Boomlooszadel tweedehands kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jippie_G

Boomlooszadel tweedehands kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:12

Binnenkort moet ik op zoek naar een zadel voor mijn paard en wil dan een boomlooszadel kopen (paard is nog in de groei, wisselt door 24/7 weidegang nog wel eens van postuur en ik vind het zelf lekker zitten). Nu scheelt het in prijs natuurlijk behoorlijk om een tweedehands te kopen, maar vraag me af of dat wel slim is. Zo'n zadel heeft zich al gevormd naar een ander paard en vormt het dan wel makkelijk genoeg om? Bij kinderen raden ze ook altijd af om schoenen van een ouder broertje of zusje aan te trekken omdat ze naar de voeten van het eerste kind gevormd zijn. Maar werkt dat bij boomloze zadels ook zo, of slaat dat nergens op? :P

Bedankt alvast!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:02

wel ik heb vorig jaar een Barefoot Londen aangekocht op een 2dehands beurs
en dat zadel gaat nooit meer weg
doordat het flexibel is gaat het zich terug aanpassen naar jouw paardje (toch bij de barefoots, van trekker en Ghost heb ik geen ervaring)
denk dat het een goede en doordachte keuze is om voor boomloos te gaan
:j

pmarena

Re: Boomlooszadel tweedehands kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:12

Allereerst: een boomloos zadel dat zijn losse woorden, net zoals je geen wittesneeuw schrijft :P

Bij een soepel boomloos zadel is het juist 1 van de voordelen dat het zadel zich vormt naar het paard waar het op dat moment op ligt. Het kan wel naar het paard gaan staan waar het een tijd op gebruikt is, maar dat weerhoudt het zadel er niet van om zich gewoon weer aan te passen naar een ander model...het blijft immers een soepel ding.

Natuurlijk kan het wel voor komen, zeker bij zadels met kussens, dat die scheef gereden worden. Aan de ene kant wordt het kussen dan dunner dan aan de andere kant. Maar dat heb je met boomzadels natuurlijk ook, dat is iets waar je altijd wel even op moet letten :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:16

Ik zelf raad meestal aan om het zadel van te voren goed te bekijken en bv de beugelophanging goed van dichtbij te bekijken.

Verder goed voelen of je de ringen van de beugelophanging niet door het leer aan de onderkant van het zadel heen voelt en er geen bobbels te voelen zijn bij de singelstoten.
Dit kan namelijk gebeuren bij de oudere zadels bv zonder VPS en kunnen drukkingen veroorzaken.

En natuurlijk een goed pad en als je voor 2dehands gaat zou ik op zijn minst de inlages controleren en eventueel vervangen.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:59

Bedankt voor de tips waar op te letten!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:30

Graag gedaan ;)