een zadel met gewoon wol aan. Dit omdat zr het makkelijker kan opvullen. Foam moet apart besteld worden ofzo weet niet precies.
En als t swinters vriest kan t hard worden. Op de warme paardenrug word t dan wel weer zachter maar t lijkt me in t begin niet fijn voor je paardje.
Dit zei mijn zadelmaker me een paar weken terug... maar ik weet natuurlijk niet of dit voor elke foamzadels geld. Ik heb maar voor een gewone wolvulling gekozen.
Vraag anders wat jou zadelmaker er van denkt...

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:34

Ik heb zelf ook een zadel met wol, alleen heb ik dit zadel te leen.
Ik was erg gecharmeerd door t type zadel, vorm, zit en pasvorm.. Alleen die foam.. En met vorst inderdaad, mijn zadel hangt swinters niet verwarmd.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:05

Ik heb een Anky zadel met foam, maar absoluut geen problemen met vorst of warmte, en zadel hangt gewoon in de stal.
Ik ben er nog steeds heel blij mee.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:10

Ik heb een stübben Portos :) dit is ook met schuimkussen/foamkussen :-)
Als het kussen versleten is kan je het zadel opsturen en wordt er terug een nieuwe onder gezet :-) mijn zadel past op 3 verschillende paarden, ligt op meeste paarden als gegoten :) dus ben er super tevreden mee!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:02

Heb ook lange tijd probleemloos een zadel met foam vulling gehad. Van kou geen last hoor. Voordeel is dat de foam zich steeds weer naar de rug vormt. Zodra je het zadel van het paard haalt en het ligt even, dan neemt het zijn oorspronkelijke vorm weer terug en zet zich weer naar de rug van het paard na ca. 5 minuten rijden.