barebackpad maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

barebackpad maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:10

Ik ben van plan zelf een bbp te maken. En nee, dit is geen topic van de zoveelste die wil weten hoe je er een moet maken.
Ik wilde hier mijn idee met jullie delen, en eventueel tips te krijgen.
Mijn vader heeft me aangeraden eerst het idee te ontwikkelen, dan dingen uitteproberen.... en dan pas te maken.

Onderdelen:
-twee zadelvormige dekjes
-stevige stof
-wol
-longeersingel (of alternatief, maar wat? singelstoten zijn ontzettend duur!)
-eventueel stijgbeugels (eerst kijken hoe de druk wordt verdeeld

In dekje 1 4cm dikke inlages maken van wol
Dan een laag wol van 2 à 4 cm over het dekje heen. En stof daar weer overheen.
Singel
weer stof (voor en achter vast aan dekje 1) nog een laag wol van 2 à 4 cm en 30 cm breed over het midden heen (dus over de ruggegraat)
van stevige stof een soort ruit die eroverheen gaat, waaraan de stijgbeugels vast worden gemaakt. Dit moet helemaal berekend worden, zodat de stijgbeugels aan het hele zadel hangen, en niet aan maar één plek.
dekje 2
wrongen en cantle erop
en klaar is kees!

nou wat vinden jullie ervan???

Dekje twee.
Eventue

Angela

Re: barebackpad maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:48

Om te beginnen: geen enkele barebackpad is geschikt om beugels aan te hangen, dus die zou ik ook echt weglaten. Zelfs bij professionele barebackpads geven beugels te veel druk op 1 punt. Het verspreiden daarvan gaat alleen als je een zadel gaat maken, en dat is dus geen barebackpad meer.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:51

ik denk dat als je naar de totale prijs van de dekjes, inlages en singel + het werk wat je eraan hebt kijkt, dat je dan beter een barebackpad kan kopen.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:54

geen stijgbeugels als er drukpunten ontstaan, ik wil proberen ervoor te zorgen dat er geen ontstaan, door een driehoekvorm (zo breed als het zadel) te maken zodat het gewicht aan het hele zadel hangt.
Als er wel drukpunten ontstaan mik ik ze zo in de prullenbak hoor. En zo ie zo wordt er niet op lichtgereden!!!
Trouwens christ barebackpads hebben ook stijgbeugels.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 09:57

PocoGaucha schreef:
ik denk dat als je naar de totale prijs van de dekjes, inlages en singel + het werk wat je eraan hebt kijkt, dat je dan beter een barebackpad kan kopen.

werk kost tijd, geen geld ^^
Niet als singel en dekjes tweedehans zijn, en inlages van wollen kussens zijn (wat ze vroeger deden ^^). Wordt het hoogsten 50 euro.
En barebackpad van een beetje kwaliteit zo 150 euro (ik ga voor een christ iberica sparen, maar dat kan ik me pas over twee jaar of zo veroorloven...

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:24

ik heb er ook eens zelf 1 gemaakt, eind resultaat na goed inwerken en verbeterde 2e versie:
Afbeelding

bestaat uit 2 delen:

de onderkant: met singelstoten, beugelriemophanging, ringetjes voor een borsttuig en zadeltassen, inlages

bovenkant: schapenvachtje, zodat het geheel er mooi uitziet.

onder het geheel gebruikte ik ook een gewoon dekje of een dekje met inlages.

Eerst heb ik heel veel op papier getekend hoe ik het precies wilde hebben, weer een nachtje over slapen en wat aanpassingen maken. Daar zat al vrij veel tijd in. Ik heb het nagemaakt van een boomzadel, dus daar veel van het model van afgekeken en wat maten overgenomen. Nadat ik alles goed had uitgedacht heb ik de onderkant in plastic uitgeknipt en pasklaar gemaakt voor het paard, had nogal een ingewikkelde rug, hoge schoft, overbouwd en holle rug. Vervolgens dat plastic overgenomen op leer en daarop de ringetjes, singelstoten en beugelriemen gemaakt. Alles met de hand genaaid, met zo'n priem, hand naai apparaat, ik weet niet meer hoe het precies heet maar ik heb het in een boten winkel gehaald in ieder geval. Inlages erop geplakt, en nog een laagje leer eroverheen zodat het wat mooier afgewerkt was. Vervolgens van schapenvacht nog een laag voor hieroverheen gemaakt. zie de fotos voor wip en eindresultaat!

Nadat ik dit even in gebruik had bleek dat de beugelophanging verre van ideaal was. Ik gebruikte de beugels al nauwelijks, vooral als hulp bij opstappen, maar zeker niet als steun tijdens het rijden, het zit er meer op om het geheel meer op een zadel te laten lijken. Maar de riemen bleven er maar af schuiven omdat de haak kantelde. Uiteindelijk heb ik de hele onderkant overgemaakt, is veel mooier en functioneler geworden. Ik heb ook een andere oplossing bedacht voor de singelstoten, en het geheel was netter afgewerkt. En het lint wat ik heb gebruikt is in de 2e versie veel breder en beter verdeeld dan in de 1e. Helaas heb ik van de 2e versie van de onderkant geen fotos gemaakt...

Ik heb uiteindelijk in ieder geval 3 paar van dit soort beugelriemen erin verwerkt, 1 paar als eigenlijk beugelriemen, en 2 paar als singelstoten: http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... emen-zwart
Maar dan wel een goedkopere versie! het gaat om het metalen stukje waaraan de gesp vast zit. De gesp zelf heb ik eraf gezaagd, zodat je dus alleen de riem met dat metalen stukje bovenaan over houdt. Vervolgens heb ik van 2 boutjes, wat moertjes en een schakel van een ijzeren ketting daarvan de ophanging gemaakt, zie mijn gebrekkige paint tekening hieronder haha : http://i109.photobucket.com/albums/n50/Astrid999/p.jpg

Je schuift dan dus de bout door het metalen stukje van de beugelriem waar eerst de gesp door zat, zorgt dat er aan beide kanten een schakeltje zit en sluit af met een moertje, heb ik allemaal lekker vastgelijmd met metaal lijm zodat het nooit meer losgaat. Het bovenste boutje zit gewoon weer aan het zadel vast zoals ook de ringetjes van de eerste versie vast gemaakt zaten.

Hier wat wip fotos:

onderkant (1e versie dus) http://i109.photobucket.com/albums/n50/ ... C13795.jpg

detail van singelstoten http://i109.photobucket.com/albums/n50/ ... C13798.jpg

detail van beugelophanging (werkt prut dus, hoef je niet zo te proberen) http://i109.photobucket.com/albums/n50/ ... C13800.jpg

inlages erop gelegd http://i109.photobucket.com/albums/n50/ ... C13806.jpg

afgewerkt met laagje leer van een oude stoel, schoenmaker heeft de rand later netjes vast genaaid met de machine http://i109.photobucket.com/albums/n50/ ... C13839.jpg
en http://i109.photobucket.com/albums/n50/ ... C13840.jpg

detail van het maken van de schapenvacht, ook met mijn hand naai apparaatje erbij http://i109.photobucket.com/albums/n50/ ... C13779.jpg

eindresultaat, nog helemaal vers http://i109.photobucket.com/albums/n50/ ... C13861.jpg

na 2 jaar gebruik, (met dus verbeterde onderkant) http://i109.photobucket.com/albums/n50/ ... C11310.jpg

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:28

Het heeft me trouwens veel tijd gekost, maar vond het erg leuk om te doen! Voor 50€ was ik niet klaar, schapenvacht is duur, leer is duur, kosten van de schoenmaker etc... heb geen flauw idee hoeveel het me in totaal heeft gekost, ik heb het verspreid over 2 a 3 maanden gemaakt, ook alle onderdelen dus los gekocht. Uiteindelijk heeeeeel erg veel plezier van gehad, en ik denk dat ik al mn kosten er dik uit heb gehaald met de verkoop van dit dingetje, dus het was alle moeite waard!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:28

Voorzover ik weet, heb je voor de drukverdeling van beugels een boomconstructie nodig in je zadel of in ieder geval iets wat stevig genoeg is om de druk te verdelen. Diezelfde constructie gaat echter tegen het principe van een barebackpad in. Ik zie dan ook niet in hoe je dit samen kan laten werken.

Ook in bovengenoemd model heb ik dan ook m'n twijfels of dit wel zo prettig is voor het paard, juist wanneer je de beugels gebruikt om op te stappen.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:33

mylittlejoy schreef:
Voorzover ik weet, heb je voor de drukverdeling van beugels een boomconstructie nodig in je zadel of in ieder geval iets wat stevig genoeg is om de druk te verdelen. Diezelfde constructie gaat echter tegen het principe van een barebackpad in. Ik zie dan ook niet in hoe je dit samen kan laten werken.

Ook in bovengenoemd model heb ik dan ook m'n twijfels of dit wel zo prettig is voor het paard, juist wanneer je de beugels gebruikt om op te stappen.

De beugels gebruik je ook niet tijdens het rijden, en slechts heel weinig voor het opstappen. juist als je ze te veel gebruikt schuift de boel gewoon opzij en lig je ernaast. als ik iemand anders er op liet moest ik ook altijd een voetje geven of in de andere beugel tegenhangen. of ik liet hem gewoon liggen zodat je dan kon opstappen.

Opstappen via de beugels is ook met boomzadel niet prettig voor je paard, dan trek je de schoft opzij en hang je met je hele gewicht aan 1 kant

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:38

Als je ze niet gebruikt tijdens het rijden, en ook niet tijdens het opstappen....waarom zou je ze er dan opzetten? Scheelt een hoop werk en dan kom je ook niet in de verleiding om ze te gaan gebruiken als ze er toch niet hangen.

Dat het met boomzadel ook niet prettig is, begrijp ik. Maar dan zou ik, juist omdat je nu zelf iets gaat fabriceren, nu zoeken naar een oplossing om het wel prettig(er) te maken voor het paard. Maar dat is mijn insteek.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 10:39

Aestrith: ik ga jou bouw constructie eens goed uitpluizen... echt bedankt ^^
trouwens, als het klaar is (wat best nog effe kan duren), zal ik je een foto sturen
Trouwens, ik heb jou "zadel/bare back pad" kortgeleden nog op marktplaats gezien geloof ik, helaas voor mij was het te duur.

mylittlejoy: ben ik wel een beetje mee eens, maar als het niet te erg 1 druk punt is, zal het ook meevallen, als je handig bent met opstappen, komt er echt maar 2 sec druk erop. En een paard is ook weer niet van mozaiek ^^ (dat is een uitspraak van mijn moeder)

Misschien is hewt dan meer een barebackpadzadel dat ik ga maken, want het is stukkeb dikker dan een simpel dekje

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:44

Zonder boom (vast gedeelte) zal een driehoek naar elkaar toetrekken (doordat de stof daartussen flexibel is), en dus nog steeds 1 drukpunt krijgen. Mocht dat niet gebeuren, dan is het gewicht nog steeds niet over het geheel verspreid, maar over 2 bandjes....

Kortom: beugels echt weglaten, als je met doorzitten teveel druk op de beugels zet, dan is het effect hetzelfde. Als je niet zonder beugels kunt rijden, ga dan ook niet op een BBP zitten.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 10:59

laat die stijgbeugels dan maar zitten, met wat wrongen houd ik mijn evenwicht wel.

Aestrith, hoe heb jij de wrongen en canttel gemaakt?

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:06

DeSprinkhaan schreef:
laat die stijgbeugels dan maar zitten, met wat wrongen houd ik mijn evenwicht wel.

Aestrith, hoe heb jij de wrongen en canttel gemaakt?

Aan de wrongen en cantel heb je op mijn zadel ook weinig steun. Ik heb zelf eerst aan mn zit gewerkt, zonder zadel gereden of met dekje en longeersingel. Ik gebruik ook geen beugels bij het doorzitten hoor. Ik heb ze er alleen aangemaakt zodat het eruit ziét als een normaal zadel, omdat ik er ook shows mee reed in een team, en om niet buiten de boot te vallen zegmaar. De meeste mensen zagen het ook aan voor een echt spaans zadel, maar van dichtbij was die dan ineens wel erg plat, en dan bleek het toch ineens een bbp te zijn :)* dat was mijn insteek om ze eraan te maken dus.

Maar die opstaande randen heb ik alleen in de schapenvacht gemaakt, en opgevuld met hetzelfde schuim spul wat ik ook voor de inlages heb gebruikt, maar dan 5 cm dik ofzo. Die zijn dus ook buigzaam, en zitten niet vast aan de onderkant, vandaar dat je er niet super veel steun aan hebt.

Hij stond idd laatst op marktplaats ja, grappig om hem weer terug te zien!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:17

Voor meer steun zou je misschien een passende voorboog van de Barefoot, en hetzelfde voor de achterkant (ook van de barefoot) kunnen nemen, die door het geheel aan de bbp vastmaken, en zo zorgen voor meer steun? Die onderdelen zijn volgens mij gewoon los verkrijgbaar (het boogje voor in ieder geval, de achterkant waarschijnlijk ook wel)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:20

Wow.. je hebt gewoon ongeveer een zadel gemaakt! Top!

Ik vind beugels aan een bbp erg fijn persoonlijk. Voor net dat stukje balans bij het plotseling omdraaien e.d.
Ligtrijden of leunen moet je er natuurlijk niet mee. Opstappen ermee gaat ook niet (glijden)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:59

Diaz schreef:
Wow.. je hebt gewoon ongeveer een zadel gemaakt! Top!

Ik vind beugels aan een bbp erg fijn persoonlijk. Voor net dat stukje balans bij het plotseling omdraaien e.d.
Ligtrijden of leunen moet je er natuurlijk niet mee. Opstappen ermee gaat ook niet (glijden)

zeg je dit tegen mij of aestrith? want ik heb hem nog niet gemaakt hoor, ga er binnekort (hoop ik) aan beginnen